افتتاح بزرگ‌ترین پارکینگ خورشیدی اروپا

پارکینگ خودروی خورشیدی در سالزبری بریتانیا بیش از ۱۰ درصد از کل مصرف برق این مرکز را تأمین خواهد کرد.

افتتاح بزرگ‌ترین پارکینگ خورشیدی اروپا

شهر سالزبری بریتانیا اولین پارکینگ خورشیدی (SCP) در مقیاس بزرگ را در اروپا راه‌اندازی می‌کند که از تیرهای چوبی پایدار و پانل‌های خورشیدی دوطرف شیشه‌ای ساخته شده است و قابلیت شارژ همزمان ۱۲ خودروی برقی را دارد. انتظار می‌رود که این پارکینگ خورشیدی در سال اول ۱۸۶ مگاوات‌ساعت برق تولید کند که برای رانندگی ۶۷۹ هزار و ۸۵۶ مایل توسط یک خودروی الکتریکی مدرن کافی است.

تأسیس پارکینگ جدید در مرکز بهداشت و سلامت سالزبری، یک پیشرفت قابل‌توجه در به حداکثر رساندن پایداری در این مرکز، به خاطر طول عمر بالای تأسیسات خورشیدی و تأثیر آن در کاهش گازهای گلخانه‌ای است. در ساخت این پارکینگ از فناوری پیشرفته‌ای استفاده شده است که ادعا می‌کند ساخت‌وساز، کارایی و جذابیت بصری SCP‌ها را متحول می‌کند. این پارکینگ از تیرهای چوبی گلولام ، تجدیدپذیر و قابل‌بازیافت ساخته شده است که به یکدیگر متصل شده‌اند تا جایگزینی طبیعی برای فولاد یا بتن ارائه دهند. الوار مهندسی‌شده مزایای قابل‌توجهی نسبت به فولاد سازه‌ای دارد: سه برابر قوی‌تر و یک‌سوم سبک‌تر است و طبق گزارش‌ها تنها یک‌دهم انرژی لازم برای تولید تیر فولادی معادل را مصرف می‌کند و تأثیر بسزایی در ایجاد ساختمانی پایدارتر دارد. علاوه بر این، کمترین تأثیر را بر محیط زیست دارد، قابل تعمیر است و در پایان عمر خود به عنوان یک سوخت زیستی مصرف شده و از این راه ضایعات را به حداقل می‌رساند.

این پروژه برای ایمن‌سازی و استحکام سازه از لنگرهای زمینی مخصوص استفاده کرده است و نیازی به استفاده از پایه‌های بتنی معمولی یا ستون‌های فولادی ندارد. این فناوری با هدف تسریع فرایند نصب، باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف مصالح و در نتیجه کاهش کربن ناشی از آنها می‌شود، دوام بیشتری دارد و زمانی که لنگرها به پایان چرخه عمر خود رسیدند می‌توان آنها را بازیافت کرد. این پارکینگ خورشیدی شامل سه سایبان خورشیدی بال‌پرنده‌ای است که ۷۰ فضای پارک خودرو را پوشش می‌دهد و مجموعاً حدود ۲۲۰ کیلووات‌برثانیه ظرفیت دارد و صددرصد مصرف برق مرکز بهداشت و سلامت را تأمین می‌کند و در نتیجه با حذف قبض برق، حدود ۵۰ هزار پوند در سال در هزینه‌های این مرکز صرفه‌جویی می‌شود. این راهکار همچنین تقریباً ۱۰ درصد از بار تقاضای شبکه برق سالزبری را کاهش می‌دهد. انتظار می‌رود این پارکینگ در سال اول با تولید ۱۸۶ مگاوات‌ساعت برق، باعث کاهش انتشار ۳۶ تن کربن شود که معادل کاشت نزدیک به ۶۰۰ درخت و تأمین انرژی ۵۰ خانه است.

سایبان‌های این پارکینگ از پنل‌های خورشیدی دوطرف شیشه‌ای آلمانی است، به این معنی که انرژی خورشیدی در هر دو طرف پانل جذب می‌شود و تولید انرژی کل را افزایش می‌دهد. این پنل‌ها به لطف فناوری دو وجهی خود، راندمان بالا و بازده طولانی‌مدت ارائه می‌دهند. سلول‌های خورشیدی در یک محفظه کامپوزیت دوطرف شیشه‌ای بسیار بادوام تعبیه شده‌اند که از آنها در برابر استرس‌های محیطی و مکانیکی چالش‌برانگیز از جمله برف و تگرگ محافظت می‌کند و در برابر آمونیاک و ذرات نمک معلق در هوا و آب باران مقاوم است. این پارکینگ، برق شهری را با انرژی خورشیدی، سیستم‌های ذخیره انرژی باتری و نقاط شارژ خودروها ادغام می‌کند تا درحالی‌که به طور همزمان زیرساخت شارژ EV کم‌کربن و سریع را برای کارمندان، تامین‌کنندگان، مشتریان و عموم مردم فراهم می‌کند، انرژی خورشیدی ایمن، سازگار و پاک برای سازمان‌ها تولید کند.