نگاهی به پروژه The Library in Ice-Chrysanthemum Field

کتابخانه در یک مزرعه وسیع گل داوودی یخی در دامنه کوه یون‌تای واقع شده است. این ساختمان شامل فضاهایی برای چشیدن چای گل داوودی یخی، مطالعه کتاب، اجرای موسیقی در مقیاس کوچک، کارگاه‌های آموزش کشاورزی و انبار ابزارآلات کشاورزی است.

نگاهی به پروژه The Library in Ice-Chrysanthemum Field

معماری به مثابه یک روستا
برای جلوگیری از تحمیل یک ساختمان بزرگ واحد بر چشم‌انداز مزرعه گل، معمار عملکردها را به پنج حجم مکعبی کوچک و پراکنده تقسیم کرد. این احجام مکعبی مرتبط اما نسبتاً خصوصی، نه تنها از تداخل بین عملکردهای مختلف جلوگیری می‌کنند، بلکه دیدهای بدون مانع از چشم‌انداز را از جهات مختلف فراهم می‌کنند و در عین حال میزبان انواع مختلف فعالیت‌ها هستند.
معماری، متشکل از واحدهای مجزا، شبیه یک روستای کوچک به نظر می‌رسد. نمای خارجی هر واحد از خط آسمان خانه‌های روستایی محلی الهام گرفته و دارای سقف‌های شیب‌دار به سبک معماری سنتی منطقه است. با سقف‌های صعودی که در جهات مختلف قرار گرفته‌اند، کتابخانه به طور کامل مناظر دلفریب مزرعه گل را از تمام جهات در بر می‌گیرد.
معماری و محیط مکمل یکدیگرند: پیکربندی فضایی ساختمان به عنوان ظرفی برای مشاهده مزرعه عمل می‌کند و از طریق پنجره‌ها، منظره‌ای تصویری را قاب می‌گیرد. همزمان، فرم مجسمه‌وار ساختمان به پس‌زمینه‌ای هنری برای شکوفه‌های پرجنب‌وجوش تبدیل می‌شود.
مقیاس زمان:
چرخه‌های رشد محصولات اطراف، مقیاس زمانی متغیری با فصول متناوب ایجاد می‌کند. پنج واحد رو به جهات مختلف، نمایش پویای نور در طول روز را ثبت می‌کنند و فضای معماری را به مقیاسی تبدیل می‌کنند که ظرافت‌های زمان را در سراسر دشت بی‌کران ردیابی می‌کند.
معماری به مثابه فضاهای خالی مرتبط
نمای خارجی ساختمان با رنگ گچ سفید پوشیده شده و حجمی مینیمالیستی و مجسمه‌وار را شکل می‌دهد. داخل ساختمان از مجموعه‌ای فضاهای چوبی منحنی و مرتبط تشکیل شده است. پنج دیوار چوبی منحنی در هر واحد، مناطق بین فضاهای عمومی و خصوصی، خدماتی و خدمات‌گیرنده را تعریف می‌کنند. این دیوارها با چوب محلی پوشانده شده‌اند و رنگ و بافتی گرم ایجاد می‌کنند که با کیفیت‌های ظریف گل‌های داوودی یخی هماهنگ است.
معماری کلی بر اساس شرایط محلی تعریف شده است. فضاها جدا اما متصل هستند و انعطاف‌پذیری لازم برای گشت‌وگذار انفرادی یا گردهمایی‌های گروهی را فراهم می‌کنند.
تنش بین داخل نرم ساختمان و خارج زاویه‌دار آن، کیفیت تجربی متمایزی را از روز تا شب ایجاد می‌کند: در روز، دیوارهای جناغی سفید تصویر یک روستای شمالی را تداعی می‌کنند. در حالی که در شب، خط آسمان در تاریکی محو می‌شود و بر فضای داخلی نرم تأکید می‌کند و گرمایی رؤیایی را ارائه می‌دهد.

مشخصات پروژه:
• طراح: Atelier Xi
• معمار مسئول: Chen Xi
• تیم طراحی: Zhu Jing، Huang Jiajie، Tian Di، Wang Weiguo، Weng Cekai، Zhu Zhu، Xu Zhiwei، Han Xiao
• رده: فرهنگی
• کارفرما: Xiuwu County
• مساحت: ۳۱۸ مترمربع
• محل پروژه: چین، Xiuwu، Henan
• تصاویر: Zhang Chao