نگاهی به پروژه The Hometown Moon
در اوایل سال ۲۰۱۹، گروه لوشانگ شاندونگ از شرکت معماری سین برای توسعه برنامهریزی و طراحی کلی منطقه کوهستانی، روستاهای آن و ماه زادگاه، سازه شاخص پروژه، دعوت به همکاری کرد. در مدت زمانی کوتاه، حال و هوای ابر زادگاه گسترش یافت. ترانه فی شیانگ با عنوان ابر زادگاه به طور مکرر در ساختمان پخش میشد. این آهنگ رمانتیک دهه ۸۰ احساسات مردم را تحت تأثیر قرار داد و فضایی نوستالژیک خلق کرد. قله نه زن در شبکههای اجتماعی توجهها را به خود جلب کرد و افراد، چهرهها، صنایع و امکانات جدیدی را به منطقه اطراف روستای دونگشیمن آورد. منطقهای با روستاهای ساده به پدیدهای آنلاین تبدیل شد که هزاران گردشگر را به خود جذب کرد. در طول پروژه، گروه لوشانگ به طور مؤثری از تصویر “یک ابر” برای نمایش ارزش عظیم معماری به عنوان یک رسانه ارتباطی استفاده کرد.
با این حال، مجموعهای از ساخت و سازهای پراکنده برای تحریک رشد یک منطقه کافی نیست. بنابراین، محبوبیت آنلاین ابر زادگاه در کمتر از یک سال کاهش یافت. امروز، گروه لوشانگ خواستار رویکردی جامع و بلندمدت است که بتواند زنجیره روستاهای کوهستانی را در منطقهای به وسعت ۵۵ کیلومتر مربع به هم متصل کند. تعریف ساختارهای صنعتی و فضایی و معرفی شگفتیهای جدیدی که بازدیدکنندگان را در جستجوی تجربیات تازه راضی کند نیز مورد نیاز است. در این راستا، شرکت معماری سین زندگی روزمره، توسعه صنعتی و علوم محیطی را در هر پروژه ادغام میکند. این شرکت با بهرهگیری از سالها تجربه عملی در مناطق روستایی، بازارهای مشتری را در جینان، پایتخت استان شاندونگ، توسعه داد. علاوه بر این، جاذبههایی مانند تئاتر بالو و ماه زادگاه، همراه با امکانات پشتیبانی آنها، یکی پس از دیگری رونمایی شدند. به این ترتیب، شرکت معماری سین به زادگاه کنفوسیوس باز میگردد و رابطه بین دوگانههایی چون شهر و روستا، جامعه مدرن و دلتنگی برای وطن را بازسازی میکند و در جستجوی ارزشها و امکانات فراموش شده است.
ماه، نور زادگاه ما
مفهوم اولیه ماه زادگاه از طرف توسعهدهنده مطرح شده است. در جشن فصل پاییز سال ۲۰۱۹، یک بالون به شکل ماه با قطر ۱۰ متر در خلیج نیانهوا روشن شد و رنگها و نورهای جادویی را در همه جا پخش کرد. از این صحنه الهام گرفته، گروه لوشانگ امیدوار است تا یک ماه تمام در قله نه زن روشن کند و فصل بعدی از مالکیت فکری طراحیشده زادگاهها را بنویسد.
آقای زو ینگشی، معمار و برنامهریز اصلی پروژه، آرزو دارد معنای عمیقی به ماه مصنوعی وارد کند. او به دنبال یک ماهی است که هرگز نمیغروب. بر اساس این نگرش، ساختمان به عنوان یک سالن مراسم طراحی شده است تا از رسمیتهای معمول فرار کند. از مهمترین ویژگیهای این ساختار میتوان به جذب ساکنان محلی و گردشگران از استانهای دیگر، برگزاری مراسم و رویدادها، و ارائه ارزشهای روحی و عملی که منابع روستا را تقویت میکند، اشاره کرد.
یک شعر کهن از دوره سونگ در مورد ماهیت دیدگاه و احساس فکر میکند: “ابرها و ماه ثابت میمانند، اما کوهها و رودخانهها در طول زمان تغییر میکنند.” کاتالیزورهای مدرن نیز قادر هستند به همهجا نوستالژی بیاورند. بنابراین، شعر معماری درباره ماه نیازی به ارتباط با نماد کلاسیک ندارد. بر اساس این فلسفه، شرکت معماری سین اشکال هندسی خیالپردازی و مواد ساده را ترکیب میکند تا فضایی خالص با بیناییهای پیچیده ایجاد کند که روح را تحریک میکند و از بیانهای تصویری سنتی پشت سر بگذارد.
۰۱ – انتخاب مکان
مکان ماه زادگاه بسیار مهم است. این مکان باید جریان بازدیدکنندگان را با ابر زادگاه تکمیل کند و در گفتگوی سازگار با منظر طبیعی قله نه زن شریک باشد. با رعایت این دو اصل، معمار اصلی، آقای زو ینگشی، منطقه کوهستانی را بررسی کرد و مصادفهای جغرافیایی و امکانات معماری آن را مورد توجه قرار داد. پس از بررسی دقیق، مکان نهایی انتخاب شده، تریب دیدنیای است که بر روی ابر زادگاه از کنار یک جریان آب کوهی و نزدیک ورودی آن نظر میکند.
به این ترتیب، ابر زادگاه به نقطه مشاهده ماه زادگاه و نقطه شروع برای تعقیب آن تبدیل میشود. از بالای کوه نگاه کنید، ماه زادگاه و ماه آسمانی گفتگویی بین نمادهای ساختهشده و طبیعی ایجاد میکنند، با محیط ترکیب میشوند و وحدت زیباییشناختی دره را حفظ میکنند. در حال حرکت به سمت ماه زادگاه، ساختار به طور بازیگری از بین میرود و بین درختان و شاخهها پنهان میشود. این ساختار به تدریج بزرگتر میشود تا نهایتاً شگفتانگیز ساختهشده تمام نظر را پر کند و به ساکنان محلی و گردشگران تصویری رمانتیک از خانه نشان دهد. وقتی گردشگران به ماه زادگاه میرسند، میتوانند به ابر زادگاه نگاه کنند. سپس، تمایل برای تعقیب ابر زادگاه مجدداً به ذهن میرسد. در این حد، این ساختمانها به عنوان نمادهای مکمل یکدیگر عمل میکنند.
۰۲ – هدایت مسیر
پارکینگ آخرین یادآور تمدن مدرن است. برای دسترسی به ماه زادگاه، گردشگران باید از راهی تطهیری عبور کنند. پیادهروی در مسیر بین کوهها و جریانهای آب حدود پنج تا ده دقیقه طول میکشد. ورودی در پشت یک سنگ بزرگ قرار دارد. از اینجا به بعد، گردشگران شروع به لذت بردن از همآهنگی با طبیعت میکنند. خواندن پرندگان، زنگ زدن حشرات، هریه برگها، سیاحت آب جریانها و نبض قلبها که از خوشحالی و انتظار تپ میزنند؛ صدای طبیعت باعث آرامش گردشگران میشود. پس از عبور از یک کوه، رودخانهای و گذر از چند مسیر منحنی، گردشگران به ساختمان میرسند. در اینجا، آنها به خصوصیتهای جذاب معماری فکر میکنند. از نظر احساسی نیز، حواس شنایع و بویایی آنها توسط محیط طبیعی تحریک میشوند.
مسیرهای طولانی و خمخورده علاقهمندی گردشگران را افزایش میدهند. با جذب شدن به یک ساختمان در میان طبیعت، آنها ناگهان درون ساختار مییابند و به جذابیتهای یک ماه معکوس میاندیشند. مانند مراقبه بودایی، این تجربه با احساس محیط کوهها و جنگلها، یک تغییر ذهنی را تکمیل میکند و جانها را مسکونی میکند. در طول مسیر چوبی، میدانهای بازی، اردوگاههای کابین، مناطق آتشبازی و دستگاههای مقاومت در برابر مgist اضافه شدهاند. این فضاهای مشابه تجربه و بعد پروژه را غنیتر میکنند.
گروهی از پلها بر روی ساختمان به گردشگران اجازه میدهد تا بدون ورود به ساختمان، ماه را در کنار حوض عکسسازی ملاحظه کنند. مسیر چوبی بین گروه پلها و کوه اتصال دارد تا به این هدف دسترسی فراهم شود. در صورت برگزاری مراسمی در اتاق، در خروجی روی سقف میتواند بسته شود تا از تداخل جلوگیری شود. اگر فعالیتی در اتاق انجام نمیشود، گردشگرانی که از ماه روی سقف لذت بردهاند، میتوانند وارد ساختمان شوند و نیمی دیگر ماه را ملاحظه کنند.
۰۳ – مداخلات
وقتی محیط به رنگ خاکستری تغییر میکند، گردشگران به رسمیت به داخل سرزمین ماه میرسند. این ساختمان بیش از ۱,۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و از سه بخش اصلی تشکیل شده است: ماه، فضای خالی و فضای خاکستری. طراح از جریان آب کوهی در پایه ساختمان الهام گرفته و معماری را به عنوان واسطی برای بازسازی ایده رمانسسازی شده ماهی که روی دریا متولد میشود، استفاده میکند.
محل قرارگیری ماه زادگاه با توجه به چندین عامل تعیین شده است: ارتفاع باید متوسط باشد و ساختمان نباید کوههای پشتی را مسدود کند. همچنین، نباید توسط کوهی که در مقابل آن قرار دارد، مسدود شود. از نظر تناسبها، قطر ماه و مساحت سطح آب باید هماندازه باشند تا قطعه معماری و تصویر آن در آب به هم یک ماه کامل ایجاد کنند. علاوه بر این، فضای خالی در ساختمان باید نیمی از ماه با قطر ۱۲ متر را در بر بگیرد. فضایی نیز باید وجود داشته باشد که ارتفاع مناسبی برای برگزاری مراسمها را فراهم کند.
عمق حوض آب روی سقف باید به نرخ تبخیر آب توجه کند. در این زمینه، یک ذخیرهگاه آب با عمق ۰.۵ متر و دستگاه لایهای مرکزی همکاری میکنند تا فراوانی آبرسانی کاهش یابد. فضای مراسم باید بدون ستون باشد و شکل و شکل ماه کامل باید ضخامت تیرها را محدود کند. یک سقف بتنی ریبدار و بدون تیر نیازهای باربری ساختار را با قیمت مناسب برآورده میکند.
شرکت معماری سین از مواد موجود در منطقه بهرهبرداری میکند تا یک رویکرد مداخلهی محدود را اتخاذ کند. این استراتژی شامل گسترش پایه دره قبل از ساخت ساختمان است. این روش همچنین روانآب اصلی را حفظ میکند تا از وقوع بلایای طبیعی جلوگیری شود. پایهها بر اساس قطر محاسبهشده ماه و فضای مورد نظر حفاری میشوند. علاوه بر این، دیوارهای سنگی و کبکبی کوه بدون تغییر ماندهاند تا به عنوان مرز طبیعی پروژه عمل کنند. این دیوارها به نمایانگری مقاومت بین انسان و طبیعت کمک میکنند و به مفهوم زیباییشناختی بیشتر شرکت میکنند.
منظر طبیعی نقطه شروع ماه زادگاه است. در واقع، طبیعت کاتالیزوری است که خیالپردازی معماران را تغذیه میکند. آنها مطمئن میشوند که راهحل منطقی باشد، اهداف را به دست آورد و نیازهای مکانی و عملیاتی را با حداکثر ادغام با طبیعت برآورده کند.
آن شب ماه بسیار زیبایی داشت
با فکر مراسم عروسیهای قدیمی در چین، زو ینگشی مفهوم مهمانیهای عروسی را در جینان و تایآن نوآوری میکند. معمار امیدوار است ماه زادگاه به عنوان یک فضا زیبا با حس قوی مراسمی عمل کند تا به نیازهای محلی و ملی برای عروسیهای کلاسآفرین پاسخ دهد. احساس یکی از توابع اصلی مورد تقاضا در یک سالن مراسم است. مدعویان باید در طول مراسم راحت و راضی باشند. هوا مورد نیاز رسمی است، اما باید امکان لذت بردن از مهمانی را نیز فراهم کند. فعالیتهایی مانند آمادهسازی آرایش و سایر مسائل راحتی و نیازهای عملی مانند آمادهسازی ادوات، حمام و غیره نیز باید حل شوند. در نهایت، ماه زادگاه باید مکانی عاطفی باشد که در آن خوشبختی رخ میدهد.
۰۱ – تزیینات
ماه و عشق دو نمادی هستند که به گونهای نزدیک به هم پیوستهاند. شاعران چینی باستان در مورد عشق در زیر نور ماه و باد و گلها ترانه میخوانند. نویسنده ژاپنی ناتسومه سوسکی حتی عبارت “من دوستت دارم” را به “ای شب ماه بسیار زیباست” ترجمه کرده است. عشق آن ماه منحصر به فردی است که در عمق چشمان ما زندگی میکند و همه چیز دیگر را در مقایسه با خود بیرنگ میکند.
شرکت معماری سین ماهیت منحصر به فرد عشق را با استفاده از موادی که به محیط کوهستانی نزدیک هستند، تفسیر میکند. سنگهای زیبا، اشیاء سنگی و بتن خاکستری روان، دیوارها و زمینهای ساختار را پوشاندهاند، تقریباً به گونهای که مانند بخشی از کوه به نظر میرسند. و روی سقف، استفاده از شیشههای شیشهای شفاف و بسیار شفاف اطمینان میدهد که نور خورشید بتواند به آزادی وارد شده و اتاق را روشن کند.
دیوار منحنی ماه یک حفره صداگیر طبیعی ایجاد میکند، مانند یک نماد عملی که پیمان عشاق را تقویت میکند و قسمهای آنها را به دنیا منتقل میکند. از طلوع تا غروب، تغییرات نور باعث میشود ماه اشکال مختلفی را بپذیرد، مشابه حالتهای ذهنی متمایز. علاوه بر ماه، تقریباً هیچ تزیینی درون اتاق وجود ندارد، حتی نورهای مصنوعی هم. ماه بزرگ به گونهای قوی به فضای روشنی میدهد، مرزهای معبد را تجاوز میکند و حتی فکر فلسفی را تجربه میکند. بدون تداخل از بیرون، این پروژه انسانها را از نظر روحی به هم نزدیک میکند. همه اینها به نام صحت عشق بین عروس و عروسک.
۰۲ – هماهنگی
سالن مراسم ماه زادگاه ماه کاملی را به نیمی تقسیم میکند. بازتاب آن بر روی سطح مانند آب از فولاد موجدار آن را دوباره کامل میکند. شاید جوهر زندگی ناقص است. به این ترتیب، انسانها به دنبال نیمی دیگر خود میگردند، مانند جستجوی تکمیل. آن نیمی دیگر جوهر دیگری را کامل میکند، مانند نیمی دیگر ماه. علاوه بر این، اصل یانگ در بالای سالن حضور دارد و ین در پایین حاوی است، به گونهای که ترکیبی متعادل ایجاد میکنند. مفهوم فلسفی دوگانگی (وجود و عدم) به گونهای منحصر به فرد با زبان معماری نمایان میشود.
شرکت معماری سین ساختمانی شاعرانه و فلسفی ساخته است که با کلمات نمیتوان آن را توصیف کرد. این پروژه ایدههای مرکزی بوداییسم (همانگی، پایداری، جامعیت و بیپایانی)، مفهوم خلوت از تائویسم و میراث فرهنگی کنفوسیوس را ترکیب میکند تا پناهگاه فیزیکی در برابر باد و باران را به شکل ماه زادگاه فراهم کند. تقویت ریتول در جامعه ما و جدیدترین آرای زیبا برای روستا، اهمیت توسعه روستایی را نشان میدهد. ماه زادگاه همچنین همکاری بین نهادهای دولتی، صنایع خصوصی، رسانهها و جمعیت عمومی را تشویق میکند و با طراحی دقیق یک حلقه کامل ایجاد میکند. ماه زادگاه همان فضای غیرقابل توصیف است که لو کوربوزیه به آن اشاره کرده است، مکانی که تنها چیز مهم تجربه حضور در آن است.
سخن پایانی
«از زمان تکمیل ساختمان، این ساختار شروع به گفتگو با کاربران و طبیعت کرده است. منتظر هستم تا در طول زمان به شکلگیریهای جدیدی دست یابد و با رشد درختان بیشتر با محیط پیوند پیدا کند.
هر معماری دو سرنوشت دارد: نابود شدن یا محافظت شدن. منتظر هستم تا معماریای بسازم که از نابودی متنفر باشد. این خواهان بالاترین موفقیت در حرفهام خواهد بود. به این سبب، به معماریام معانی عمیقتری خواهم داد و پیوندهای عاطفی بیشتری برای کاربران خود خواهم ایجاد کرد. امیدوارم ماه به این نوع معماری تبدیل شود. حتی اگر در طول زمان از بین برود، همچنان در دنیای روحی ما وجود خواهد داشت.»
مشخصات پروژه:
• طراح: SYN Architects
• معمار مسئول: Zou Yingxi
• تیم طراحی: Liu Yuan، Jin Na
• همکاران: Zhu Feng، Chen Lan، Liang Xiaoting، Ruan Jianjun، Shi Lina، Tang Tang، Zheng Lihua، Liu Shuang (Sketch)، Feng Yasong، Liao Shijie، Chen Lu، Xu Yan، Zheng Shuai
• طراحی داخلی: Xia Fuqiang، Qian Guoxing، Cao Zhenzhen، Liu Tingting، Li Qianxi، : Feng Yan، Guo Mengjia، Li Hui
• سازه: Wang Qiang، Yang Jian، Yan Dongqiang
• تاسیسات: Huang Yuanzheng، Mei Yantao، Ji Pengcheng
• معماری منظر: Jin Nan، Xu Lu، Liu Shuang، Li Beibei، Liang Jingqi
• مصالح: دال، شیشه، پانلهای چوبی، پانلهای فولادی ضد زنگ
• کارفرما: Taian Lushang Jiunvfeng Rural Revitalization Co
• مساحت ساخته شده: ۱۴۶۹ مترمربع (مساحت معماری)، ۸۵۶ مترمربع (منطقه داخلی)
• مساحت سایت: ۱۸۶۶ مترمربع
• گونه شناسی: معماری مذهبی
• محل پروژه: چین، شاندونگ، تایآن، دائولانگ
• سال طراحی: ۲۰۱۹
• سال تکمیل: ۲۰۲۱
• تصاویر: Zheng Yan