۲۰ تکیه، ۴ طاقی و بنا در تخت فولاد مرمت شده است

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: طی دو سال گذشته مرمت ۲۰ تکیه، چهار طاقی و بنا در مجموعه تخت فولاد انجام شده است و درصدد هستیم تا آیین تکمیل مرمت آن‌ها را برگزار کنیم.

۲۰ تکیه، ۴ طاقی و بنا در تخت فولاد مرمت شده است

محمدعلی ایزدخواستی امروز _پنجشنبه بیست‌وچهارم خرداد_ در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تجربه شهر با موضوع «مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد» اظهار کرد: نتیجه تجربه‌ای که در این دو سال کسب کردیم، مرمت ۲۰ تکیه، چهار طاقی و بنا در مجموعه تخت فولاد بوده است و درصدد هستیم که آئین تکمیل مرمت آن‌ها را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان برای پهنه‌های متمرکز، نظام مواجهه طراحی شده است، افزود: در تخت فولاد به دلیل آنکه امکان فعالیت احداث بسیار کم است و بیشتر فعالیت‌ها مرمتی و حفاظتی است، به نظام ساختارگرایی رسیده‌ایم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه در نظام ساختارگرایی به سه رکن استخراج اجزا، کشف رابطه میان آن و نشان دادن دلیل خلق آن رابطه توجه شد، تصریح کرد: می‌توانیم تخت فولاد را به محل ملاقات انسان‌ها تبدیل کنیم؛ اگر چه کار سختی است، اما انجام‌شدنی است و می‌تواند محل رجوع باشد.

ایزدخواستی با اشاره به اینکه شخصیت‌ها، روایت‌ها، تاریخچه و بنا عناصر تغییرناپذیر تخت فولاد است، افزود: فراتر از هر چیز، کشف رابطه انسان با آنچه در معماری این مجموعه نهفته است، اهمیت دارد.

وی گفت: در این راستا به نکاتی همچون معماری، فضاسازی و ایجادکنندگی حس، تزئینات در بنا، نظام نشانه‌شناسی متناسب با شخصیت‌های مدفون در تخت فولاد و فرصت معناسازی برای آیندگان رسیدیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان افزود: در این فرایند چهار ضابطه، مرمت اصولی، دور نکردن حوزه مرمتی از دید مردم، اطلاع‌رسانی اقدامات مرمتی در بستر رسانه‌ها و تعریف آیین‌هایی برای بهره‌برداری از اقدامات مرمتی با هدف روایت‌سازی در تاریخ تعریف شد.