نگاهی به رتبه دوم مسابقه محدود برج‌های دوقلوی Skyview بابلسر

پروژه در زمان برگزاری مسابقه تا ۱۵ سقف بصورت بتنی اجرا گردیده بود.

نگاهی به رتبه دوم مسابقه محدود برج‌های دوقلوی Skyview بابلسر

باور تیم طراحی ما بر این است که پروژه‌ها در اثر شناخت صحیح مسائل مرتبط، خود به وضوح بیان میکنند که چه باید باشند. مخاطب خاص این بنا و نیازهای زیست محیطی، هویتی و سلامت روان آنها در مکانی به عنوان خانه دوّم که عملاً در تعارض با برنامه پیشین پروژه در حوزه سطح اشغال و تیپولوژی واحدها و نما قرار داشت مورد توجه ویژه قرار گرفت.
از این رو بازگشت به طبیعت به عنوان رویکرد اصلی ما انتخاب شد و برخلاف وضع موجود طرح، به دنبال خلق معماری همساز با اقلیم و هماهنگ با بستر شهر بابلسر گام برداشتیم.
دوگانه دریا و جنگل جذابیت‌های شمال کشور بوده که با توجه به موقعیت پروژه ارتباط صمیمی از طریق فضاهای باز و نیمه باز، احداث نیم طبقه ها، پله و پل‌ها و ایجاد سایه و کوران در حوزه بلافصل پروژه در تراز همکف و معابر جانبی شکل گرفت، احساسی متفاوت که باعث می‌شود، مردم شهر نشین از که زندگی مجلل و خشک و کم رابطه شهر به این پروژه پناه ببرند.
بر این مبنا سناریوی طرح بر ایجاد فضاهای تعامل اجتماعی، کاهش مرزها بین درون و بیرون پروژه و حتی فی مابین همسایه‌ها و ایجاد حداکثری فضای آسایش طبیعی و بهره برداری بهینه از انرژی‌ها پسیو شکل گرفت.
تراس‌هایی که از شمال تا جنوب پروژه در الگوهای متفاوت باز شدند تا برخلاف اجرا شدن سقف ها، حس مشابه تری به حیاط ایجاد می‌کند و با ایجاد تهویه و کاهش رطوبت فضای آسایش مورد نیاز بهره بردار را تأمین می‌کنند و در عین حال با چرخش پنجره‌های Tilt & Turn در پلان تبدیل به فضای بسته شده و سطح بیشتری را در فصل زمستان و ایام ویژه مهمانی برای صاحبان خانه فراهم می‌کنند. علاوه بر رویکردهای معمارانه فوق در عین حال سازه‌ای این برش‌ها رفتار باد را نیز بر روی ساختمان به نحو مطلوب تری متعادل می‌نماید و همزمان کاهش مصرف انرژی را نیز تأمین می‌نماید. این تفکر در کلیه فضای عمومی خصوصی و مشاعات پروژه نیز مد نظر قرار گرفت و به وضوح مشاهده می‌گردد.
تمامیت سیمای پروژه ثبتی از مناظر جذاب شرق مازندران را تداعی می‌کند که برای مخاطبین خاص این بنا در مسیر رسیدن به این منطقه در جاده‌ها با آن آشنا شده اند که با سیمان رنگی سبز رنگ با یک بافت اسکرچ به سمت آسمان تیره و تیره‌تر می‌شود.
ارتباط بسیار سبک سازه‌ای عملاً با کمترین وزن و کمترین سختی و کمترین حضور که مورد نظر ما بود، عملاً فضای تهی میانی دو برج را شکل می‌دهد تا علاوه بر پاسخ به مساله حریق با تمثیلی از رنگ زرد گل‌های دشت مازندران در شب نیز با نور پردازی ویژه پروژه را بسان یک فانوس دریایی در حاشیه دریا شاخص می‌نماید و چند تراس مشاع در طبقات زمینه را برای تمام نشدن کاربری‌ها در دفتر معماری و ابتکار عمل بهره برداران برای شکل دادن به چند پاتوق با رویکردهای متفاوت (مثلاً تراس کودکان، تراس بزرگسالان، بازی‌های فکری، تراس حیوانات خانگی و …) جهت تعاملات اجتماعی همسایگان فراهم می‌کند.
برش افقی طبقه ۲۳ و ۲۴ که به عنوان نظرگاه و مشاعات خاص پروژه، بسان عرشه‌ای با احساس معلق بودن خود به سمت دریا شکل گرفته و پروژه را با خط آسمان متغیر و نابسامان حوزه بلافصل خود هماهنگ‌تر می‌نماید.
صفحات دوار نما مشرفیت‌های نامناسب واحدهای مجاور دو برج را کاهش داده و با کاهش اثرات نامطلوب نور غرب به عنوان سایه انداز در فصول گرم نیز عمل می‌نماید.

مشخصات طرح:
• معمار: افشین خسرویان
• تیم طراحی: بهرام حیدری (مدیر پروژه)، سلما سیادتی، زهرا بهرا
• ارائه بصری: زهرا بهرا، رضوان خسروی
• گرافیک و دیاگرام: عبداله گلزاری، مهنا جعفریان
• ترسیم فاز۱: سلما سیادتی، زهرا بهرا، مینا طالبی، عاطفه سبحانی، فائزه بذرگری
• مسئول دفتر: مرتضی آشفته
• کارفرما: سازه‌های بلند مرتبه ایکاد
• رده: مسکونی
• زیربنا: ۶۴۱۹۰ مترمربع
• محل پروژه: مازندران، بابلسر
• سال: ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲
• جوایز و مسابقات:
o رتبه دوم مسابقه محدود برج‌های دوقلوی Skyview بابلسر | ۱۴۰۲