موضوع دوسالانه هنرهای اسلامی ۲۰۲۵ اعلام شد

بنیاد «بی‌ینال دیریه» موضوع و عنوان دوسالانه هنرهای اسلامی ۲۰۲۵ را «کشف ایمان از طریق هنر و فرهنگ» اعلام کرد.

موضوع دوسالانه هنرهای اسلامی ۲۰۲۵ اعلام شد

بنیاد بی‌ینال دیریه موضوع و عنوان دوسالانه هنرهای اسلامی ۲۰۲۵ را اعلام کرده است.

بنیاد بی‌ینال عربستان

این بنیاد دوسالانه کاتالیزوری برای گفت‌وگوی جهانی بین جوامع هنری در حال رشد و متنوع در عربستان سعودی و سراسر جهان است و با الهام از تغییراتی که در این کشور رخ می‌دهد، نقشی محوری در پرورش بیان خلاق و القای قدردانی از فرهنگ، هنر و قدرت دگرگون‌کننده آن‌ها را بر عهده دارد.

بنیاد بی‌ینال دیریه در سال ۲۰۲۰ توسط وزارت فرهنگ عربستان سعودی تأسیس شد و در این دوران تاریخی تکامل و رشد این کشور، با تجلیل از هنرمندان برجسته جهان، تبادل فرهنگی بین جوامع محلی و بین‌المللی را به جریان می‌اندازد، توجه به گفت‌وگو و رسیدن به تفاهم را ترویج و عربستان سعودی را به‌عنوان یک مرکز فرهنگی مهم به جهان معرفی می‌کند. بنیاد یادشده همچنین به‌عنوان یک کاتالیزور با ارائه فرصت‌هایی برای تعامل با صحنه روبه‌رشد هنر محلی به جوامع عربستان سعودی خدمت می‌کند.

دوسالانه هنر معاصر دیریه و دوسالانه هنرهای اسلامی این بنیاد بسیاری از هنرمندانی را که پیش از این از عربستان سعودی کمتر حضور داشتند، به جهان معرفی می‌کند و آگاهی و مشارکت مخاطبان داخلی و بین‌المللی را افزایش می‌دهد. دوسالانه فعلی که برای برگزاری از بیست‌وپنجم ژانویه تا بیست‌وپنجم می ۲۰۲۵ در ترمینال حج غربی فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز در جده برنامه‌ریزی شده است، چگونگی تجربه، ابراز و تجلیل ایمان از طریق اعمال احساس، تفکر و ساختن را بررسی خواهد کرد.

دوسالانه بنیاد بی‌ینال دیریه در ۲۰۲۵

دوسالانه بنیاد بی‌ینال دیریه در ۲۰۲۵ با مشارکت بیش از ۳۰ موسسه در سراسر جهان از جمله دانمارک، مصر، فرانسه، یونان، اندونزی، ایتالیا، کویت، مالی، عمان، فلسطین، پرتغال، قطر، عربستان سعودی، اسپانیا، تونس، ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده، ازبکستان و شهر واتیکان، نوید یک گفت‌وگوی فرهنگی پویا را می‌دهد. این موسسات با دریافت کمک‌های قابل‌توجهی از موزه‌های بزرگی هم‌چون لوور پاریس و موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، به آثار تاریخی و گنجینه‌های هنر اسلامی کمک خواهند کرد.

بیش از ۲۰ هنرمند معاصر از عربستان سعودی و جامعه بین‌المللی، جدیدترین آثار خود را در این دوسالانه ارائه خواهند کرد و به بررسی تلاقی سنت اسلامی و بیان هنری مدرن می‌پردازند. این دوسالانه با الهام از مضمون آیه قرآنی «و خداوند آسمان‌ها و زمین و آنچه را در میان آن‌هاست را آفرید»، هنر معاصر را با اشیای تاریخی در کنار هم قرار می‌دهد و بستری برای کشف عظمت خلقت فراهم می‌کند.

دوسالانه ۲۰۲۵ در پنج سالن نمایشگاهی و فضای باز شامل بیش از ۵۰۰ شیء برگزار می‌شود و به تأمل درباره چگونگی استفاده از هنر، فرهنگ و طبیعت برای درک اوامر الهی می‌پردازد. این نسخه شامل مؤلفه‌های موضوعی جدیدی هم‌چون المثلا (فضای نصبی در فضای باز که باغ سنتی اسلامی را بازسازی می‌کند) و الموسلا (مسابقه‌ای معماری برای طراحی فضای نماز زیر سایبان نمادین ترمینال حج غربی) می‌شود. دوسالانه حاضر به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهد تا اشیای مقدس از شهرهای مذهبی را مشاهده کنند و در عین حال با تفسیرهای مدرن از ایمان و معنویت درگیر شوند.

دوسالانه هنرهای اسلامی ۲۰۲۵ با ارائه طیف گسترده‌ای از آثار تاریخی و معاصر، همچنان به‌عنوان یک پلتفرم کلیدی برای هنرهای اسلامی در سطح جهان عمل می‌کند و گفت‌وگو و درک عمیق‌تر اهمیت فرهنگی و معنوی در طول زمان و جغرافیا را تقویت می‌کند.