هنوز خبری از «زیست شبانه» مسافران نوروزی نیست

طی ماه مبارک رمضان، غذا خوردن در ملا عام برای مسافران نوروزی ممنوع است

هنوز خبری از «زیست شبانه» مسافران نوروزی نیست
هنوز مسئولان به هیچ اجماعی برای برگزاری برنامه هایی از افطار تا سحر نرسیده اند

فاطمه مقدم/ همزمانی ماه رمضان با نوروز 1402نیازمند مدیریت شهری و گردشگری منضبطی است که بتواند ضمن حفظ حرمت این ماه مبارک، آسایش مسافران نوروزی را نیز در شهر شیراز و استان فارس فراهم کند؛ مناطقی که جزو مهم ترین مقاصد گردشگری نوروزی است خصوصا آنکه همزمانی رمضان با نوروز تا سه سال دیگر (سال 1404) ادامه خواهد داشت، از این رو لازم است به گونه‌ای که چهره شهر حالت معنوی رمضان را داشته باشد، تامین راحتی و آسایش میهمانان نوروزی نیز جزو ملزومات نوروز امسال باشد. زیست شبانه از جمله برنامه هایی است که می تواند خاطره خوش و البته متفاوتی برای میهمانان نوروزی رقم بزند. تغییر برنامه موزه ها و اماکن تفریحی و گردشگری و تدارکاتی برای اجرای برنامه هایی در خور و سرگرم کننده برای مسافرانی که چند روزی بیشتر مهمان شهر ما نیستند همه جزو ضروریات نوروز امسال به شمار می رود اما با وجود دستور ‏وزارتخانه و مقامات کشوری بر تغییر رویه پذیرایی اما در استان فارس هنوز ساز و کار مشخصی اندیشیده نشده تا مردم بتوانند از ظرفیت اماکن تفریحی و ‏گردشگری در فاصله افطار تا سحر بهره ببرند‎ ‎در واقع هنوز مسئولان گردشگری و ستاد سفرهای نوروزی استانی به هیچ اجماعی برای برگزاری برنامه هایی از افطار تا سحر نرسیده اند. گویی که یکباره در همین چند روز گذشته متوجه این همزمانی شده باشند گیج و سردرگم وعده برنامه ریزی را به دو سه روز آینده موکول کرده اند. 

‏فارغ از این موضوع، سال هاست در ایام ماه رمضان به علت حفظ حرمت روزه‌داران اکثر رستوران‌ها و تمامی آبمیوه‌فروشی‌ها و بستنی فروشی ها و کافی شاپ ها در سطح شهر شیراز تعطیل بوده اند که این امر در ماه رمضان امسال با وجود مسافران نوروزی امکان پذیر نیست. با فرماندار شیراز که ریاست شورای تامین امنیت شهرستان شیراز را نیز برعهده دارد درباره تغییرات فعالیت رستوران ها و اماکن پذیرایی در تعطیلات نوروز1402 پرسیدیم. 

رئیس شورای تامین امنیت شیراز با اشاره به تقارن ماه رمضان با نوروز 1402 بیان کرد: برای تامین رفاه میهمانان نوروزی در وعده نهار بنا شده است که رستوران ها و غذاخوری های شهر شیراز در ماه رمضان به مسافران خدمات ارائه دهند.

لطف الله شیبانی گفت: این خدمات از ساعت 11 پیش از ظهر تا ساعت 15 ادامه خواهد داشت البته فروش غذا همچنان به صورت غیرعلنی و با پوشش های مخصوص ماه مبارک رمضان انجام خواهد شد. 

وی ادامه داد: همچنین ارائه غذا تنها در رستوران و سالن های پذیرایی که توسط شورای تامین با پراکندگی مناسب در سراسر شهر شیراز مشخص شده اند امکان پذیر است و ارائه غذا در دیگر واحدهای صنفی تخلف به شمار می رود. 

فرماندار شیراز گفت: سایر اغذیه فروشی ها چون کافی شاپ ها و بستنی فروشی ها همچنان مجاز به ارائه خدمات پذیرایی در روزهای ماه رمضان نخواهند بود و اگر تغییری در برنامه و تعداد سالن های پذیرایی و اغذیه فروشی های مجاز به ارائه خدمات صورت گیرد تا قبل از شروع ماه مبارک به طور وسیع به اطلاع عموم خواهد رسید.

شیبانی با تاکید بر اینکه سیاست شورای تامین این است که هرگونه ارائه خدمات گردشگری و رفاهی به مسافران از مجاری قانونی و در واحدهای اقامتی – رفاهی استاندارد و مجوزدار باشد افزود: بر اساس پیش بینی ها مسافران در کمپ ها و پارک هایی که شهرداری برای اقامت میهمانان نوروزی فراهم کرده است مجاز به صرف غذا هستند و هیچ منعی برایشان در این محدوده وجود ندارد اما اگر خدای نکرده در اماکن عمومی سطح شهر به صورت علنی اقدام به صرف غذا کنند و حرمت ماه مبارک رمضان را حفظ نکنند،‏ این کار همچنان ممنوع است و با آن ها به سبب روزه خواری برخورد خواهد شد. 

فرماندار شیراز با اشاره به اینکه خانه مسافرها برای اقامت میهمانان نوروزی مشخص شده است خاطر نشان کرد: از میهمانان و گردشگرانی که متمایل به استفاده از این مکان ها هستند خواهش داریم برای تامین امنیت خود تنها از خانه مسافرهای پروانه دار که اداره کل میراث فرهنگی احصا کرده است استفاده کنند و به هیچ وجه اقامت در خانه های مبله بدون مجوز را نپذیرند.