یادگاری نویسی‌ها بر تن گوردخمه ساسانی در مرودشت

یادگاری نویسی‌ها بر تن گوردخمه ساسانی در مرودشت

افراد نابخرد اقدام به یادگارنویسی در درون یک گوردخمه ساسانی در یکی از روستا‌های مرودشت کرده و چهره زشت و زننده‌ای را به نمایش گذاشته اند.

سیاوش آریا کنشگر و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس با بیان اینکه یک گوردخمه ساسانی در یکی از روستا‌های فاروق مرودشت در شرایط بد حفاظتی و نگهداری به سر می‌برد، اظهار کرد: افراد ولگرد نابخرد و فرومایه در درون این گوردخمه یادگاری نویسی کرده و چهره زشت و زننده‌ای را به نمایش گذاشته اند.

او گفت: گوردخمه‌ها از آن دسته از یادمان‌های تاریخی و فرهنگی ارزشمند به شمار می‌آیند که از دید پژوهش و بررسی‌های باستان شناختی و مطالعات تاریخی و شرایط اجتماعی روزگار باستانی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

این فعال و پژوهشگر تاریخ ایران و میراث فرهنگی در فارس ادامه داد: همچنین تا کنون پژوهش درخوری درباره گوردخمه ها، دخمک‌ها و یا استودان‌های دوران باستانی ایران انجام نگرفته است. این در حالی است که بیشتر گوردخمه‌ها و یا استودان‌های سرزمین پارس به ویژه در شهر مرودشت که از پراکنش بسیار زیادی نیز برخوردار است، در حال نابودی و از میان رفتن هستند و تا کنون هیچ گونه مستندنگاری و بررسی علمی بر روی آن‌ها انجام نشده است.

او اضافه کرد: اما گوردخمه فاروق که مربوط به اوایل دوره ساسانیان است بر دامان کوهی نقش بسته و ترک و شکاف‌ها از بیرون و درون آن رو به فزونی است و آینده ناروشنی را پیش روی یادگار ساسانیان قرار داده است.

آریا افزود: همچنین افراد فرومایه در درون گوردخمه که دسترسی به آن کمابیش سخت و دشوار است را انبوهی از سنگ‌های کوچک و بزرگ ریخته و صحنه نازیبایی را به نمایش گذاشته اند.

او گفت: بی گمان بدترین درد گوردخمه فاروق مرودشت، زخمی است که به وسیله انبوه یادگاری نویسی‌ها در درون آن بر تن رنجور و بی دفاع یادگار ساسانیان برجای مانده است.