کپسول بقا؛ راهی برای زنده ماندن در خشم طبیعت!

کپسول بقا تولید شرکت سروایول کپسولز ال سی سی یک جان پناه در برابر سونامی و بلایای دیگر به شکل توپی کروی است.

کپسول بقا؛ راهی برای زنده ماندن در خشم طبیعت!

سونامی از جمله بلایای طبیعی است که با هجوم ناگهانی امواج آب به سمت ساحل تعریف می شود. ارتفاع امواج آب ناشی از سونامی می تواند به بیش از 30 متر برسد. امواج بلند و قدرتمند آب می توانند به راحتی هر آنچه در سر راهشان قرار دارد را تخریب کنند. این امواج سهمگین به طور معمول در نتیجه زلزله ای بزرگ که در زیر آب دریاها رخ می دهد، ایجاد می شوند.

به عنوان نمونه، زلزله و سونامی توهوکو که در سال 2011 در ژاپن رخ داد، یکی از بدترین بلایای قرن بیست و یکم در نظر گرفته می شود. امواج این سونامی با بیشینه ارتفاع 40.5 متر موجب مرگ 15885 نفر، مصدومیت 6148 نفر و گم شدن 2623 نفر شد.

کپسول بقا؛ پناهگاهی در برابر سونامی

سونامی های مرگبار موجب شده تا برخی شرکت ها به معرفی محصولاتی برای حفظ جان افراد در چنین شرایطی اقدام کنند. سروایول کپسولز ال سی سی (Survival Capsules LCC) مستقر در واشنگتن، آمریکا، یکی از این شرکت هاست. کپسول های بقا تولیدی این شرکت یک جان پناه دارای پتنت به شکل توپی کروی است. از این کپسول ها می توان برای محافظت در برابر رویدادهای سونامی، گردبادها، طوفان ها، زلزله ها و غیره استفاده کرد.

این کپسول ها با در نظر گرفتن قدرت و امکان بقا توسط تیمی از مهندسان هوافضای با تجربه ساخته شده اند. آنها در شرایط و محیط های سخت ناشی از یک بلای طبیعی ایمن و کارآمد عمل می کنند. کپسول بقا در برابر ضربه اولیه یک بلای طبیعی، و همچنین نفوذ اجسام تیز، قرار گرفتن در معرض گرما، برخورد اشیا دیگر و کاهش سریع سرعت مقاومت می کند.

کپسول بقا به گونه ای طراحی شده است تا در داخل یا خارج از خانه یا اماکن تجاری قابل نگهداری باشد. کپسول ها دارای یک فریم فولادی لوله ای جوش خورده در یک بدنه آلومینیومی با پوشش عایق حرارتی سرامیکی هستند. آنها در اندازه های مختلف از ظرفیت 2 نفره تا 16 نفره عرضه می شوند.

از جمله ویژگی های استاندارد کپسول بقا می توان به صندلی ایمنی با کمربندهای مهار چهار نقطه ای، فضای ذخیره سازی (برای تامین پنج روز هر نفر کافی است)، ذخیره آب، قلاب های چند گانه در سطح بیرونی، چراغ داخلی، سامانه موقعیت یاب جهانی یا جی پی اس، دریچه های تهویه هوا، پایه نگهداری کپسول، رنگ آمیزی با امکان دید بالا، مخازن تامین هوا، درب دریایی محکم و ضد آب و پنجره استاندارد دریایی اشاره کرد.