آخرین لابی‌ها «سر میز ناهار» برای ماندن وزیر صمت!

تاکتیک «وقت اضافه» دولت

آخرین لابی‌ها «سر میز ناهار» برای ماندن وزیر صمت!

این مسجل است که آقای رئیسی در مقابل استیضاح فاطمی امین، به راحتی تسلیم نمی‌شود. دولت به‌صورت پرشمار در مجلس حضور یافت. تیم دولت به ریاست رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، مخبر معاون اول، حسینی معاون پارلمانی، بذرپاش وزیر راه و ترابری، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، زارع پور وزیر ارتباطات، و اسماعیلی وزیر ارشاد، حکایت از حمایت قاطع از وزیر صمت می‌کند.

علاوه بر این‌ها، اعمال انواع لابی‌ها برای نگهداری فاطمی امین، که همزمان است با ارائه لایحه دولت درباره ایجاد وزارت بازرگانی، با وجود ناتوانی او بر سر تامین معیشت مردم که گفته می‌شود تا ۲۵ تا ۴۰ درصد سرنوشت اقتصاد کشور در وزارت صمت تعیین ‌می‌شود، نیز تاییدی است بر این موضوع. در این میان نقش قالیباف کماکان کلیدی است. او آخرین امتیاز را برای لابی دولت در اختیار ابراهیم رئیسی قرار داده است.« در ادوار ده‌گانه مجلس شورای اسلامی، از بین ۳۰ استیضاح صورت گرفته، تنها پنج جلسه استیضاح با حضور روسای دولت وقت برگزار شده و ۲۵ جلسه استیضاح بدون حضور رئیس‌جمهور برگزار شده‌است که در نتیجه، تنها ۹ استیضاح به برکناری وزرا انجامیده و ۲۱ مورد دیگر با رأی اعتماد مجدد نمایندگان به وزرا روبرو شده‌است.» اما وزن فاطمی امین برای رئیسی، او را به مجلس آورد، تا ضمن دفاع از او، کمکی باشد برای خریدن زمان و تقویت عدم رای آوری استیضاح و ابقاء فاطمی امین در مجلس.

بر اساس اطلاعات موجود قرار بر حضور آقای رئیسی در مجلس نبوده چنانکه یکی از استیضاح کنندگان نیز در سخنان خود به این موضوع استاناد کرده و به همین دلیل معاون اول رییس جمهور در جلسه استیضاح برای دفاع از وزیر صمت حضور یافت. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که حضور رئیس جمهور در جلسه دفاع از وزیر صمت الزامی نیست. اما حضور ناگهانی آقای رئیسی و سخنرانی ایشان، به نظر می رسد وقت اضافه را برای آخرین لابی‌ها برای ابقاء وزیر صمت فراهم کرده است.

فاطمی امین قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در زمان تولیت ابراهیم رئیسی بوده است و در اهمیت او برای دولت سیزدهم در همین نکته آشکار می‌شود، که جلسه مشترک میان کمیسیون اصل نود که گفته می‌شود اغلب مخالف استیضاح هستند، با کمیسیون صنایع مجلس صبح امروز قبل از برگزاری جلسه علنی مجلس و برگزاری استیضاح فاطمی امین برگزار شد. با این همه برخی ناظران سیاسی، مذاکرات دقیقه ۹۰ میان رئیس مجلس با حضور هیات رئیسه و وزرای حاضر در جلسه استیضاح، سر میز ناهار را آخرین مرحله لابی‌گری دولت و حائز اهمیت می‌دانند.

از نگاه ناظران سیاسی، تعطیلی مجلس در ساعت ۱۱.۳۰ و فرصت ارائه زمان برای آخرین لابی‌ها تا ساعت ۱۳ که جلسه استیضاح تشکیل می‌شود، در صورت عدم رای آوری استیضاح، بی‌تردید در کارنامه دولت و نمایندگان مجلس بزرگ‌ترین بی‌اعتمادی تاریخ این دو نهاد را نزد افکار عمومی رقم خواهد زد.

لازم به ذکر است، استیضاح فاطمی امین در حالی امروز در صحن علنی مجلس برگزار می‌شود، که استیضاح ایشان با پادرمیانی رئیس مجلس آقای قالیباف ۰۷ تیر ۱۴۰۱ با دادن مهلت دوماهه به وزیرصمت به عقب افتاد. رئیس مجلس شورای اسلامی «استیضاح» وزیر صمت را «اعلام وصول» نکرد تا رضا فاطمی‌امین «دو ماه» فرصت یابد نظر مخالفانش را جلب کند. که به نظر می‌رسد تا کنون این اصلاحات نه تنها به جایی نرسیده بلکه اوضاع وزارتخانه و وضعیت معیشتی مردم وخیم‌تر نیز شده است.