نگاهی به پروژه IN BAMBOO

دهکده صنایع دستی بامبو در شهرستان داومینگ، شهر چونگژو، استان سیچوان، بیش از ۵۰ کیلومتر دورتر از منطقه شهری واقع شده است. این روستا، با فضای قوی از زندگی روستایی و محله های نزدیک، نماینده معمولی محیط زندگی محلی – لین پان، همراه با میراث فرهنگی ناملموس بومی – بامبو بافی است. طراح روستا، فیلیپ اف یوان، پس از بررسی حضوری به وضعیت فعلی و نیازها، تلاش می‌کند تا یک فضای زیرساختی روستایی ادغام شده با سیستم صنعت فرهنگ و حساس به اکولوژی، فرهنگ، صنعت و سبک زندگی روستا ایجاد کند.

نگاهی به پروژه IN BAMBOO

در واقع، روستای صنایع دستی بامبو نتیجه مثبت پروژه InBamboo است، که از یک شعر سنتی چینی الهام گرفته شده است و رابطه ایده‌آل بین یک خانه و جنگل بامبو روستایی را توصیف می‌کند. در طبیعت وحشی مزارع روستا، یک خانه با سقف سرپوشیده وجود دارد که توسط سیستم ساختاری سبک فولادی و چوبی پشتیبانی می‌شود، ۷۰٪ از آن با استفاده از فرآیند پیش‌ساخته بهینه‌سازی شده است.
استفاده از پیش‌ساختگی امکان ساخت معماری، داخلی و منظره را در مدت زمان کوتاه ۵۲ روز فراهم کرد. سقف مارپیچی طبیعی دو حیاط داخلی را تعریف می‌کند و تجربه داخلی غنی بین آنچه در داخل و آنچه در خارج است را فراهم می‌کند. توابع مختلف ساختمان در یک پیوستگی تحت این سقف تلاقی‌پذیر جمع‌آوری شده‌اند.

این پروژه یک تعریف جدید برای تعامل معماری با سنت ارائه می‌دهد. این پروژه یک راه برای بازبینی دوباره دوگانگی بین روستا و شهر است. با صنعت معماری روستای جدید، پیش‌ساختگی، تعریف جدیدی از معماری روستایی را ایجاد خواهد کرد.
این نه تنها به حفظ سنت‌های ساختمانی در روستاها کمک خواهد کرد، بلکه صنعت روستا را نیز ارتقا خواهد بخشید.InBamboo دو ماه زمان برای پیش‌ساختگی ساختار چوبی و تنها ۵۲ روز برای ساخت و ساز در محل صرف کرد، یک آزمایش صنعتی روستایی است. هنگامی که کارخانه‌های صنعتی پیشرفته روستا با رویکردهای پیشرفته ساخت و ساز، مانند ساخت و ساز رباتیک، ترکیب شوند، یک ارتقای صنعتی معنادار در آینده نزدیک رخ خواهد داد.
روستای صنایع دستی بامبو،InBamboo نه تنها به گذشته نگاه می‌کند، بلکه یک نگرش باز به آینده را نیز نشان می‌دهد. این پروژه هنرمندان بیشتری را جذب کرده است که مایل به بازگشت به روستا برای خلق هنری و بازسازی همراه با بومیان هستند و ویژگی‌های انسانی محلی را به ارث می‌برند و آن را ارتقا می‌بخشند. همچنین به دلیل مزایای InBamboo، دولت اعتماد کامل به تحویل تبدیل و ارتقای کل روستا به فیلیپ اف. یوان و تیم او دارد.
این بار، چشم‌انداز نه تنها به یک پایه خانه رهاشده محدود نمی‌شود، بلکه یک روستا پر از زندگی است. در عین حال که به فانتزی کامل بهشت توصیف شده در ادبیات و هنرهای سنتی می‌رسد، روستای صنایع دستی بامبو فرصتی برای آزمایش‌های ارتقای صنعت‌محور در این دوره فراهم می‌کند.
با استفاده از InBamboo به عنوان یک نمونه، فیلیپ اف. یوان از یک تکنیک شکل‌یابی توپولوژیکی استفاده می‌کند، نیازهای عملکردی مختلف هر ساختمان را با یک سقف سرپوشیده متغیر ترکیب می‌کند و سپس ساختار پشتیبانی فولادی-چوبی را برای پیش‌ساختگی کارخانه تعیین می‌کند. روستای صنایع دستی بامبو سیستم صنعت یکپارچه طراحی-ساخت و ساز را بزرگ و حداکثر می‌کند. خانه‌های جدید ساخته شده در محیط ادغام شده‌اند، اما از نظر تجربه بسیار متفاوت هستند. آنها ایده‌آل‌های واقعی در جهان هستند، و همچنین یک ارائه رمانتیک پس از همه رویه‌های سخت علمی و مهندسی هستند.
‏مرکز فرهنگی بافتن بامبو دینگژیژو
مرکز فرهنگی بافتن بامبو دینگژیژو، واقع در ورودی روستا در پای کوه، اولین چیزی است که گردشگران می‌بینند و نقش راهنمایی را ایفا می‌کند. دو خانه کوچک کشاورزی که قبلاً در این مکان وجود داشتند، در یک فضای ساختمانی یکپارچه و خطی ادغام شدند. در زیر این سقف خطی باز و جریان‌دار، یک فضای زندگی نیمه‌طبقه، یک فضای نمایشی با ارتفاع بالا و یک فضای چایخانه نیمه‌روباز وجود دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از تولید، آموزش و نمایش فرآیند بافتن بامبو در جریان شاتل داخل و خارج از بنا لذت ببرند. بنا با استفاده از کاشی‌های خاکستری محلی و نمای بافتن بامبو، با پشتیبانی از سازه چوبی تکمیل شده است.

فضای پنجم
به عنوان مرکز خدمات روستا، فضای پنجم در مرکز روستا واقع شده است، با تریلی‌های جنگلی و کانال‌ها در پشت، رو به میدان عمومی و مزارع کلزا، و مجهز به یک پارکینگ کوچک است. این فضا شامل توالت، چایخانه، صندلی‌های عمومی، نقطه تحویل،ATM و فضاهای بازی برای کودکان است. طرح “X” شکل در سایت گسترش می‌یابد و پل‌هایی برای استراحت و آرامش، با چشم‌انداز به مزارع گلدار و جاده‌های روستا در پایین، فراهم می‌کند. بنا با استفاده از زبان معماری یکپارچه روستا – سقف با مقطع عرضی منحنی – با سازه ترکیبی فولاد و چوب، با استفاده از دیوارهای بتنی قالب‌گیری شده با بامبو و کاشی‌های خاکستری سنتی محلی تکمیل شده است.

مرکز گردشگری
مرکز گردشگری در نزدیکی زیباترین جاده روستایی – “جاده چونگ‌کینگ” واقع شده است. به عنوان دروازه روستا، با نقطه‌های پیاده‌روی اتوبوس و پارکینگ‌های کوچک مجهز شده است. در میان پدیده‌های روستایی طبیعی و وحشی، مرکز بازدیدکننده در اطراف میدان عمومی مرکزی با فضای عملکردی اطراف آن قرار دارد و به مزارع کلزا باز است. بنا با ترکیبی از دیوارهای آجری و سقف‌های ساختمانی چوبی تکمیل شده است و خط سقف ابریشمی فضای را پوشانده است. فضاهای عمومی باز مانند سالن خدمات یکپارچه، فروشگاه‌ها و سالن‌های نمایش در طبقه اول قرار دارند و طبقه دوم یک فضای کاری نسبتاً خصوصی است.

پادگان‌های نوجوانان
پادگان‌های نوجوانان که رو به دره کوهستانی است، فضاهای عمومی پیوسته و واحدهای مسکونی پراکنده در میان محیط کوهستانی وحشی را برای هر تیم تجربه فرهنگی فراهم می‌کند و به تدریج در طبیعت حل می‌شود. فضای عمومی با چندین بلوک از اتصالات مورب پیوسته تشکیل شده است که شامل کلاس‌های چند منظوره، رستوران‌ها و اتاق‌های تجهیزات و غیره است. واحدهای مسکونی در میان جنگل‌ها پراکنده شده‌اند، از زمین بلند شده‌اند و با پل‌های چوبی به هم متصل شده‌اند. بنا با استفاده از سازه پیش‌ساخته بلسا تکمیل شده است. نمای بنا از پنل‌های فولادی مقاوم در برابر آب و هوا و شیشه‌های بسیار بازتابنده تشکیل شده است. تمام نمای دیداری با شیشه‌های بازتابنده کف قاب شده است تا چشم‌انداز گسترده‌ای از جنگل را فراهم کند، در حالی که بنا را در محیط پنهان می‌کند.

بید و برکف (B&B) ژویی
بید و برکف (B&B) ژویی یک پروژه برای تفریحگاه توریستی دریاچه بایتا است و یک گام کلیدی در ساخت شهر چینی در چونگژو است. طراحی تلاش می‌کند تا از مزایای طبیعی سایت برای ایجاد یک فضای معماری که با جهان طبیعی، موضوع عملکردی و مواد ساختمانی هماهنگ است، استفاده کند.
اتاق‌های مهمان در سابق خوابگاه‌های آکادمی هنرهای زیبای پشت InBamboo واقع شده‌اند. آنها در جهت شرق-غرب در مقابل روستا قرار دارند. در ترکیب با محیط سایت، ۸ اتاق تک‌طبقه جداگانه در جنگل پراکنده شده‌اند و به زمین می‌رسند. بازدیدکنندگان می‌توانند با یک خودرو باتری به بالای کوه بروند و در داخل خانه‌ها قدم بزنند. طراحی ظاهر اصلی پایه را می‌کند و جذابیت روستایی را حفظ می‌کند. فرآیند ساخت به حداقل آسیب به پوشش گیاهی موجود می‌رسد. اتاق‌ها بر اساس ساختمان‌های سنتی مدل شده‌اند و سقف‌های دوگانه منحنی دexterous از یک توپولوژی صفحه‌ای دایره‌ای که با لابی هماهنگ است، تولید می‌شوند. دو طرح دایره‌ای با هم قفل شده‌اند و یک فضای داخلی یکپارچه را تشکیل می‌دهند.

مشخصات پروژه:
• طراح: Archi-Union Architects
• معمار مسئول: Philip F. Yuan
• تیم طراحی معماری: Alex Han, Xiangping Kong, Shaoying Lei, Bing Yang
• طراحی داخلی: Qinhao Wen, Xiaoming Chen, Jingyan Tang, Qiucheng Li, Ju Wang
• سازه: Jing Wang, Jinjiang Zhou, Lei Li, Chen Liang, Qiang Zhou, Xiang Zhang, Xiaoyi Zhao
• ساختار چوبی: Suzhou Crownhomes Co.LTD
• سازه فولادی: Sichuan Xinchanngle Architectural Engineering Co.LTD
• الکترومکانیک: Yong Liu, Ying Yu, Xi Li, Yong Wang, Dawei Wei
• اجرا: Sichuan Zhongye Cultural Tourism Co.Ltd
• مساحت: ۱۸۰۰ مترمربع
• محل پروژه: چین، چنگدو
• سال: ۲۰۱۸
• تصاویر: Bian Lin, Huapeng Chu, Li Han, Wei Zang, Hua Chai, Philip F. Yuan