سمیه والی ،معمار آفریقایی و تاثیرگذارترین معمارجهان در سال 2021به انتخاب مجله تایم و طراحی مرکز سلامت پناهندگان در کنیا با الهام از لانه ی موریانه ها !

لازم به بیان است شهر کاکوما چیزی در حدود ۲۸۵ هزار پناهنده از ۱۹ کشور جهان را در خود جای داده است؛ اتفاقی که آن را به یکی از بزرگ‌ترین سکونتگاه‌های پناهجویان در جهان تبدیل می‌کند.

سمیه والی ،معمار آفریقایی و تاثیرگذارترین معمارجهان در سال 2021به انتخاب مجله تایم و طراحی مرکز سلامت پناهندگان در کنیا با الهام از لانه ی موریانه ها !


این مرکز متشکل از امکانات سلامت و بهداشت، کشاورزی (ایجاد مهارت‌های کشاورزی در جامعه و ارائه محصولات تازه)، آموزشی و فرهنگی می‌باشد، با هدف بهبود رفاه حال پناهندگان در این منطقه طراحی شده است.

سمیه والی درباره این پروژه می‌گوید:

ما در طراحی این پروژه، هم از بافت محلی (که توسط مردمان سرزمین کاکوما شکل گرفته است) و هم از جغرافیای منطقه الهام گرفته‌ایم. تپه‌های موریانه به عنوان نمادی از انعطاف‌پذیری و استحکام جامعه در طراحی این مرکز عمل می‌کنند؛ ایده‌ای که هدف آن گنجاندن درس‌های طبیعت در دلِ معماری یک پروژه بود.”

اما مرکز سلامت برای جامعه‌ی پناهندگان در شهر کاکوما، ساختمانی مربع شکل با سقف پلکانی و دیوارهایی ضخیم خواهد بود که در ساخت آن از سنگ‌های محلی که در منطقه تورکانا یافت می‌شود، استفاده خواهد شد. همچنین برش‌های هندسی خاصی در سقف پروژه ایجاد خواهد شد که نقش چاه‌های روشنایی را برای روشنایی فضای داخلی با نور طبیعی برعهده خواهند داشت.

سمیه والی در این باره می‌گوید:

چاه‌های نوری ادغام‌ شده در سقف پروژه به نور خورشید اجازه می‌دهند تا با شدت‌های مختلف وارد فضای داخلی شوند - به بیان ساده‌تر برخی فضاها در نور ملایم غرق خواهند شد و برخی دیگر به شدت روشن خواهند بود! ایده‌ای که زمینه‌ساز فعالیت و حرکت بیشتر خواهد بود.”

انتظار می‌رود ساخت این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی آغاز شود.