لزوم‌نسخه پیچی رئیس جمهور برای محلات و مسکن‌ملی بندرعباس

در حالی هرمزگانی ها در آخر هفته میزبان رئيس جمهور و هیئت دولت هستند که انتظار می رود مسئولان استان‌ برنامه‌ریزی کنند تا در این‌سفر، عالی ترین مقام دولت از مناطق حاشیه ای و محروم و شمال اتوبان‌شهید رجایی بندرعباس محل اجرای طرح ۱۵ هزار واحدی مسکن ملي نیز بازدید داشته باشند.

لزوم‌نسخه پیچی رئیس جمهور برای محلات و مسکن‌ملی بندرعباس

طرح نهضت ملی مسکن بندرعباس که حدود دو سال و نیم معطل جانمایی نامناسب و تغییر مکان اجرای آن از شهرک علوی به داخل شهر بندرعباس، الحاق اراضی مورد نیاز و تسطیح اراضی است، تاکنون ساخت و ساز آن شروع نشده است و مشخص نیست آیا دولت بتواند در سال آینده این طرح را به اتمام‌برساند و ۱۵ هزار خانواده متقاضی مسکن‌ملی بتوانند در خانه های شان‌ساکن شوند یا خیر.

متاسفانه ضعف عملکرد مدیران دستگاه اجرایی و متولیان مربوطه و… باعث شد مهمترین طرح رییس دولت سیزدهم برای خانه دار شدن مردم در قالب نهضت ملی مسکن در بندرعباس وضعیت مناسبی نداشته باشد و انتظار می رود رئيس جمهور در این‌سفر به این موضوع توجه ویژه ای نموده و با متخلفان و مقصران در این‌بخش برخورد کند و مقصران وضع موجود برکنار شوند.موضوع دیگر وضعیت محلات حاشیه ای و بافت فرسوده در هرمزگان و حتی مرکز استان است که شرایط مناسبی ندارند و میزان آسیب های اجتماعی و املاک‌فرسوده در این مناطق درحال افزایش است.

ساکنان زیادی توانایی بازسازی املاک‌شان را ندارند و اهالی برخی از محلاتی که اراضی‌شان متعلق به شهرداری است، برای اخذ سند املاک شان با مشکلات‌بیشتری مواجهند، زیرا شهرداری برای موافقت با صدور سند املاک شان از ساکنان ارقام نجومی چند ده میلیون تومانی مطالبه نموده که محرومان توان پرداخت این ارقام را ندارند و به همین دلیل بیشتر حاشیه‌نشینان تاکنون نتوانسته اند سند بگیرند و با تسهیلات بازسازی املاک‌فرسوده، نسبت‌به نوسازی خانه‌های‌شان‌ اقدام نموده و در زیر سقف های لرزان‌زندگی می‌کنند که‌هر ساله تعدادی از آنها تخریب می شوند و ضرورت دارد دولت تا قبل از آوار شدن این املاک فرسوده و قدیمی و مدفون شدن ساکنان، تصمیم عاجلی در این‌حوزه اتخاذ نماید و تهاتر اراضی بین دولت و شهرداری و… صورت گیرد تا ساکنان این‌مناطق بتوانند مانند ساکنان‌محلاتی که زمین هایش دولتی است، با نرخ منطقه ای ارزان نسبت‌ به اخذ سند املاک‌شان اقدام نموده و‌قبل از وقوع حوادث جبران‌ناپذیر این‌خانه های فرسوده بازسازی شوند.

از طرفی دیگر بایستی برای بازگشایی معابر در محلات جهت ارتقای امنیت وخدماترسانی و اتمام شبکه جمع‌آوری فاضلاب، احداث اماکن تفریحی، فرهنگی، ورزشی و…در این‌مناطق اقدام جهادی و انقلابی صورت گیرد تا تبعیض و‌بی عدالتی که‌اهالی همواره از آن گلایه مندند، در این‌مناطق از بین‌برود و رضایت ساکنان افزایش یابد. ساکنان محلات حاشیه ای و بافت فرسوده بندرعباس از فاضلاب روان در کوچه های شان، تبدیل شدن برخی کوچه ها به پاتوق معتادان و… و تاریکی کوچه ها و معابر در این مناطق بسیار گلایه دارند.

شرایط محلات چندان مساعد نیست و ‌برای کاهش مشکلات ساکنان و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق بایستی تدبیری اندیشیده شود. انتظار می‌رود بگونه‌ای برنامه ریزی شود تا رئيس جمهور از این مناطق بازدید داشته باشند و در سفر پیش رو مصوبات گره گشا در این‌بخش‌ها داشته باشند.