از اجرای ۲۴۰۰ پروژه بااعتبار بالغ‌بر ۲۶۰۰۰ میلیارد تومان تا اولویت ۳۴۴ پروژه شاخص و راهبردی

نشست خبری معاونت فنی و عمرانی شهرداری شیراز که با محوریت تشریح پروژه‌های عمرانی و حضور محمد امین معاون شهردار و علی‌حسین عباسی رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری برگزار شد، به اجرای ۲۴۰۰ پروژه بااعتبار ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اشاره شد که از این تعداد، ۳۰۰ پروژه شاخص، ۴۴ پروژه راهبردی و مابقی پروژه‌ها در اولویت قرار دارند.

از اجرای ۲۴۰۰ پروژه بااعتبار بالغ‌بر ۲۶۰۰۰ میلیارد تومان تا اولویت ۳۴۴ پروژه شاخص و راهبردی
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در تشریح پروژه‌های عمرانی کلان‌شهر شیراز اظهار کرد: در سال‌های متمادی شهر شیراز به عنوان پایتخت استان فارس، فاقد یک مرکز همایش‌ها بود که بتواند همایش‌هایی را در سطح ملی و بین‌المللی برگزار کند، از این رو طرح ساخت سالن همایش‌ها در کمتر از یک سال در ساختمان مجموعه شهرداری شیراز در فضایی به مساحت هفت هزار متر مربع زیر بنا و با چهار فضای مستقل شامل سالن آمفی تئاتر ۶۰۰ نفره، سالن کنفرانس‌ها با ظرفیت ۳۰۰ نفر، سالن جلسات مدیران و سالن غذاخوری در دستور کار قرار گرفت و در هفته‌های گذشته به بهره‌برداری رسید.
 
محمد امین همچنین با اشاره به پروژه آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی افزود: این پروژه جز معدود پروژه‌هایی است که علاوه بر لایه دوم آسفالت آن در معبر هفت کیلومتری آن فضای سبز انجام شده است و با توجه به اینکه بیش از یک دهه از عملیات احداث آن می‌گذرد، به دلیل اینکه پروژه با منطقه کوهستانی مجاورت داشت، رانش‌های زیادی طی سنوات گذشته رخ داد اما امروز با استفاده از دانش مهندسی و به‌کارگیری از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ها و مهندسین مشاور خبره با اقداماتی که انجام شد، پایدار سازی کوه صورت گرفت.
 
وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا در نیمه نخست آبان این پروژه بزرگ مقیاس به بهره‌برداری برسد، خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، فاصله طولی تقاطع جام جم تا پل شهدای جهاد که ۱۴ کیلومتر است، بسیار کوتاه می‌شود، همچنین کاهش ترافیک را شاهد خواهیم بود.
 
معاون شهردار شیراز در تشریح مشخصات این پروژه اضافه کرد: احداث پنج تونل گالری در محور شمالی آیت‌الله حائری، پنج پل خاص و ۱۲ آبراهه بزرگ بخشی از فعالیت عمرانی اجرا شده در این پروژه است.
 
امین تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در سال اول، میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که علاوه بر کمک به اقتصاد شهروندان، عملاً کاهش مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود و این موضوع به معنای داشتن هوای پاک و سالم است، این در حالی است که انتخاب شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا به واسطه اقداماتی است که از گذشته و تا به امروز در دستور کار قرار گرفته است.
 
معاون عمرانی شهردار شیراز ادامه داد: در آبان سال‌جاری دور گرد شماره ۲ در بلوار شهید چمران که به نام شهید مدافع امنیت محمد معیری مزین شده است، به بهره‌برداری می‌رسد و این پروژه کمتر از شش ماه تجهیز کارگاه و احداث آن زمان برده است که با بهره‌برداری از آن دسترسی ایمن و راحت به بزرگراه آیت‌الله حائری و ارتقا و ایمنی سرعت را در بلوار شهید چمران فراهم می‌کند.

وی در خصوص بهره‌برداری زودتر از موعد پروژه‌های عمرانی کلان‌شهر شیراز اظهار کرد: حمایت و پشتیبانی تیم مدیریت شهری و به ویژه مدیریت مدبرانه شهردار شیراز در پیشبرد پروژه‌ها و همراهی شورای اسلامی شهر شیراز، راه‌اندازی شیفت شب در احداث پروژه‌ها عامل اصلی و مهم در اجرای پروژه‌های شهرداری شیراز است که زودتر از زمان برنامه اعلام شده به بهره‌برداری برسند.
 
امین افزود: امروز بسیاری از پروژه‌هایی که در سایر کلان‌شهرها دو تا سه ساله به بهره‌برداری می‌رسد در کلان‌شهر شیراز به طور متوسط یک ساله به بهره‌برداری می‌رسد.
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: شهرداری شیراز تعداد ۲۴۰۰ پروژه با نام و با تخصیص ردیف بودجه در حال اجرا دارد که میزان اعتبار بودجه عمرانی آنها ۲۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که از این تعداد، ۳۰۰ پروژه شاخص، ۴۴ پروژه راهبردی و مابقی پروژه‌ها در اولویت قرار دارند.
 
رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز نیز در سخنانی اظهار کرد: دور برگردان اردیبشهت یا دور گرد شماره ۲ بلوار شهید چمران یکی از سخت پروژه‌های اجرایی شهر شیراز بود که در کمتر از شش ماه بدون حتی یک روز و یک ساعت مسدودی در معبر بلوار شهید چمران انجام شد.

علی حسین‌عباسی افزود: پروژه دور گرد اردیبهشت در بلوار شهید چمران ۹ شفت دارد و ارتفاع عرشه این پروژه از کف رودخانه بیش از ۱۶ متر است و این امر اجرای پروژه را با مشکلاتی روبه‌رو ساخته بود اما با استفاده از پیچیده‌ترین فنون مهندسی به‌منظور استحکام سازه ترکیبی از اسکافلد و کفراژبندی به متراژ ۱۸۰۰ مترمکعب در این پروژه انجام شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: انتظار می‌رود پروژه‌های اولین سیل‌بند شهرک سعدی، پل شهدای مهدی آباد (عج)، تقاطع خلیج فارس در بزرگراه شهید استوار و زیرگذر مولوی تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.