استدیو معماری بین المللی پاپیولس و طراحی ورزشگاه 50 هزار نفری ورزش های الکترونیکی در عربستان سعودی!

آبان ماه سال ۱۴۰۲ شمسی بود که عربستان سعودی در مراسمی و با حضور کریستیانو رونالدو اعلام کرد که به صورت سالانه به برگزاری جام جهانی ورزش‌های الکترونیکی پرداخت. جام جهانی متشکل از محبوب‌ترین بازی‌های ویدئویی جهان و دارای بزرگ‌ترین جایزه در تاریخ ورزش‌های الکترونیک!

استدیو معماری بین المللی پاپیولس و طراحی ورزشگاه 50 هزار نفری ورزش های الکترونیکی در عربستان سعودی!

لازم به بیان است این طرح، تصمیم پادشاهی عربستان سعودی در ۲ شرکت ۵۰ بازیساز محلی را ایجاد کرد! اتفاقی که 39 هزار شغل ایجاد خواهد کرد و سهام آن‌ها نیز در تولید ناخالص داخلی این کشور تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۵۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

اما روز گذشته بیست و یکم دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی، استودیو معماری پاپیولس (با بیش از ۱۶ دفتر فعال در ۱۶ شهر) تصاویری از ورزشگاه شهر قیدیه را منتشر کرد که در اولین منطقه‌ای بازی‌های ترکیبی و ورزش‌های الکترونیکی جهان خواهد شد.

شهر ۳۶۷ کیلومترمربعی قیدیه در غرب ریاض به عنوان پایتخت در حال حاضر عربستان سعودی برای سرگرمی، ورزش و فرهنگ توصیف می‌شود!

ورزشگاه شهر قیدیه و در پی آن، توسعه اولین منطقه‌ای بازی‌های ترکیبی و ورزش‌های الکترونیکی جهان به عنوان یکی از ۱۴ پروژه گیگا کشور عربستان سعودی معروف می‌شود.

گیگا بخشی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ محمدبن‌سلمان برای متحول کردن عربستان سعودی است. هر کدام از بخش‌های این برنامه از نظر و جاه‌طلبی، بسیار بزرگ هستند و از آنها مستقیماً توسط صندوق‌های دولتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری عمومی تأمین مالی می‌شوند.

ورزشگاه شهر قیدیه با ۵۱۵۵ صندلی (صندلی‌های لمسی ۴ بعدی) از شش حجم ذوزنقه‌ای شکل می‌گیرد که با چراغ‌های نئونی متعدد پوشیده شده است. این حجم‌های‌روطی شکل مکان‌های اصلی برگزار می‌شود.

اما ریس کورتنی، مدیر ارشد استودیو معماری پاپیولس درباره این پروژه می‌گوید:

«طراحی نوآورانه‌ای حجم بنا و همچنین نمای بیرونی و آرایش چهره‌پذیر فضاهای داخلی، منعکس‌کننده‌ای مفهوم خلاقانه‌ای ادغام داستان و واقعیت است! این ساختمان، تجربه بصری متنوعی را برای بازدیدکنندگان می‌سازد، تجربه‌هایی که دائماً در حال تغییر می‌شوند: نمایش رویدادها و مسابقاتی که از طریق نورپردازی متحرک الایدی به نمایش در می‌آیند.»