افطاری محبوب دیار خراسان

شله مشهد طرفداران زیادی دارد و طعم بی‌نظیر آن زبان‌زد است

افطاری محبوب دیار خراسان
شله مشهدی غذای معروف خراسان

 اگر در ماه رمضان به مشهد سفر کرده باشید، از جو این روزهای شهر آگاه هستید. اما اگر تا به حال به مشهد سفر نکرده‌اید و شله مشهور این شهر را نچشیدید، به احتمال زیاد نام این غذای لذیذ را شنیده‌اید. شله مشهد طرفداران زیادی دارد و طعم بی‌نظیر آن زبان زد است. واقعیت این است که برخی غذاها باید در مکان و زمان مخصوص به خودشان خورده شوند تا به خوبی از تمام ویژگی‌ها و خاص بودن آن مطلع شوید. شله از جمله غذاهای پرطرفدار ماه رمضان است که با توجه به محتوای تشکیل دهنده آن، بسیار مقوی بوده و می‌تواند قوای از دست رفته روزه داران را بازگرداند.

مواد لازم:

گوشت گوسفندی: ۱/۵ کیلوگرم

لوبیا قرمز: ۱/۲ پیمانه

لوبیا چیتی: ۱/۲ پیمانه

نخود: ۱/۲ پیمانه

برنج: ۱/۲ پیمانه

ماش: ۱/۲ پیمانه

بلغور گندم: ۱/۵ پیمانه

پیاز: ۵ عدد (متوسط)

جوز هندی و زنجبیل: یه میزان لازم

پودر هل و چوب دارچین: به میزان لازم

فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان لازم

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

خورشت قیمه: برای تزئین

طرز تهیه شله مشهدی:

در مرحله اول، پیازها را ریز خرد کنید و داخل قابلمه متوسط و روی حرارت متوسط تفت دهید تا زمانی‌که طلایی رنگ شوند. بعد از آن مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید و به حرارت دادن ادامه دهید تا وقتی که پیاز و زردچوبه کاملا با هم ترکیب شوند.

سپس، گوشت را قطعه قطعه کرده و داخل قابلمه بریزید. تا زمانی‌که رنگ گوشت تغییر کند آن را حرارت دهید. در این مرحله، ۲ تا ۳ لیوان آب را به همراه یک تکه چوب دارچین داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید گوشت بپزد.

حبوباتی (لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و نخود) را که از شب قبل خیس کردید را آبکشی کنید. سپس، حبوبات خیسانده شده را همراه با ۸ لیوان آب داخل یک قابلمه دیگر بریزید و اجازه دهید بپزند. بعد از اینکه گوشت شما کاملا پخته شده، آن را ریش ریش کرده و آب گوشت را نیز کنار بگذارید.

بعد از پخته شدن حبوبات، آب گوشت، ماش، برنج و بلغور گندم را داخل قابلمه حاوی حبوبات بریزید.

در این مرحله، فلفل سیاه و قرمز، جوز هندی، پودر هل و نمک را اضافه کنید و بگذارید مواد در کنار هم بپزند.

برای جلوگیری از ته گرفتن شله، دائم آن را هم بزنید. سپس، باید اجازه دهید شله مدتی روی حرارت باقی بماند تا کاملا جا بی‌افتد. بعد از اینکه شله خوب پخت، آن را از روی حرارت بر می‌دارید و حدود ۱۵ دقیقه روی آن را با دم کنی می‌پوشانید.

بعد از ۱۵ دقیقه، شله را داخل یک ظرف ریخته و با مقداری خورشت قیمه آن را تزئین کنید.