نگاهی به پروژه خانه ای رو به خلیج فارس

با توجه به علاقه شهروندان غیر بومی برای اسکان در جزیره قشم، به مرور زمان روستای گاچو در آستانه گسترش قرار خواهد گرفت. حادثه‌ای که سواحل شمال کشور را درنوردید هم‌اکنون در قشم رخ می‌دهد. حضور و هجوم سرمایه به منطقه، توسعه نامتوازن را در پی دارد. نتیجه این امر را می توان در بروز معماری های رنگارنگ نامتجانس در قشم و هرمز احساس کرد. جالب اینجاست که حتی در ساخت و سازهای سنتی، تعریف درستی از معماری منطقه ارائه نشده است و در عمل شاهد حضور یوفوهایی از اقلیم های دیگر هستیم. گاچو هم مثل کل قشم فاقد گاز است و فرسودگی شبکه برق زیاد است؛ بنابراین بحث انرژی یکی از دغدغه های اصلی تیم طراحی بوده است. گاچو عملاً یک روستای خانوادگی است و همه ساکنان آن به یکدیگر متصل هستند. برای طراحان بسیار مهم بود که طرح معماری جدید باعث اختلال بصری نشود.

نگاهی به پروژه خانه ای رو به خلیج فارس

پروژه با این شرط به تیم طراحی واگذار شد که یک ساختمان کوچک فرسوده در حدود ۴۰ متر مربع وجود داشته باشد. با توجه به موقعیت مکانی پروژه در جزیره زیبا و باستانی قشم که دارای پیشینه ای از معماری سنتی جنوب است، اصول زیر در ابتدا قبل از شروع طراحی مورد توجه طراحان قرار گرفت:

ارائه الگویی مناسب برای گسترش بافت روستایی و ساخت و سازهای آتی روستا با توجه به قرار گرفتن محل پروژه در ورودی اصلی روستا.

تاکید بر استفاده از الگوها و تکنیک های محلی برای کاهش مصرف انرژی ساختمان در فصول میانی (خانه منفعل).

پرهیز از هرگونه حضور نامتجانس در زمینه طرح، احترام به آسایش بصری ساکنان محلی و استفاده از ارجاعات ساده به معماری سنتی روستا.

استفاده از مصالح بازیافت شده در پروژه برای کاهش میزان آلودگی تولید شده؛ اجرای پروژه مستلزم استفاده از موادی مانند برگ های خشک شده درختان نخل یا قطعات چوبی قایق های قدیمی و بدون استفاده قایقرانان محلی است.

مشخصات پروژه:

طراح: دفتر معماری کوشک

معماران اصلی: آرش خداداد، سمانه یاراحمدی، پوریا عامری

معمار ارشد: آرش خداداد، سمانه یاراحمدی

مدیر پروژه: پوریا عامری

مدیر پروژه: زهرا نیک زارع

مدیر ساخت: روژین رسول آبادی

طراح گرافیک: مائده قویدل

طراح ارشد فنی: فهیمه میرزایی

طراح و سازنده: علیرضا تاجیک، ریحانه کریمی

طراح فنی: فرناز جهانگیری

اجرا: دفتر معماری کوشک

نظارت: دفتر معماری کوشک

طراحی سازه: دفتر معماری کوشک

طراحی تأسیسات برقی: دفتر معماری کوشک

طراحی تأسیسات مکانیکی: دفتر معماری کوشک

رده: مسکونی

کارفرما: جوی استودیو

مساحت: ۳۵۰ مترمربع

محل پروژه: جزیره قشم

سال: ۲۰۲۱

جایزه:

فینالیست جایزه معمار | ۱۴۰۲ |مسکونی تک واحدی

• تصاویر: محمد حسن اتفاق