گردشگری یا تجاری؛ کدام یک اولویت است؟

شهر بندری بندرعباس با کمبود اماکن گردشگری، تفریحی، ورزشی، فضای سبز، آموزشی و.... مواجه است و از آن طرف در ادوار مختلف همواره و به راحتی تغییر کاربری ها به سمت تجاری ومسکونی رخ داده و به همین دلیل این کمبودها همچنان وجود دارد و تجار ومسئولان گویا هر دو، دغدغه ساختمان سازی و تجاری سازی دارند و کمتر به سایر حوزه ها توجه می شود.

گردشگری یا تجاری؛ کدام یک اولویت است؟

در حوزه گردشگری حتی نماینده ولی فقیه در استان نیز از شرایط موجود رضایت ندارند و گزارش هایی نیز در این حوزه در رسانه ها منعکس شده است. اخیرا نیز تغییر کاربری در ساخت یک مکان گردشگری به تجاری مطرح شده است که مدیر انجمن مطالبه‌گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس به جزئیات آن پرداخته است.
نشست خبری مدیر انجمن مطالبه‌گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس پیرامون موضوع کمبود اماکن گردشگری و تخلف ۵۰۰میلیارد تومانی در ساخت یک پاساژ در شهر بندرعباس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
«سعید جلیلیان» مدیر انجمن مطالبه‌گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان بندرعباس، گفت: «دلیل کمبود اماکن گردشگری در شهرستان بندرعباس بنابر اظهار مسئولان استان ازجمله نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس، کمبود زمین با کاربری گردشگری است. این دلیلی است که ما نمی‌توانیم مسافر را در شهر بندرعباس نگه داریم و مسافران به جزایر سفر می‌کنند».
وی افزود: «درواقع در این شهر جاذبه و تفریحی برای گردشگران ایجاد نشده است. این همه مسافر به بندرعباس وارد می‌شود و ما نمی‌توانیم صنعت گردشگری خود را تقویت کنیم. ساحل بندرعباس از سورو تا نخل ناخدا، فرصت بسیار خوبی برای رونق این صنعت است، اما متاسفانه در ساحل این شهر فقط قلیان‌فروشی‌ها را می‌بینیم و ساحل جذابیتی برای گردشگر ندارد».جلیلیان اضافه کرد: «مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی نیز دلیل کمبود اماکن گردشگری در شهر بندرعباس را کمبود زمین‌هایی با کاربری گردشگری می‌داند».
مدیر انجمن مطالبه‌گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر بندرعباس اظهار کرد: «با پیگیری‌ها در این رابطه، متوجه شدیم که در نزدیکی پاساژ نیلی و مسجد علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در بلوار ساحلی بندرعباس (که قبلا پارکینگ خودرو بوده است)، یک پاساژ طلافروشی درحال ساخت است؛ درحالی که این زمین دارای پروانه گردشگری است.
وی افزود: «عملیات اجرایی ساختمان تقریبا تمام شده و حدود ۲۷مغازه در این پاساژ نیز پیش فروش شده است». جلیلیان در ادامه گفت: «در رابطه با این موضوع به شهرداری مراجعه کردیم و گفتند که با توجه به مجوز گردشگری زمین به آن پروانه ساخت داده‌اند. از سوی دیگر اداره‌کل میراث فرهنگی می‌گوید که شهرداری باید قبل از صدور پروانه از میراث فرهنگی موافقت اصولی بگیرد. اما شهرداری می‌گوید ما وظیفه نداریم که موافقت اصولی بگیریم و اگر مالک اقدام به ساخت پاساژ طلا در این زمین کرده، خود متخلف است و مسئولیت برعهده اوست».

وی با بیان اینکه این مجوزها در زمان مدیرکل سابق میراث فرهنگی و گردشگری استان و همچنین شهردار سابق بندرعباس داده شده است، افزود: «مدیرکل فعلی میراث فرهنگی و شهردار فعلی نیز با این موضوع مخالف هستند». مدیر انجمن مطالبه‌گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر بندرعباس اظهار کرد: «از اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خواستیم که کارشناسی را برای بازدید از این مکان بفرستند، اما معاون گردشگری این اداره‌کل گفت که مالک به ما هم اجازه ورود به این ساختمان را نمی‌دهد».جلیلیان گفت: «این ساختمان به حریم کوچه هم تجاوز کرده و کوچه سه متری به کوچه یک متری تبدیل شده است؛ اما معاون عمرانی شهرداری می‌گوید که یک متری شدن کوچه در طرح تفصیلی شهرداری بوده است».وی اضافه کرد: «این ساختمان که در یک موقعیت مکانی شلوغ واقع شده، حتی پارکینگ هم ندارد و زیرزمین آن را هم تجاری کرده‌اند».
جلیلیان با اشاره به اینکه مجوز این زمین گردشگری است، افزود: « تخلفی به ارزش ۵۰۰میلیارد تومان صورت گرفته است که دو ارگان میراث فرهنگی و شهرداری مسئول آن هستند».مدیر انجمن مطالبه‌گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر بندرعباس اظهار کرد: «براساس نامه‌های موجود، شهرداری برای کاربری این زمین از اداره‌کل میراث فرهنگی استان استعلام گرفته و این اداره‎کل در پاسخ به شهرداری اعلام کرده است: درخصوص این ملک واقع در خیابان طالقانی، بدینوسیله فعالیت‌های آن در طرح ارائه شده مورد تایید می‌باشد و ساخت آن به صورت بازارچه در رشته‌های صنایع دستی، رستوران سنتی و موادغذایی، مصنوعات فلزی گران‌بها و صرافی مجاز می‌باشد. باتوجه به واقع بودن این ملک در حریم بنای تاریخی خانه گله‌داری، ارتفاع ملک ایشان از سطح زمین ۷٫۵ متر می‌باشد”.

وی گفت: «طبق قانون، تنها ۱۰درصد این زمین می‌تواند برای کارهای تجاری اختصاص داده شود. اما درحال حاضر ۱۰۰درصد آن تبدیل به پاساژ طلا شده است».جلیلیان افزود: «در ادامه پیگیری‌ها، حراست اداره‌کل میراث فرهنگی استان اعلام کرد که این ملک شخصی است و می‌تواند بنا به علاقه فرد ساخته شود».مدیر انجمن مطالبه‌گران ستاد امر به معروف و نهی از منکر بندرعباس بیان کرد: «سازمان بازرسی نیز از اداره‌کل‌میراث فرنگی و شهرداری در رابطه با این موضوع توضیح خواسته، اما هنوز نتیجه‌ای نداشته است. ارجاع موضوع به دادستان نیز ازسوی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان درحال پیگیری است».

وی اضافه کرد: «معاون شهرداری بندرعباس نیز اعلام کرد که گرفتن مجوز فضای مقابل این ساختمان هم ازسوی مالک درحال پیگیری است».جلیلیان با بیان اینکه اگر در همین فضا یک مجتمع گردشگری داشته باشیم، می‌توانیم سرمایه‌هایی را به استان وارد کنیم، تاکید کرد: «این پاساژ باید تغییر کاربری داده شود و برای اهداف گردشگری استفاده شود. از همین ساختمان می‌شود به‌عنوان بازار صنایع دستی استفاده کرد».وی در پایان گفت: «میراث فرهنگی می‌تواند این ساختمان را تهاتر کند و غرفه‌ها را در اختیار بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست قرار دهد تا کسب و کار آن‌ها نیز رونق بگیرد».