پاریس، بارسلونا و آمستردام؛ سه شهر برتر اروپا

فهرست سالانه مؤسسه مشاوره تحقیقات بازار رزونانس بهترین شهرهای جهان در زمینه زندگی، بازدید و سرمایه‌گذاری در جهان را مشخص کرده است که در آن پاریس، بارسلونا و آمستردام توانسته‌اند به علت اقداماتی نظیر پیاده‌محوری و تقویت هویت محلی در رتبه‌های برتر لیست قرار بگیرند.

پاریس، بارسلونا و آمستردام؛ سه شهر برتر اروپا

فهرست سالانه مؤسسه مشاوره تحقیقات بازار رزونانس، رتبه‌بندی معتبری است که مناطق شهری را با حداقل یک میلیون نفر جمعیت در نظر می‌گیرد. رتبه‌بندی کلی بهترین شهرهای جهان در این رتبه‌بندی با تجزیه‌وتحلیل عملکرد هر شهر برای طیف گسترده‌ای از عوامل تعیین می‌شود که نتایج مثبتی با جذب اشتغال، سرمایه‌گذاری یا بازدیدکنندگان از شهرها نشان داده‌اند. رزونانس ۲۴ معیار را در زیست‌پذیری، دوست‌داشتنی بودن و رفاه یک شهر گروه‌بندی می‌کند.

در رتبه‌بندی سال جاری شهرهای اروپایی عملکرد خوبی نشان دادند و سه شهر آن در لیست ۱۰ شهر برتر جای گرفتند.

درخشش پاریس در آستانه بازی‌های المپیک

پاریس یک مقصد گردشگری محبوب است که سال گذشته با ۴۴ میلیون نفر، پربازدیدترین شهر جهان شناخته شد. این شهر اخیراً توسط شورای جهانی سفر و گردشگری به عنوان قدرتمندترین مقصد گردشگری شهری جهان نیز معرفی شد و صنعت هتل‌داری آن در سال گذشته ۳۵.۶ میلیارد دلار ارزش داشت. پیش‌بینی می‌شود این مبلغ تا سال ۲۰۳۲ به ۴۹ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. آنچه که به‌طور ویژه در این شهر قابل‌توجه بوده است، تلاش آن برای کمرنگ کردن محوریت ماشین‌ها و حرکت به‌سوی دوستدار عابر پیاده و زندگی در فضای باز شدن بوده است.

پاریس بسیاری از خیابان‌های کوچک شهر را بدون خودرو و ۶۰ هزار جای پارک را پس از پایان همه‌گیری کرونا به محل نشستن تبدیل کرده است. قابل‌توجه‌ترین تغییر در امتداد رود سن است که پروژه‌های جدید مربوط به آن، دسترسی ارزان و آسان به ساحل شهری را ارائه می‌دهند.

کلیسای جامع مشهور نوتردام نیز امسال، هم‌زمان با میزبانی المپیک بازگشایی می‌شود. پاریس همچنین تعهد خود را به محیطی سبزتر و سالم‌تر با میزبانی رویدادهای شنا در رود سن نشان می‌دهد که به لطف دربرداشتن ۳۰ گونه ماهی، تنوع زیستی شهر را تقویت کرده است. خیابان شانزه‌لیزه نیز قرار است به یک باغ بزرگ با خودروهای کمتر و امکانات بیشتر برای عابران پیاده تبدیل شود.

زیست‌پذیری و محبوبیت بارسلونا

بارسلونا یکی از شهرهای نادری است که از نظر هر دو شاخص زیست‌پذیری و محبوبیت، در بین ۱۰ شهر برتر لیست قرار گرفته است. پایتخت کاتالونیا برای جذب گردشگران علاقمند به سبک مدیترانه‌ای، تنها بر جذابیت‌های معماری و جغرافیایی خود تکیه ندارد و اکنون به علت سیاست‌های خود برای حفظ محبوبیت با افزایش کیفیت زندگی شناخته می‌شود.

بارسلونا اکنون قوانین بسیار سختی برای اجاره در دوران تعطیلات دارد تا تأثیر منفی گردشگری را محدود کند و پس از پایان همه‌گیری کووید -۱۹، بیشتر به شهری دوستدار دوچرخه و عابران پیاده با فضاهای سبز و مناطق اجتماعی بسیار تبدیل شده است که این امر به سلامت روان مردم کمک می‌کند.

بارسلونا همچنین به‌دنبال جذب کسب‌وکارهای بزرگ و نه فقط عشایر دیجیتال است. بزرگ‌ترین گروه هواپیمایی اروپا در کنار یک شرکت املاک و مستغلات آمریکایی قصد دارند روی تأسیس یک مرکز دیجیتال و یک مرکز داده در این شهر سرمایه‌گذاری کنند.

آمستردام شهری کوچک با تقویت هویت محلی

آمستردام کوچک‌ترین شهر در میان ۱۰ شهر برتر این رتبه‌بندی است و در سال ۲۰۲۴ مدیریت آن نشان داد که قصد واقعی خود را برای بازگشت به احساس یک جامعه محلی که به ساکنان خود اهمیت می‌دهد، نشان داده است.

پایتخت هلند که به دلیل داشتن جاذبه‌های بسیار برای گردشگران جنجالی و هیجان‌انگیز شناخته می‌شود، در نظر دارد خود را به‌عنوان مکانی دوستدار خانواده‌، همچنین دارای تفکر اجتماعی و فرهنگی بازسازی کند.

این شهر در حال حاضر از نظر زیست‌پذیری در رتبه بالایی قرار دارد، اما برای بالاتر رفتن در این لیست برنامه‌های بیشتری دارد که یکی از آن‌ها انتقال منطقه بدنام چراغ قرمز به حومه شهر است. شهر با ممنوع کردن استعمال مخدر و دخانیات در فضاهای عمومی، لغو گردشگری مهمانی، تعیین محدودیت زمان برای باز بودن رستوران‌ها و کافه‌ها و محدود کردن بازدیدکنندگان به مناطق قدیمی در حال پیشبرد اهداف خود است. ورود کشتی‌های تفریحی به کانال‌های مرکز شهر به‌منظور کاهش آلودگی نیز ممنوع شد. سیاست فعلی شهر ارائه تورها و برنامه‌هایی درباره زندگی خوب و تاریخ غنی آمستردام است که گردشگران را تشویق می‌کند از مراکز خرید و موزه‌های آن بازدید کنند.