یک مجموعه متولی آب در باغات قصردشت شیراز شود

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: یکی از موضوعاتی که در حوزه حفظ باغات با آن مواجه هستیم، این است که متولی آب در باغات قصردشت یک نفر نیست و ضرورت دارد یک مجموعه متولی آب بشود.

یک مجموعه متولی آب در باغات قصردشت شیراز شود

ابراهیم کمالی _شنبه بیست‌وچهارم شهریور_ در شانزدهمین جلسه کمیته صیانت از باغات، اظهار کرد: باغات قصردشت یک سرمایه جبران‌ناپذیر است که اگر از بین برود به هیچ عنوان با هیچ اقدامی انگیزه ایجاد آن به صورت مجدد صورت نمی‌گیرد، لذا ضرورت دارد تا با هماهنگی لازم میان همه دستگاه‌های متولی، آب در باغات قصردشت در جریان باشد.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که در حوزه باغات وجود دارد این است که باغات قصردشت، متولی آب ندارد و مسئولیت این حوزه تنها یک نفر نیست، لذا ضرورت دارد در این حوزه و حتی در مجموعه شهرداری، یک نفر متولی آب شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه شرکت آب منطقه‌ای هم باید در این حوزه پاسخگو باشد، تصریح کرد: هم‌اکنون برخی چاه‌ها کم‌آب و برخی دیگر خشک هستند، اما با این شرایط در برخی باغات خصوصی، آب در برخی نقاط خرید و فروش می‌شود.

کمالی با اشاره به اینکه با چاه‌هایی که در محدوده حوزه استحفاظی باغات قصردشت وجود دارد، اولویت آبیاری باید باغات قصردشت باشد، تاکید کرد: این توقع را از شرکت آب منطقه‌ای داریم که چاه‌های خصوصی را طبق قانون مکلف به همکاری با ستاد آبادگری باغات قصردشت کنند.

وی با بیان اینکه در ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ با آسیب‌شناسی انجام شده در ستاد آبادگری باغات قصردشت، واحد تخلفات با ۵ خودرو تشکیل شد، خاطرنشان کرد: در این آسیب‌شناسی، کارکرد ستاد آبادگری باغات قصردشت مورد کاوش قرار گرفت و این موضوع روشن شد که در این مجموعه فقط یک حوزه ستادی تشکیل شده است و عملاً نظارتی وجود ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: در این راستا واحد تخلفات راه‌اندازی شد، اما به دلیل کمبود نیروی انسانی که آسیب شدید این روزهای شهرداری شیراز در بسیاری از حوزه‌ها و به ویژه حوزه تخلفات است، امید است با برون‌سپاری مشکلات رفع شود.

کمالی ادامه داد: هم‌اکنون آرا اجرا نشده ماده ۱۰۰ بنا بر اعلام رئیس اسبق ستاد آبادگری باغات مورد ۱۵۰ است و مقرر شد تا پرونده‌ها با تشکیل سامانه‌ای در سازمان فاوا ثبت شوند.

وی اظهار کرد: در حوزه باغات قصردشت با گره‌های دانه درشت‌های مواجه هستیم، اما شهردار شیراز با جدیت بسیاری به این حوزه ورود کرده است و اگر زیر ساخت‌ها را ایجاد کنیم و روابط حوزه ستاد آبادگری باغات قصردشت ضابطه‌مند بشود این شفافیت به نفع مردم و شهرداری است. از سوی دیگر دست دلالان این حوزه رو خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه باید در شهرداری به یک مدیریت واحد در حوزه آب برسیم، تاکید کرد: باید برای نقاط بحرانی برنامه‌ریزی ویژه به جهت آبرسانی داشته باشیم.

در این جلسه مصوب شد ستاد آبادگری باغات قصردشت طی یک هفته آینده با شرکت آب منطقه‌ای، موضوع آب باغات قصردشت را تعیین تکلیف کند.