نگاهی به پروژه کارخانه تهران رابر
آنچه در شخصیت بناهای صنعتی مورد غفلت قرار گرفته، کیفیت، سازماندهی و خاصیت هنری فضاست. در این مهم طراحی کارخانه تهران رابر با جان بخشیدن به مفاهیم پایه طراحی، ساختارشکنی در المانهای فضا و ایجاد اتمسفر طراحانه شکل گرفت.
مفاهیم و روند طراحی پروژه به شرح زیر میباشد:
ایجاد گشودگی: جهت شفافیت و دعوت نور به فضاها و محور اصلی راه پله به نوعی که مسیر حرکت یا نگاه مراجعین و شاغلین از حیاط تا بام تداومی پیوسته دارد و موجب پویایی و سیال بودن فضا میگردد.
ارتباط و دسترسی: قرارگیری مناسب موقعیت دسترسی در سازمان دهی فضایی و جانمایی پله آیکونیک به عنوان عنصر دعوت کننده.
سازماندهی فضایی: زون بندی و تفکیک بخشهای مختلف کارگری، تولید، اداری و ایجاد دید و ارتباط مناسب بخش کارگری، سوپروایزر و مدیریت به سالنهای تولید.
ساختار شکنی: ارائه فضای متفاوت کارگری در راستای همزیستی عاطفی در تعامل با محیط و دسترسی آسان به فضای باز، بهبود کیفیت زندگی پرسنل در فضای صنعتی و ایجاد حس احترام و گرامیداشت انسان.
گرافیک محیطی: استفاده از یک پالت رنگی خنثی برای نما و فضاهای داخلی و تلطیف آن با نور طبیعی، گیاه و همچنین استفاده از رنگ نارنجی به عنوان رنگ مرجع و نماد برندینگ مجموعه.
نور و سایه: طراحی پنجرههای نا متقارن جهت تقویت ارتباط ساختمان با محیط اطراف و ایجاد نورپردازی نرم و غیر مستقیم در فضا.
مصالح: متریال غالب بنا از بتن است. از بلوکهای نمادار با ملات پرلیت به عنوان عایق صوتی و حرارتی برای جداره ها، سنگ بازالت مقاوم با رنگ ساده، خنثی و یکدست برای پوسته و ورق آهنی برای پلهها استفاده شده است.
مشخصات پروژه:
• معماران مسئول: حامد میرپادیاب، نگار تجملیان
• همکاران معمار: مهدی اسکندری، مسعود توللی
• همکار گرافیک و ارائه: سحر آقاسی
• سازه: عطا حاجی محمدی
• تاسیسات مکانیکی: فرشید مهدوی
• تاسیسات الکتریکی: مهدی محمد پور
• اجرا: هادی مهدوی
• کارفرما: مهدی اسکندری
• محل پروژه: تهران، شهر قدس
• سال: ۱۴۰۱
• جوایز و افتخارات:
o رتبه سوم در شانزدهمین دوره جایزه معماری ایران | ۱۴۰۲ | معماری عمومی از طرح تا اجرا
• تصاویر: محمدحسن اتفاق