چینی سازی مساجد در چین/ حذف گنبد و گلدسته

طرح چینی سازی مساجد در چین شکل و ظاهر این مراکز اسلامی را تغییر می‌دهد. گنبد و گلدسته‌ها حذف و سقف و برجک‌هایی به شکل عبادتگاهای چینیان جای آن را می گیرد.

این مسجد به جای گنبد قدیمی سبز کاشی کاری شده مزین به هلال ماه و ستاره خود، شیروانی ای با گوشه‌های رو به آسمان دارد. مناره های آن کوتاه شده و بیشتر شبیه برج‌های عبادت‌گاه چینی است.

اثری کمرنگ از ماه و ستاره کاشی‌کاری شده نیز مشخص است.

مسجد "ناجیایینگ" از دیگر مساجد برجسته استان یون‌نان که در 100 مایلی شادیان قرار دارد نیز اخیرا تخریب و ویژگی‌های اسلامی آن حذف شد.

تخریب بیشتر و ساخت و ساز کمتر 

در سال 2018 دولت چین یک برنامه 5 ساله در مورد مواجهه با اسلام منتشر کرد. بخشی از این طرح مقاومت در برابر "سبک های معماری خارجی" و "ترویج معماری اسلامی با ویژگی های چینی" است.

یک سند فاش شده در حزب کمونیست نشان می‌دهد که به مقامات محلی دستور داده شده به اصل "تخریب بیشتر و ساخت و ساز کمتر" پایبند باشند.

هانا تیکر تاریخ شناس اسلامی از دانشگاه پلیموث انگلستان می گوید: "کمپین چینی سازی و تخریب  "استان به استان" پیشرفت کرده و به یونان یکی از دورترین استان‌ها از پکن رسیده است.

"ما جو "یک فعال چینی از قوم مسلمان هویی و ساکن نیویورک می‌گوید: "این تخریب و چینی سازی پیام روشنی برای از بین بردن مذهب و قومیت شما" است.