فرشید موسوی معمار سرشناس ایرانی

«فرشید موسوی» در سال ۱۹۶۵ در شهر شیراز متولد شد و درسن ۱۸ سالگی به عنوان دانشجوی معماری در دانشگاه داندی (Dundee) بریتانیا پذیرفته شد. بعد از اتمام تحصیل در دانشگاه داندی و یک سال کار در کارگاه ساختمان رنزو پیانو در جنوا، مشغول به تحصیل در مدرسه معماری بارتلت در کالج لندن شد.

فرشید موسوی معمار سرشناس ایرانی

 او در سن ۲۴ سالگی و در هنگام تحصیل برای کسب مدرک کارشناسی ‌ارشد معماری در دانشگاه هاروارد «آلخاندرو زائرا پولو» همسر و همکار آینده خودش رو ملاقات کرد.

اولین پروژه‌ای که توسط موسوی و همسرش در سال ۱۹۹۸ به اتمام رسید ساخت رستوران بلگو در شهر لندن بود. هفت سال بعد از برنده شدن طرح فرودگاه یوکوهاما توسط فرشید موسوی و همسرش، ساخت این بنای مهم به پایان رسید و شرکت اون‌ها برای معرفی معماری انگلستان در بی‌ینال معماری ونیز توسط کنسولگری بریتانیا انتخاب شد که مصادف با انتخاب خانم موسوی به عنوان پرفسور آکادمی هنرهای زیبای وین بود.

برخی از افتخارات و جوایز فرشید موسوی: دریافت نشان عالی افسری امپراتوری بریتانیا از پرنس چارلز در کاخ باکینگهام، انتخاب به عنوان پرفسور آکادمی هنرهای زیبای وین، انتخاب به عنوان برترین معمار طراحی سالن‌های کنفرانس و پارک South-Eastern در بارسلونا، انتخاب به عنوان برترین معمار در مسابقه بین‌المللی طراحی بانک Entry South در لندن، جایزه معماری انریک میرالیس برای معماری «بندر بین المللی یوکوهاما» در مادرید، جایزه معماری کاناگاوا برای معماری «بندر بین المللی یوکوهاما» در ژاپن، جایزه بین‌المللی ریبا، جایزه شیر برای نقشه‌برداری در نهمین معماری دوسالانه ونیز و … افتخارات دیگری که فرشید موسوی دریافت کرده.