ناسا در حال برنامه ریزی برای ساخت خانه بر روی ماه تا سال 2040میلادی است !

روز گذشته هفتم ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی، ناسا در خبری اعلام کرد که تصمیم دارد تا سال ۲۰۴۰ میلادی نسبت به ساخت خانه (زیستگاه) بر روی سطح ماه (به کمک چاپگرهای سه‌بُعدی اقدام نماید! چرا که ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضا ایالات متحده آمریکا بر این باور است که تا سال ۲۰۴۰، این کشور اولین مقر خود را بر روی قمر زمین  خواهد داشت

ناسا در حال برنامه ریزی برای ساخت خانه بر روی ماه تا سال 2040میلادی است !

جالب است بدانید این خانه‌ها فقط برای اسکان فضانوردان ساخته نخواهد شد، بلکه افراد غیرنظامی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند و در آن‌ها ساکن شوند.

نیویورک تایمز در گزارش اخیر خود این پروژه را با نام پروژه المپوس معرفی کرده است و به مصاحبه با هفت دانشمند ناسا نیز پرداخته است...

همانطور که اشاره شد، ساخت‌وساز این خانه‌ها توسط چاپگرهای سه‌بُعدی انجام خواهد شد؛ پس ناسا در اولین قدم برای رسیدن به این هدف تصمیم دارد یک چاپگرسه‌بعدی را به ماه بفرستد!

این چاپگر سه‌بُعدی، ساختار موردنیاز برای سازه‌ی این خانه‌ها را طراحی خواهد کرد و سپس نسبت به تولید لایه لایه‌ی آن‌ها از مواد موجود بر روی سطح ماه اقدام خواهد کرد... سپس ربات‌ها این لایه‌ها را بر روی یکدیگر قرار می‌دهند تا خانه‌ها شکل بگیرند.

ناسا برای ساخت خانه بر روی سطح ماه به متریالی قوی و مستحکم نیاز دارد! چرا که یکی از چالش‌هایی که ناسا در انجام این پروژه با آن روبرو است، گرد و غبار موجود روی سطح این سطح این سیاره است. گرد و غبار ماه پودر سابیده شده با ذرات بسیار ریزی است که علاوه بر آنکه سمی هستند، می‌تواند در صورت وجود جریان‌های باد شدید حتی شیشه  را هم دچار شکاف کند!

به همین دلیل نیز ناسا برای تامین متریال موردنیاز برای ساخت این خانه‌ها به بتن تخصصی ماه رجوع کرده است! بتن تخصصی ماه متریالی است متشکل از خرده‌های سنگ ماه، قطعات معدنی و گرد و غبار روی سطح ماه. چرا که دانشمندان ناسا بر این باورند چنانچه خانه‌ها از جنس مواد بر روی سطح ماه باشند، مقاومت بیشتری در برابر باد یا تغییرات دمایی ۶۰۰ درجه‌ای خواهند داشت!

نیکی ورکهایزر ، مدیر تکامل فناوری ناسا در این باره می‌گوید:

"همانطور که خانه‌های روی زمین را می‌توان از خاک محلی چاپ سه‌بُعدی کرد، خانه‌های ماه را نیز می‌توان با استفاده از خاک ماه چاپ کرد که امکان ساخت‌وساز در محیط خشن ماه را فراهم می‌کند."