معماران زاها حدید و طراحی ایستگاه های سوخت گیری هیدروژن سبز برای ارائه ی خدمت به کشتی های هیدروژنی در ایتالیا!

استودیو معماری بریتانیایی زاها حدید به تازگی و در جدیدترین پروژه‌ خود از طراحی ۱۰۰ ایستگاه سوخت‌گیری در اسکله‌های دریایی کشور ایتالیا برای شرکت انرژی نات‌پاوِر به عنوان اولین پروژه‌ی زیرساختی سبز برای سوخت‌گیری هیدروژنی در جهان خبر داده است!

معماران زاها حدید و طراحی ایستگاه های سوخت گیری هیدروژن سبز برای ارائه ی خدمت به کشتی های هیدروژنی در ایتالیا!


این ایستگاه‌های سوخت‌گیری که برای استفاده توسط قایق‌های تفریحی طراحی شده‌ است، به تایمن هیدروژن سبز می‌پردازند  نوعی هیدروژن که در جریان تولید آن از سوخت‌های فسیلی استفاده نمی‌شود و هیدروژن درون آب در جریان فرایند الکترولیز از اکسیژن جدا می‌شود. این فرآیند هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کند و از این رو، به عنوان یک منبع انرژی پاک شناخته می‌شود.

معماران زاها حدید درباره‌ی این پروژه می‌نویسد:

طراحی هر یک از این ایستگاه‌های ۵۰ مترمربعی برگرفته از هندسه‌ی موجود در حیات دریایی است و سازه‌ی آن نیز با استفاده از بلوک‌های بتنی (بتن کم کربن) چاپ سه‌بُعدی شده ساخته خواهد شد. لازم به بیان است هر یک از ایستگاه‌ها قابل بازیافت نیز می‌باشند.”

لازم به بیان است اولین ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژن سبز قرار است در تابستان سالجاری میلادی نصب شود. همچنین چنین برنامه‌ریزی شده است که ۱۰۰ ایستگاه سوخت گیری هیدروژنی در ۲۵ مارینا و بندر ایتالیا تا سال ۲۰۳۰ میلادی و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورویی انجام شود.

در بیانیه‌ای که پیرامون این پروژه منتشر شده است، چنین آمده است:

شرکت انرژی نات‌پاوِر با راه‌اندازی این ایستگاه‌های سوخت‌گیری با هدف تحویل هیدروژن سبز، تصمیم دارد شبکه‌ای از هاب‌های انرژی پایدار را در ماریناهای اصلی کشور ایتالیا ایجاد نماید و شرایط ایده‌آلی را برای تسهیلِ توسعه و استفاده مداوم از کشتی‌های هیدروژنی فراهم نماید.”

براساس اطلاعات منتشر شده، راه‌اندازی این ۱۰۰ ایستگاه سوخت‌گیری می‌تواند تولید چیزی در حدود ۴۵ هزار تن گاز گلخانه‌ای در سال را توسط قایق‌های تفریحی در منطقه حذف نماید!