اثر ملی ۵۰۰ ساله در آستانه فراموشی

کاروانسرای کنارتخته چشم انتظارسرمایه گذار است

اثر ملی ۵۰۰ ساله در آستانه فراموشی
کاروانسرای کنارتخته یکی از سه کاروانسرای تاریخی شهرستان کازون

آثار باستانی هر کشور مانند سنبلی زیبا است که از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است و این آثار، نشانه فرهنگ‌، تمدن و هویت نیاکان و گدشتگان‌ ماست.

کاروانسرای کنارتخته یکی از سه کاروانسرای تاریخی شهرستان کازون است. این اثر مربوط به دوران‌ صفویه می باشد که با نمایی بسیار زیبا در دل طبیعتی بکر، با قدمت ۵۰۰ ساله مانند نگینی ارزشمتد می درخشد اما متاسفانه به جز برگزاری برنامه هایی در برخی مناسبت ها هیچ استفاده ای از آن‌ نشده و با وجود این همه پتانسیل در سکوتی سرد و سنگین گرد و خاک‌ می خورد. 

محمد جواد جوکاری رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون‌، ضمن اشاره به اهمیت این اثر ملی گفت: این اثر جزء آثار میراث فرهنگی است که ثبت ملی می باشد و مالکیت آن اکنون با اداره اوقاف شهرستان است.

وی افزود: کارهای مرمت و بازسازی این اثر قبلا توسط شهرداری و میراث فرهنگی انجام‌ شده است و این‌ مجموعه با وجود قدمت زیاد و این که سالها ی طولانی عمر دارد، می تواند مرکزی پویا ، جهت اشتعالزایی و کمک به اقتصاد جامعه و منطقه باشد.

جوکاری احیای این‌ اثر مهم ،تاریخی و ملی را منوط به وجود سرمایه گذار دانست و بیان کرد: مدتها ست در راستای پیشبرد اهداف اداره میراث و فرهنگ در جهت پررنگ کردن برنامه های فرهنگی ،به تصویر کشیدن نمای زندگی نیکان‌ و گدشتگان و فراموش نشدن‌ گذشته اجدادان ما، سعی در مرمت و احیای این کاروانسرا می رود و اقداماتی صورت گرفته است اما منتطر سرمایه گذار هستیم.

وی گفت: در صورت وجود سرمایه گذار، اداره میراث فرهنگی و اداره اوقاف شهرستان ، آماده هر نوع همکاری در این زمینه است.

جوکاری افرود: در صورت استفاده بهینه از این‌ مکان، اشتعالزایی صورت خواهد گرفت که نتیجه این‌ مهم کمک به اقتصاد خانواده و جامعه است و ایجاد رونق اقتصادی در منطقه را د پی خواهد داشت.

رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان کازرون ضمن اشاره به دیگر آثار ارزشمند تاریخی شهرستان که ثبت ملی می باشند ادامه داد: کاروانسرای میان کتل که در جاده کازرون به شیراز واقع شده است اکنون ضمن قراردادی با سرمایه گذار در مرحله پیگیری و اجرای مراحل قانونی جهت احیا و استفاده از این اثر تاریخی است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: احیا و استفاده از این اثر تاریخی که در دل طبیعتی بکر، خاص و منحصر به فرد است اقدامی بسیار مهم‌و تاثیر گذار است که امید می رود در مورد کاروانسرای کنارتخته نیز این اقدام‌صورت گیرد.

جوکاری حفط و نگهداری از آثار باستانی و تاریخی منطقه را از اهداف مهم‌ مجموعه میراث فرهنگی دانست و تاکید کرد: باید همه مسؤولین‌ بخش ها، شهرستان و استان در انجام این‌ فرایند مهم‌ کوشا باشیم که نتیجه آن حفط فرهنگ و پیشینه تاریخ و هویت ما است.

 مدیر میراث فرهنگی شهرستان کازرون در پایان ابراز امیدواری کرد که با تلاش مسؤولین‌ و نقش رسانه در جذب سرمایه گذار جهت احیا و استفاده از کاروانسرای کنارتخته گام‌مهمی در این حوزه برداشته شود.