وقتی مسکن دیگر برای کارمندان و کارگران در دسترس نیست

در حال حاضر قشر مصرفی و قشر کارمند و کارگر، دیگر نمی‌توانند به همین راحتی صاحب مسکن شوند.

وقتی مسکن دیگر برای کارمندان و کارگران در دسترس نیست

تکانه‌های شدید اقتصادی که در اقتصاد کلان ظرف دو سه سال گذشته رخ داد، بخشی از بازیگران صنعت ساختمان را از گردونه خارج کرده است.

سازندگان مسکن بخشی از منابع مالی را از محل پیش‌فروش ساختمان تامین می‌کنند، بنابراین کسانی که در سال‌های ۹۸، ۹۹ و حتی ۱۴۰۰ اقدام به پیش‌فروش مسکن کردند، برای این گروه اساسا ویگر قدرت و توان بازگشت به بازار مسکن به سختی فراهم است.

می‌توان گفت در برخی از شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها، کسانی که پیش‌فروش ملک داشتند و حالا روزی که واحد ملکی را تحویل می‌دادند، حتی نتوانستند سرمایه اولیه‌شان را که زمین بود، مجددا خریداری کنند. بر این اساس، می‌توان گفت شرایط مطلوبی در حوزه ساخت‌وساز نداریم. من معتقدم تکانه‌های اقتصادی که مثل یک سونامی در اقتصاد کشور بود، در حوزه ساخت‌وساز اثر داشت

در حوزه فروش مسکن هم مشکل داشتیم. شما اگر نگاه کنید و ببینید، بازار مسکن نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌ای، توانسته خود را نگه‌داری کند؛ چراکه شرایط مالی مردم برای خرید مسکن مناسب نیست و همین موضوع باعث شده که مسکن در ماه‌های گذشته حتی کاهش قیمت داشته باشد.

در حال حاضر قشر مصرفی و قشر کارمند و کارگر، دیگر نمی‌توانند به همین راحتی صاحب مسکن شوند.

به طور معمول جبران کمبود نقدینگی مردم برای خرید مسکن به دو شیوه بود؛ افزایش وام‌های بانکی و افزایش دستمزد و حقوق. این در شرایطی است کت هم‌اکنون وام‌های بانکی، شرایط مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم نمی‌کند. این مسائل باعث شده که توان خرید مسکن مردم کاهش پیدا کند.