نگاهی به پروژه Aube Wedding Venue

مراسم عروسی، مانند بسیاری از آیین‌ها، گذار فرد از یک وضعیت به وضعیت دیگر را جشن می‌گیرد.

نگاهی به پروژه Aube Wedding Venue

 این گذار اغلب شامل یک مراسم است: در عروسی‌های غربی، عروس وارد شده و از راهرو عبور می‌کند و بعداً زوج تازه ازدواج کرده پس از عبور مجدد از راهرو خارج می‌شوند. مراسم خان مک، یک آیین پیش از نامزدی منحصر به تایلند است که به طور سنتی در خارج از خانه عروس برگزار می‌شود و در آن داماد و همراهانش باید از “دروازه‌های طلایی” یا “نقره‌ای” (موانع نخی که توسط گروه عروس نگه داشته می‌شود) عبور کنند تا به عروس برسند. جسورانه‌ترین عنصر طراحی Aube، مسیر خان مک است که در امتداد لبه غربی ساختمان کشیده شده و در نهایت به اتاق نامزدی ختم می‌شود. در اینجا، این مراسم فضای مخصوص به خود را دارد، در حالی که موقعیت سنتی بیرونی آن حفظ شده است. این مسیر، بازتفسیری از خیابان روستایی است که در آن داماد و همراهانش توسط همسایگانی که از خانه‌هایشان نظاره می‌کنند، دیده می‌شوند. حس حرکت با پوشاندن برخی فضاها بین ستون‌ها برای پنهان کردن دید مراسم از بیرون، تشدید می‌شود.
از آنجا که تایلند سابقه وام‌گیری و ترکیب فرهنگ‌های قدیم و جدید را دارد، عروسی‌های تایلندی از تنوعاتی از خان مک با عناصر چینی، همراه با اجزای عروسی‌های غربی استفاده می‌کنند. بنابراین، یک فضای عروسی ساخته شده باید انعطاف‌پذیر باشد تا بتواند طیف متنوعی از مذاهب و فرهنگ‌ها را چه به شکل خالص و چه با عناصر وام گرفته شده از سنت‌های دیگر در خود جای دهد. امروزه، عروسی در تایلند به اندازه خود مراسم، فرصتی برای عکاسی از رویداد شده است. ساختمان تلاش می‌کند این نگرش را با ایجاد تعادل بین صحنه‌ای برای عکاسی و فضایی که تجربه‌ای اصیل را تقویت می‌کند، آشتی دهد. استفاده از دیوارهای سفید منحنی این مزیت عملی را دارد که دیوارهای یک استودیوی عکاسی را تقلید می‌کند تا به عنوان یک بوم خالی استفاده شود، که با نور پخش شده از نورگیرهای سقفی تقویت می‌شود، یا با بازی نور و سایه‌های شکل گرفته توسط هندسه منحنی روی دیوارهای خارجی.
موقعیت در حومه بانکوک، مقیاس کم ارتفاع و طرح کلی به صورت یک ساختمان خودکفا و درون‌گرا را ضروری ساخته است. پس از ورود، مهمانان در فضای گالری‌مانندی که عکس‌های زوج را به نمایش می‌گذارد، منتظر می‌مانند. این فضای سبز رنگ، به عنوان گذرگاهی از دنیای بیرون عمل می‌کند. دو فضای اصلی داخلی، تالار اصلی (عروسی) و تالار نامزدی هستند. تالار اصلی گنجایش ۲۹۰ نفر را دارد و به صورت مجزا در حیاطی قرار گرفته که از سه طرف توسط ساختاری رواق‌دار به شکل U احاطه شده است که امکان گردش زیر سقف و گنجاندن اتاق‌های جانبی را فراهم می‌کند. تالار نامزدی گنجایش ۱۵۰ نفر را دارد و توسط حیاط “پرتاب دسته گل” از تالار اصلی جدا شده است.
مسیر خان مک و حیاط رواق‌دار می‌توانست صرفاً کپی یک راهروی قوسی یا بازتفسیری از یک عنصر کلیسا باشد. با این حال، قوس‌ها به عناصر مدولار نیم‌قوس تجزیه شده و پس از چرخش روی محورهای مختلف، دوباره شکل گرفته‌اند که به وضوح به ساختمان تصویری مدرن و قابل تفسیر می‌بخشد. نتیجه، سقفی مارپیچ از بتن سفید است. از نظر عناصر ساختمانی، مسیر خان مک از حکاکی فوم پلی‌استایرن منبسط شده و گچ برای ایجاد شکل پیوسته منحنی سفید استفاده می‌کند، در حالی که در جاهای دیگر، ظاهر مجسمه‌وار با استفاده از بتن سفید با پرداخت شن‌شویی به دست آمده است.
موضوع قوس و دیوار منحنی در داخل ساختمان به اشکال مختلف تکرار شده است، از جمله پله‌های مجسمه‌وار در حیاط، جایی که عروس دسته گل خود را پرتاب می‌کند. قوس‌هایی که هم دیوار خارجی تالار اصلی و هم ساختار رواق‌دار را تشکیل می‌دهند، با یکدیگر همپوشانی دارند و باز هم حس حرکت ایجاد می‌کنند. انحناها در قرنیز نورگیرهای قوسی شکل سقف تالار اصلی کوچک‌تر شده‌اند و این عنصر قرنیزی به عنوان پرداخت دیوار پشت صحنه بازتخصیص شده است. دیوارهای منحنی و برش‌خورده، همراه با پرده‌های نرم، فضایی به یادماندنی و حسی ایجاد می‌کنند که در نام ساختمان، Aube، به معنای “آغوش” اشاره شده است.

مشخصات پروژه:
• طراح: PHTAA Living Design
• معمار مسئول: Ponwit Rattanatanatevilai
• تیم طراحی: Witthawat Prabhasawat، Yusuma Ponnsmith، Chawin Na Phatthalung
• مشاوران: Kor-IT Structural Design and Construction Co., Ltd.
• معماری منظر: Theerapong Sanguansripisut
• اجرا: Danpal, Polydec, Sinpongstorn
• کارفرما: Suchon Eamsherangkoon
• رده: عمومی
• مساحت: ۱۵۰۰ مترمربع
• محل پروژه: تایلند
• سال: ۲۰۱۹
• تصاویر: Beer Singnoi / Ketsiree Wongwan