پارتیشن شیشه ای یا چوبی اداری؟ کدام بهتر است!

پارتیشن‌های چوبی با ظاهر گرم خود به فضا صمیمیت می‌بخشند و محیط را تبدیل به یک فضای دلنشین و دوستانه می‌کنند.

پارتیشن شیشه ای یا چوبی اداری؟ کدام بهتر است!

انواع پارتیشن اداری این روز‌ها تبدیل به جایگزینی مناسب برای دیوار‌های قطور بتنی شده‌اند که نه‌تنها فضای زیادی را اشغال می‌کنند، بلکه مشکلاتی در تأمین نور محیط و ... به ‌وجود می‌آورند. هر چند پارتیشن‌ها مشکلات نسل‌های قبلی خود را از بین برده‌اند، اما به‌دلیل تنوع چالش‌هایی را برای کارفرمایان به‌وجود می‌اورند. در واقع این ابزار در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به پارتیشن‌های چوبی و شیشه‌ای اشاره کرد.

پارتیشن‌های چوبی و شیشه‌ای هر کدام مزیت‌ها و عیب‌های خاص را دارند و همواره این سؤال برای بسیاری از کارفرمایان مطرح است که کدام یک می‌تواند نیاز آنها را بهتر تأمین کند؟ شما باید ابتدا درباره هر یک از این پارتیشن‌ها و ویژگی‌های آنها بدانید تا بهترین دیواره‌ها را برای محیط کار خود انتخاب کنید.

با انتخاب پارتیشن مناسب برای محیط کار بهره‌وری انجا افزایش پیدا می‌کند و محیط به ‌شیوه‌ای مناسب تقسیم‌ بندی می‌شود. اما آیا می‌دانید که این پارتیشن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و تفاوت آن ها با یکدیگر چیست؟

پارتیشن اداری چوبی

پارتیشن چوبی چیست؟

پارتیشن‌های چوبی با ظاهر گرم خود به فضا صمیمیت می‌بخشند و محیط را تبدیل به یک فضای دلنشین و دوستانه می‌کنند. پارتیشن‌های چوبی باعث خلق فضای سنتی شده و اغلب برای کسب‌و‌کار‌های رسمی مثل دفاتر وکلا پیشنهاد می‌شوند. این دیواره‌ها را از جنس انواع چوب‌های مختلف مثل ام‌دی‌اف می‌سازند که بر اساس جنس چوب و سایر متریال استفاده‌شده در ساخت قیمت نهایی محصول کم یا زیاد می‌شود.

پارتیشن‌های چوبی قیمت کمتری در مقابل مدل‌های شیشه‌ای دارند، اما متأسفانه یکی از ضعف‌های بزرگ آنها مقاومت کم در برابر رطوبت است. در واقع اگر در محیطی مرطوب مثل گلخانه‌ها کار می‌کنید، انتخاب این دیواره‌ها بزرگترین اشتباه ممکن است، چون رطوبت به بافت آنها نفوذ می‌کند و ساختارشان را از بین می‌برد.

اگر از پارتیشن‌های چوبی استفاده می‌کنید، به‌دلیل سبک سنتی پیشنهاد می‌دهیم در انتخاب مبلمان اداری نیز به‌سراغ مدل‌های کلاسیک به‌جای مدرن و ... بروید. البته شما باید به سبک دکوراسیون محیط کار خود توجه کرده و بر اساس آن المان‌های کاربردی و تزئینی را انتخاب کنید.

از جمله ویژگی‌های خیلی خوبی پارتیشن‌های چوبی تولید آنها در انواع رنگ‌بندی‌های مختلف است، برای همین دست کاملاً بازی در انتخاب رنگی متناسب با فضای کار خود دارید. این دیواره‌ها را با فریم‌های مختلفی نیز عرضه می‌کنند تا پاسخگوی مشتریانی با سلایق مختلف باشند. شما می‌توانید انواع این دیواره‌ها را بر اساس دکوراسیون برای اتاق مدیریت، اتاق کنفرانس، محیط اداری عمومی و ... بخرید و از مزیت‌های آنها بهره‌مند شوید.

از جمله سایر ویژگی‌های این پارتیشن‌ها می‌توان به نصب، انتقال و جابه‌جایی راحت اشاره کرد.

پارتیشن شیشه ای چیست؟

پارتیشن شیشه ای نسل دیگری از دیواره‌هاست که دکوراسیونی مدرن و امروزی را در فضا به‌وجود می‌آورد. پارتیشن‌های شیشه‌ای فضای اداره را تبدیل به محیطی جذاب برای مشتریان می‌کنند. شما می‌توانید حتی لوگو و نماد‌های کسب‌و‌کار خود را روی این دیواره‌ها حک کرده و دکوراسیونی جذابتر برای محیط کار خود به ارمغان بیاورید.

از جمله ویژگی‌های مثبت پارتیشن‌های شیشه‌ای می‌توان به اشغال فضای کم اشاره کرد. در واقع این دیواره‌ها بر خلاف دیوار‌های بتنی قدیمی که ضخامت زیادی دارند، فضای کمی را در بر می‌گیرند و باعث استفاده بهینه‌تر از محیط می‌شوند. قابلیت عبور نور طبیعی از آنها را نمی‌توان نادیده گرفت که نه‌تنها محیط را پرنورتر می‌کنند، بلکه باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شده و هزینه‌های قبوض را در انتهای ماه کاهش می‌دهند.

پارتیشن‌های شیشه از جنس سکوریت نشکن هستند، بنابراین در برابر عوامل آسیب‌زا استحکام خود را حفظ می‌کنند. برخی از این محصولات حتی قابلیت جابه‌جایی دارند و به راحتی می‌توانید در بازه‌های زمانی مختلف یا در صورت نیاز جای آنها را تغییر داده و در نقشه کلی دفتر کاری‌تان اتاق‌ها یا بخش‌های جدیدی به‌وجود آورید.

پارتیشن‌های شیشه‌ای در 2 نوع شفاف و غیرشفاف تولید می‌شوند. اگر در محیط کار نیاز به تعامل بین کارمندان وجود دارد، خرید دیواره‌های شیشه‌ای شفاف را پیشنهاد می‌دهیم، در غیر این صورت پارتیشن‌های غیرشفاف می‌توانند فضای کاملاً خصوصی به‌وجود آورند.

پارتیشن اداری شیشه ای

پارتیشن شیشه ای یا چوبی، کدام یک را انتخاب کنم؟

پارتیشن‌های شیشه و چوبی هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارند و همین موضوع انتخاب را برای کارفرمایان کمی سخت می‌کند. با آگاهی از تفاوت‌های این محصولات با یکدیگر و مقایسه آنها می‌توانید انتخاب درستی داشته باشید:

نحوه نظارت به عملکرد کارمندان

یکی از مهمترین تفاوت‌های پارتیشن‌های شیشه‌ای حوزه دید افراد نسبت به یکدیگر است. پارتیشن‌های چوبی جلوی نظارت کارمندان بر یکدیگر یا نظارت کارفرما با کارمندان را می‌گیرد، در صورتی که مدل‌های شیشه‌ای باعث نظارت مستقیم آنها بر یکدیگر می‌شود.

اگر در محیط کار خود نیاز به نظارت مستقیم بر کار کارمندانتان دارید، مدل‌های شیشه‌ای برای شما گزینه‌ای بهتر هستند، چون مدل‌های شفاف آنها تا حد زیادی حریم خصوصی را از بین می‌برند.

استفاده از نور طبیعی

پارتیشن‌های چوبی باعث شکست نور می‌شوند و نور طبیعی را به داخل محیط انتقال نمی‌دهند؛ در نتیجه مجبور هستید از نور طبیعی استفاده کنید که عیب‌هایی مثل خستگی زودهنگام، مصرف انرژی برق زیاد و ... دارد. در نقطه مقابل پارتیشن‌های شیشه‌ای به‌خوبی نور را از خود عبور می‌دهند، برای همین در دفاتری که نیاز به نور طبیعی است، کاربردی بیشتری دارند.

هزینه های اجرایی

هزینه‌های اجرایی هر یک از پارتیشن‌ها بر اساس نوع آنها فرق می‌کند. مثلاً هزینه اجرای مدل‌های شیشه‌ای نسبت به چوبی کمتر است. البته اینکه قصد نصب کدام یک از انواع این دیواره‌ها (تک‌جداره یا 2 جداره) را دارید نیز اهمیت دارد.

مصرف انرژی و کاهش هزینه ها

قاعدتاً در صورت استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای تا زمان زیادی از روز را می‌توانید به‌واسطه نور خورشید و بدون نیاز به ابزار‌های روشنایی سپری کنید. حالا اگر انتخاب شما مدل‌های چوبی باشد، قاعدتاً فضا تاریک می‌شود و نیاز به روشن‌کردن لامپ دارید. لامپ‌ها هر چقدر که کم‌مصرف باشند، هزینه‌ای روی دستتان در انتهای ماه می‌گذارند. اگر مدیریت بودجه برایتان بسیار مهم است، پارتیشن‌های شیشه‌ای با کاهش هزینه‌های قبوض برق به شما در این کار کمک بیشتری می‌کند.

عایق صوتی

پارتیشن‌های شیشه‌ای را به‌نحوی طراحی می‌کنند که عایق صوتی باشند و جلوی ورود سروصدای اضافه به یک محیط را بگیرند. این ویژگی اهمیت زیادی در محیط کار دارد، چون احتمال حواس‌پرتی را به حداقل می‌رساند. پارتیشن‌های شیشه‌ای 2 جداره عایق صوتی قوی‌تری نسبت به مدل‌های تک‌جداره دارند، بنابراین اگر تأکید ویژه‌ای روی افزایش آرامش کارمندان در محیط کار دارید، پیشنهاد استفاده از مدل‌های 2 جداره است.

پارتیشن‌های چوبی هر چند می‌توانند تا حدودی در کاهش سروصدا تأثیرگذار باشند، اما عملکرد مطلوبی در این زمینه مثل مدل‌های شیشه‌ای ندارند.

حریم خصوصی

در نگاه اول قطعاً همه پارتیشن‌های چوبی را گزینه بهتری برای حریم خصوصی می‌دانند، چون امکان دید از یک طرف به طرف دیگر را کاملاً مختل می‌کند؛ در صورتی که این درباره پارتیشن‌های شیشه‌ای شفاف صدق نمی‌کند. اما این همه ماجرا نیست! تولیدکننده‌ها دیواره‌های شیشه‌ای را در 3 نوع شفاف، نیمه شفاف و مات تولید می‌کنند. شما می‌توانید متناسب با نیاز خود یکی از آنها آن‌ها را بخرید.

اگر می‌خواهید حریم خصوصی به‌صورت کامل در محیط کار رعایت شود، پارتیشن‌های مات گزینه مناسبی هستند و دید را مختل می‌کنند.

پارتیشن اداری چوبی یا شیشه ای

عایق حرارتی

علاوه‌بر عایق صوتی، عایق حرارتی‌بودن پارتیشن‌ها نیز برای برخی از کارفرمایان اهمیت دارد. خوشبختانه تولیدکننده‌های پارتیشن‌های شیشه‌ای توانسته‌اند با تکیه بر فناوری‌های روز دنیا این محصولات را به‌صورت عایق حرارتی تولید کنند تا جلوی هدررفت انرژی را بگیرند.

انعطاف پذیری

هر 2 مدل پارتیشن‌های چوبی و شیشه‌ای قابلیت جا به‌جایی دارند، البته باید مدل‌های مخصوص آنها را تهیه کنید. مدل‌های شیشه به‌دلیل وزن سبکتر و اشغال فضای کمتر در این زمینه نیز یک قدم از مدل‌های چوبی پیشی گرفته‌اند.

طول عمر

طول عمر پارتیشن‌های شیشه‌ای در صورت استفاده مناسب بسیار بیشتر از مدل‌های چوبی است. اگر مراقب باشید که ضربه‌ای به این دیواره‌ها وارد نشود، تا مدت‌ها بدون هیچ مشکلی به کارکرد خود ادامه می‌دهند. اما در مدل‌های چوبی حتی ناخواسته شاید یکی از لوله‌ها نشتی پیدا کند یا مقداری آب کف زمین یا روی دیواره بریزد؛ در این صورت دیواره مقاومت خود را از دست می‌دهد و دیگر کیفیت قبلی‌اش را ندارد؛ برای همین در این زمینه نیز مدل‌های شیشه‌ای گزینه بهتری نسبت به مدل‌های چوبی هستند.

نظافت

متأسفانه پارتیشن‌های چوبی در برابر مواد شوینده مثل آب و مایع‌های تمیزکننده مقاومت کمی دارند، اما نقطه مقابل مدل‌های شیشه‌ای بالاترین سطح مقاومت را داشته و با بروز کوچکترین آلودگی می‌توانید بدون هیچ مشکلی سطح موردنظر را تمیزکاری کنید.

پارتیشن شیشه ‌ای یا چوبی، انتخاب با شماست!

با آگاهی از ویژگی‌های پارتیشن چوبی و شیشه‌ای اکنون انتخاب با شماست که تصمیم خود را بگیرید. در تقریباً همه زمینه‌های مطرح‌شده مدل‌های شیشه‌ای یک سر و گردن نسبت به مدل‌های چوبی بالاتر هستند. البته شما باید قبل از انتخاب حتما دکوراسیون را در نظر بگیرید و بر اساس آن اقدام به خرید کنید. مثلاً برای برخی دکور‌ها به هیچ عنوان نمی‌توان از شیشه استفاده کرد که در این زمان پیشنهاد ما استفاده از پارتیشن‌های چوبی است که به‌خوبی می‌توانند جذابیت فضا را حفظ کنند و باعث افزایش زیبایی آنجا شوند.