نگاهی به طرح تقدیر شده مسابقه محدود برج‌های دوقلوی Skyview بابلسر

در میان آشفتگی و فشردگی ساخت و سازهای شهرهای مدرن، بلندمرتبه سازی به نمادی از پیشرفت تبدیل شده است. اما در مفهوم، جای خود را به تیپ سازی‌های بی کیفیتی داده که در قمار آن همواره کیفیت به کمیت و فضا به توده مغلوب می‌آید. در مسیر طراحی تصمیم گرفتیم تا نقطه ی عطفی میان این بده بستان بیابیم. در اولین قدم، سعی بر آن داشتیم تا گونه‌ای متفاوت از تیپ سازی در ساختمان‌های بلندمرتبه ایجاد کنیم که به دو خواسته ی طراحی ویلا و برج بطور همزمان پاسخ دهیم. تعبیری که بتوانیم آن را به عنوان یک الگوی تکرارشونده در طبقات این برج داشته باشیم در عین حال که از بیرون، احساس منفی تکرار شدن طبقات به بیننده القا نشود.

نگاهی به طرح تقدیر شده مسابقه محدود برج‌های دوقلوی Skyview بابلسر


به گونه‌ای که با روی هم نشستن این تیپولوژی ها، فضاهایی باز و نیمه باز، تراس‌هایی دو طبقه در اطراف هر واحد زندگی شکل می‌گیرد که امکان نفوذ سبزینگی به درون بنا و قاب کردن مناظر اطراف را از هر نقطه ی ویلا فراهم می‌آورد. ترکیب دو رویکرد تیپ سازی و فضای پر و خالی را شاید بتوان الگویی برای داشتن برج-ویلا نامید. هندسه شکل گیری شکست‌های لبه‌ی اسلب‌ها در طبقات اجرا نشده، به منظور افزایش محیط بیرونی و دید و منظری در همه جهات در راستای این همانی با ویلایی بودن واحدهاست.
می‌خواستیم ساختمان به اطراف نگاه کند و به کاربر امکان تجربه دیدهای متفاوت از فضاهای مختلف را بدهد و بتواند با جانمایی سبزینگی در دل تراس‌های دو طبقه ی خود حس لمس طبیعت و بودن در آن را با وضوح متفاوتی القا کند. فضاهای باز یا نیمه بازی که کاربر با قرار گرفتن در هر کدام از آنها بتواند با بستر برج و طبیعت اطراف یکی شود و از دیدن افق دریا لذت ببرد. ویلاهایی که این فضاها را درهم می‌تنند تا در یک کوچه باغ عمودی، همسایگی‌های خود را تعریف کنند.
در روند طراحی تصمیم بر این شد که کمترین دخل و تصرف را در سازه‌ی اجرا شده ی برج داشته باشیم و همچنین شکستگی‌ها از آخرین طبقه ی اجرا شده آغاز گردد و تا بام، ریتم خود را ادامه دهد. ایجاد شکست‌هایی در لبه ی بیرونی اسلب‌ها با پیروی از یک نظم تکرار شونده مانند یک خط مارپیچ از سبزینگی، کل دو برج را در برگیرد و هر کجا که به انتهای اسلب یکی از برج‌ها رسید، پا روی برج بعدی گذاشته و تا بام پیش می‌رود.
خرده فضاهایی که برای برقراری گفتمانی بین دو بلوک پروژه، ریز مقیاس می‌شوند ولی در یک کل منسجم در دیالوگ با شهر، مقیاس خود را تغییر می‌دهند تا رهگذران شهر در مواجهه با نمایی پویا بتوانند پیوستگی سبزینگی نفوذ کرده در دل پروژه را دنبال کنند. رفتاری که هم ادای دینی به وضع موجود پروژه باشد و هم برای ساکنان شهر، منظره‌ای یکنواخت یا آشفته رقم نزند.

مشخصات پروژه:
• طراح: دفتر معماری تجربه تغییر شهر و بابک نصیرآبادی
• معماران: بابک نصیر آبادی، پوریا یراقی‌پور، فرنوش آقامیرزا
• تیم طراحی: ساجده بهشتی، امیرعلی گلمحمدی
• تصویر سازی (رندرینگ): پژمان طارمی
• پرزانته: علی گرجیان، شادان جهان تبار
• رده: مسکونی
• کارفرما: شرکت ساختمانی ایکاد
• محل پروژه: بابلسر
• سال: ۱۴۰۳
• جوایز و افتخارات:
o تقدیر شده در مسابقه محدود برج‌های دوقلوی Skyview بابلسر | ۱۴۰۲