پایانی بر دلالی در بازار مرغ

حذف واسطه گران و جمع شدن بساط صف کشی های طولانی خرید مرغ با سامانه «سهتاک»

پایانی بر دلالی در بازار مرغ

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس:

سامانه «سهتاک»، مراحل مدیریت تولید، قیمت و عرضه مرغ را تسهیل می کند

 

مدیرعامل سامانه ملی و بومی هوشمند توزیع الکترونیکی کالا (سهتاک):

«سهتاک» با هدف حذف دلالان مرغ، قابلیت توزیع آنلاین سایر کالاهای اساسی را دارد

 

«خبرجنوب»/ صف کشی های طولانی برای خرید مرغ، قصه تلخی است که گاهی به دلایلی به ورطه تکرار می افتد! از مسیر مرغداری تا کشتارگاه و کشتارگاه تا مغازه ها را دلالان، قرق کرده اند و در این میان، برگ برنده در دست واسطه هایی است که از میزان موجودی و کاهش و افزایش نرخ مرغ، بیشتر سود می کنند.

مردم از سالها پیش، ایستادن در صف های مرغ را تجربه کرده اند و هر چند وقت یک بار این تراژدی از سر گرفته می شود. دلالان و واسطه گران با ورود به مبادی تولید و مصرف، نسخه این بازار را پیچیده اند و با سودهای قابل توجهی که از این مسیر، روانه جیب های خود می کنند چرخه تولید تا توزیع را به چالش انداخته اند. هر چند تاکنون اقداماتی برای ساماندهی این وضعیت انجام شده اما به نظر می رسد مدیریت هوشمند تامین و توزیع مرغ، تنها نسخه شفابخشی است که می توان برای کوتاه شدن دست دلالان از بازار مرغ پیچید. سامانه ملی و بومی هوشمند «سهتاک» در فارس، تنها سامانه خرید، فروش و توزیع مرغ در استان است که می تواند آب بر آتش این نابسامانی بریزد و به حذف دلالان عرضه توزیع مرغ کمک کند. در این سامانه همه مراحل عرضه مرغ، آنلاین است و علاوه بر توزیع مرغ، این قابلیت را دارد که در سایر کالاها همچون گوشت قرمز، برنج دولتی، شکر و روغن نیز این توزیع برخط و آنلاین را انجام دهد.

در واقع مرغ به عنوان یکی از غذاهای اصلی سفره های ایرانی، نقش تعیین کننده ای در سبد غذایی خانوار دارد و نحوه تامین، توزیع و قیمت تمام شده این کالای اساسی منجر به رضایت مندی مردم می شود. بر همین اساس، دو سال پیش با دستور استاندار فارس و بنا به درخواست اتاق تعاون، جمعی از جوانان خبره و خوش فکر شیرازی که سالها در حوزه های دیجیتال مارکیتینگ و طراحی سایت فعالیت می کردند، سامانه هوشمند توزیع الکترونیکی کالا با نام اختصاری «سهتاک» را راه اندازی کردند.

از این سامانه می توان در راستای تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ از تولید تا توزیع و حتی نظارت پس از آن بهره گرفت تا خیال تولید کننده و توزیع کننده از هر جهت آسوده باشد که این محصول استراتژیک با قیمت مناسب و مصوب و بدون دخالت دلالان به دست مصرف کننده برسد.

*** فرایند تولید مرغ در مرغداری ها، عرضه در کشتارگاه ها و توزیع در بازار مصرف رصد نمی شود و همین موضوع، زمینه را برای جولان دلالان فراهم کرده است!

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، مرغ یکی از کالاهای اساسی است که در طول سال‌های گذشته، دستخوش نوسانات توزیع و قیمت بوده است و بر همین اصل، مدیریت هوشمند تامین و توزیع چرخه تولید این محصول بسیار اهمیت دارد. سامانه‌های مختلفی برای رصد میزان جوجه‌ریزی ‌های تحویلی به مرغداری‌ها وجود دارد اما بنا به تاکید دکتر مرتضی شریفی، فرایند تولید مرغ در مرغداری ها، عرضه در کشتارگاه ها و توزیع در بازار مصرف رصد نمی شود و همین موضوع، زمینه را برای جولان دلالان فراهم کرده است. هرچند از طریق یک سامانه، میزان مرغ تولیدی در مرغداری‌ها رصد می شود اما نکته قابل این است که از فرایند توزیع مرغ در کشتارگاه ها و مقصد این محصول به جاهای دیگر، خبری نیست و به قول شریفی برای مشخص شدن این مسیر، پیشگیری از کمبود عرضه و عدم افزایش قیمت، نیاز به سامانه ای بومی، امن و قابل دسترس است تا مراحل مدیریت تولید، قیمت و عرضه مرغ تسهیل گردد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در گفتگو با «خبرجنوب» با بیان اینکه سامانه «سهتاک» با کسب مجوزهای لازم در همین راستا فعال شده است، اذعان داشت که این سامانه با بهره‌گیری از تجربیات بخش خصوصی و ارتباط با ذینفعان می‌تواند به مدیریت عرضه مرغ در سطح فارس و خارج از استان کمک کند.

به گفته شریفی جمع شدن بساط صف های طولانی خرید مرغ، کنترل عرضه و تقاضا، کنترل قیمت این کالا و حذف دلالان، تنها برخی از نتایج مطلوب سامانه «سهتاک» است و بر همین اصل، زمانی می توان به این اهداف رسید که تمام ذینفعان از مرغداری‌ها گرفته تا کشتارگاه‌ها و خرده فروشان وارد این سامانه شوند.

این مسئول اذعان داشت که با فعال شدن این زنجیره، سامانه خرید و فروش نیز شفاف و قیمت مرغ در همه نقاط شهر یکسان خواهد شد. اگرچه تاکنون مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و حدود ۲۰ درصد از مرغ فروشان وارد سامانه «سهتاک» شده اند و در حال حاضر عضویت در سامانه، داوطلبانه است اما شریفی به این نکته اشاره کرد که پس از ارائه آموزش های لازم به مرغ فروشان، خرید مرغ از این سامانه الزامی خواهد شد و در این صورت، بیشترین منفعت نصیب مردم می شود.

به قول مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، تعدد نرخ مرغ در ساعت مشخصی از روز در یک محدوده از شهر موجب نارضایتی و بی اعتمادی مردم می شود چرا که قیمت این محصول باید با نرخ مصوب در خرده فروشی‌ها عرضه گردد که این موضوع از جولان واسطه گران و دلالان آب می خورد. شریفی تاکید کرد که با سامانه «سهتاک» حذف دلالان و واسطه‌گران بازار مرغ عملیاتی خواهد شد و هوشمند شدن این فرایند، کیفیت کار را در مدیریت بهتر و تنظیم بازار افزایش می‌دهد. او با اذعان به اینکه سامانه «سهتاک»، دست دلالان را از این عرصه کوتاه می کند بر ضرورت تقویت این سامانه در راستای هوشمند شدن بازرسی ها و افزایش رضایت مردم و کاسبان، تاکید کرد.

*** سهولت بخشی به فرایند رصد، تامین، توزیع، فروش کالا و پیشگیری از جولان دلالان مرغ

مهندس سید عبدالکریم همایون سیرت، مدیرعامل سامانه ملی و بومی هوشمند توزیع الکترونیکی کالا (سهتاک) نیز در گفتگو با «خبرجنوب» توضیح داد که «سهتاک»، تنها سامانه خرید، فروش و توزیع مرغ در فارس است که با هدف حذف دلالان، این قابلیت را دارد که در سایر کالاهای اساسی نیز این توزیع برخط و آنلاین را عملیاتی کند.

همایون سیرت تاکید کرد که سامانه «سهتاک»، سامانه ملی و بومی وابسته به اتاق تعاون فارس و تحت حمایت اتاق اصناف استان است که با بهره گیری از تجربه جوانان خبره فارس در حوزه بازاریابی دیجیتال، اقدام به خرید، فروش و توزیع مرغ و سایر اقلام دیگر در استان فارس نموده است.

او با اشاره به بیش از یک دهه فعالیت در هلدینگ بازرگانی صادرات و واردات کالاهای اساسی، تاکید کرد که با تکیه بر تجارب و توانمندیهای به دست آمده در این حوزه، اقدام به تاسیس شرکت تعاونی «آذران تجارت کهن تیرازیس» و همچنین راه اندازی سامانه «سهتاک» کردیم که در حال حاضر با این کار، نه تنها خرید مرغ آسان شده بلکه رصد، تامین، توزیع، فروش کالا و پیشگیری از ورود دلالان نیز برای سازمان های نظارتی، تسهیل گردیده است.

همایون سیرت با اشاره به آغاز فعالیت شرکت متبوع از سال 1390 در حوزه طراحی سایت، توضیح داد که این شرکت یک دهه با طراحی و پیاده سازی نرم افزار جامع سازمانی، تجربه درخشانی در حوزه طراحی، تولید، استقرار و پیاده سازی نرم افزار داشته است. مدیرعامل سامانه هوشمند توزیع الکترونیکی کالا (سهتاک) به این نکته نیز گریز زد که در ابتدا سامانه های جامع و یکپارچه در حوزه های مالی، حسابداری، آماری، حقوق و دستمزد و تولید و بهای تمام شده در حوزه های مربوط به پیمانکارهای بخش پزشکی، مهندسی و روان شناسی فعالیت می کرد که در ادامه، فعالیت خود را گسترش داد تا به سامانه «سهتاک» رسید.

او تاکید کرد که این سامانه توسط یک تیم متخصص و کارآمد که در حوزه دیجیتال و فناوری اطلاعات فعال بوده است، فعالیت اولیه خود را در زمینه طراحی سایت دنبال نمود و پس از آن با سامانه «سهتاک» و کد ثبتی 58038 و با هدف تنظیم بازار مرغ در استان فارس به عنوان تنها سامانه بومی به این عرصه آمد.

بنا به تاکید همایون سیرت این سامانه، نه تنها طراحی و پیاده سازی بسترهای مدیریتی را در قالب طرح های ویژه تحت وب برای تامین کنندگان، توزیع کنندگان و پذیرندگان آسان تر کرده بلکه ارتباط بین عوامل مختلف چرخه عرضه مرغ را شکل می دهد و فرایند رصد، تامین، توزیع و فروش کالا را برای سازمان های نظارتی سهولت می بخشد.

او سامانه «سهتاک» را حاصل برنامه ویژه این شرکت در بستر فروش آنلاین و خرید اینترنتی مرغ، فارغ از هر گونه دغدغه فکری برای مصرف کننده عنوان کرد و اذعان داشت که «سهتاک» با خرید و فروش آنلاین مرغ، روند توزیع گوشت مرغ را بین شهروندان سریع تر، آسان تر و مطمئن تر می کند.

همایون سیرت با بیان اینکه تعاونی «آذران تجارت کهن تیرازیس» نیز از دو سال پیش تشکیل شده است، توضیح داد که سامانه «سهتاک» طبق دستور استاندار فارس مبنی بر راه اندازی یک سامانه بومی در استان در زمینه عرضه و تقاضای مرغ زنده و گوشت گرم مرغ، راه اندازی شد.

او با اشاره به دریافت تمامی مجوزهای لازم از سوی وزارت خانه جهاد کشاورزی (رصد خانه) و دستگاه های نظارتی کشور و استان برای سامانه «سهتاک»، عنوان کرد که وظیفه اصلی این سامانه، تامین کامل زنجیره این محصول از جوجه ریزی تا کشتار و توزیع بین شهروندان است که با حمایت خوب استاندار فارس توانسته ایم «سهتاک» را در استان به خوبی معرفی کرده و در روند توزیع و نظارت بر مرغ، تسهیل ایجاد کنیم.

همایون سیرت همچنین به نقش سامانه «سهتاک» در پیشگیری از ورود دلالان به بازار مرغ اشاره کرد و یادآور شد که با این سامانه، مردم می توانند مرغ را با قیمت واقعی بخرند و دست دلالان نیز از این عرصه کوتاه خواهد شد چرا که این سامانه، رسالت خود را به صورت گزارش گیری برخط انجام می دهد و ذینفعان باید کد «سهتاک» را نیز در این راستا دریافت کنند.

در هر حال «سهتاک» یک سامانه بومی با نگاه ملی است که توسط جوانان نخبه کلانشهر شیراز با تکیه بر توان داخلی و بدون دخالت سایر استان ها ایجاد شده و شرایطی فراهم نموده تا همه عوامل چرخه توزیع مرغ بتوانند با خیال راحت و به صورت کاملا آنلاین و شفاف در این بازار فعالیت کنند.

با تقویت و حمایت از سامانه «سهتاک» می توان به مدیریت عرضه و تقاضای مرغ، کنترل قیمت ها و حذف دلالان از این بازار امیدوار بود و بساط صف کشی های طولانی خرید مرغ نیز که هر چند وقت یک بار تکرار می شود برای همیشه جمع خواهد شد.