استودیو معماری پاپیولس و طراحی استادیوم 45 هزار نفره محمد بن سلمان در عربستان سعودی برای جام جهانی 2024

دیروزبیستم ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی، پروژه‌ی جدیدی از استودیو معماری بین‌المللی پاپیولس در کشور عربستان سعودی و در منطقه قیدیه ، در غرب شهر ریاض منتشر شد که به عنوان محل پیشنهادی این کشور برای جام جهانی سال ۲۰۲۴ میلادی نیز شناخته می‌شود: استادیوم محمد بن سلمان، ولیعهد کشور عربستان سعودی.

استودیو معماری پاپیولس و طراحی استادیوم 45 هزار نفره محمد بن سلمان در عربستان سعودی برای جام جهانی 2024

دیروزبیستم ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی، پروژه‌ی جدیدی از استودیو معماری بین‌المللی پاپیولس در کشور عربستانسعودی و در منطقه قیدیه ، در غرب شهر ریاض منتشر شد که به عنوان محل پیشنهادی این کشور برای جام جهانی سال ۲۰۲۴ میلادی نیز شناخته می‌شود: استادیوم محمد بن سلمان، ولیعهد کشور عربستان سعودی.

اما درباره جزئیات طراحی این پروژه بایستی گفت در یک طرف این ورزشگاه، یک دیوار اِل‌ای‌دی بزرگ و جمع‌شونده جانمایی خواهد شد که برای پخش زنده رویدادها، فیلم‌ها و همچنین نمایش‌های لیزری مورد استفاده خواهد گرفت.

در پس این دیوار اِل‌ای‌دی، دهانه‌ای نمایان است که به صندلی‌های جاگذاری شده در سه طرف زمین اجازه می‌دهد تا به صخره‌ای ۲۰۰ متری که استادیوم بر روی آن قرار گرفته است، مشرف باشند.

استودیو معماری پاپیولس در این باره می‌گوید:

این ورزشگاه به عنوان اولین مکان کاملا یکپارچه‌ی جهان متشکل از سقف جمع‌شونده، شیبدار و دیوار اِل‌ای‌دی شناخته خواهد شد؛ یک نوآوری معماری با تطبیق‌پذیری بی‌نظیر که اجازه می‌دهد فضا در عرض تنها چند ساعت به حالت‌های مختلفی برای برگزاری رویدادهای مختلف تبدیل شود...”

کریس لی، مدیرعامل استودیو معماری پاپیولس نیز می‌گوید:

نمای بیرونی این استادیوم از مجموعه‌ای از مکعب‌های مدولار تشکیل شده است که گویی از بلندی صخره به پایین ریخته شده‌اند! ایده‌ای که یک بوم دیجیتال عظیم را برای ایجاد تعاملی متفاوت با کاربران در مقیاس‌های مختلف فراهم ساخته است...

استادیوم محمد بن سلمان آل سعود، نشان‌دهنده‌ی یک جهش کوانتومی در طراحی استادیوم‌ها و همچنین بیان نسل جدیدی از نوآوری‌های دیجیتالی در این صنعت است. فناوری‌های تعبیه شده در این پروژه، هم تجربه‌ی بازی را ارتقا می‌بخشد و هم فرصت جدیدی است برای طرفداران فوتبال برای تماشای پرهیجان‌تر این ورزش...”

این استادیوم، بخشی از تلاش عربستان سعودی برای میزبانی از جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ میلادی است و استودیو معماری بین‌المللی پاپیولس نیز این استادیوم ۴۵ هزار نفری را براساس الزامات فیفا طراحی کرده است.

همچنین این استادیوم به عنوان ورزشگاه خانگی دو تیم فوتبال الهلال و النصر از باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال عربستان سعودی تبدیل خواهد شد. البته این ورزشگاه میزبان مجموعه‌ای از رویدادهای دیگر از جمله رویدادهای ورزشی، سرگرمی و فرهنگی از جمله بوکس، ورزش‌های الکترونیکی، کنسرت‌ها و اجراهای تئاتر نیز خواهد بود.