یک هیأت سعودی وارد ایران شد

برای بررسی سازوکارهای بازگشایی سفارت عربستان در تهران و کنسولگری مشهد

یک هیأت سعودی وارد ایران شد

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) از ورود یک هیات سعودی به ایران برای بررسی سازوکارهای بازگشایی سفارت این کشور در تهران و کنسولگری مشهد خبر داد. 
امروز شنبه اولین سفر یک هیات سعودی به ایران پس امضای توافق دو کشور صورت گرفته است.
اسفندماه گذشته در پی احیای روابط ایران و عربستان، احمد امیرآبادی رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و چین در مجلس شورای اسلامی گفته بود که «تا دوماه آینده سفارتخانه‌های ایران و عربستان بازگشایی می‌شود».
«علی شمخانی»  دبیر شورای عالی امنیت ملی نیمه اسفند ۱۴۰۱ با هدف پیگیری توافقات سفر بهمن ماه آیت‌الله رئیسی به پکن، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات دوجانبه با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد. در پایان این مذاکرات، بیانیه سه‌جانبه‌ای برای «حل و فصل اختلافات»، «پای‌بندی به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی» به امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین رسید.
در این بیانیه که نوزدهم اسفند امضا شد، آمده بود که جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کردند و قرار شد وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات کنند.
بدین منظور حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه چهارشنبه گذشته (۱۶ فرودین) در صدر هیاتی وارد پکن شد و پس از دیدار با فیصل بن فرحان همتای عربستانی خود، بیانیه‌ای مشترک به امضا رساندند.
امیرعبداللهیان روز پنجشنبه درباره دیدار خود با وزیر خارجه عربستان در پکن نوشت: «با همکارم امیر فیصل‌بن‌فرحان در پکن دیدار و گفت‌وگویی مثبت داشتیم. شروع روابط رسمی دیپلماتیک تهران -ریاض، از سرگیری حج عمره، همکاری اقتصادی و تجاری، بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها و تاکید بر ثبات، امنیت پایدار و توسعه منطقه، موضوعات مورد توافق و دستور کار مشترک است.»