نوردیک از پاویون خود برای اکسپو 2025 رونمایی کرد : تعامل سنت و مدرنیته و اهمیت پایداری در کشور های شمال اروپا

کشورهای نوردیک (یا به اصطلاح وایکینگ نشین) به منطقه‌ای فرهنگی و جغرافیایی در اروپای شمالی و اقیانوس اطلس شمالی گفته می‌شود که تاریخ و آداب و رسوم مشترک زیادی دارند؛ منطقه‌ای شامل کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد و همچنین قلمروهای خودمختار الند، گرینلند، سوالبار و فاروئه

نوردیک از پاویون خود برای اکسپو 2025 رونمایی کرد : تعامل سنت و مدرنیته و اهمیت پایداری در کشور های شمال اروپا

البته معمولا اسکاندیناوی به صورت هم‌معنی با نوردیک بکار برده می‌شود! اما بایستی توجه داشت که اسکاندیناوی تنها شامل سه کشور دانمارک، نروژ و سوئد می‌شود.

اما در جدیدترین خبر منتشر شده، مطلع شده‌ایم استودیوی معماری ایتالیایی اِی‌اِم‌دی‌اِل سیرکل (مستقر در میلان) در یک رقابت بین‌المللی به عنوان طراح پاویون کشورهای نوردیک در اکسپو۲۰۲۵ اوزاکا انتخاب شده است! پاویون که بیانگر و نشان‌دهنده‌ی روح و دیدگاه کشورهای شمال اروپا در این نمایشگاه جهانی خواهد بود.

جالب است بدانید تفکر حاکم بر طراحی این پاویون، بر پایداری متمرکز بوده است؛ چرا که سازه‌ی این پاویون، با توجه به جداسازی (عکس عمل مونتاژ) و استفاده‌ی مجدد طراحی شده است.

پاویون کشورهای نوردیک که با هدف نشان دادن احترام و ارتباط مردم نوردیک با محیط زیست طراحی شده است، فضای کافی برای نمایش نوآوری‎‌های تکنولوژیکی این منطقه را نیز در قالب یک نمایشگاه همه‌جانبه دربردارد.

این پاویون بر موضوع چرخشی بودن یا دورانی بودن نیز توجه دارد! موضوعی که هدف آن، کمینه کردن پسماندها و بیشترین استفاده از منابع است. سازه‌ی این پاویون که قرار است به طور کامل از چوب یک جنگل تحت مدیریت ساخته شود، سنت و مدرنیته را درهم خواهد آمیخت.

جنگل تحت مدیریت در بریتانیا، به جنگل پایداری گفته می‌شود که معمولا به ازای قطع هر درخت، حداقل یک درخت دیگر در آن کاشته می‌شود!

رنگ تیره‌ی حجم سازه با استفاده از روغن‌ها و رنگدانه‌های طبیعی اعمال خواهد شد: یک تکنیک سنتی برای محافظت از سطوح چوب و افزایش عمر آن. هدف از استفاده از این تکنیک بومی، به نمایش گذاشتن تعامل و سازگاری میان دانش سنتی و بومی و فناوری‌های نوآور است. علاوه بر این، فرهنگ شمال اروپا را در چگونگی رفتار با اقتصاد منابع و ارتباط با طبیعت برجسته می‌کند.