فنگ‌ شویی چیست؟

فنگ‌ شویی یا هنر ایجاد تعادل و هماهنگی از حیث اهمیت دارای یک روز جهانی است؛ ۸ آوریل (۲۰ فروردین ۱۴۰۳) تاریخی است که برای معرفی این هنر چینی باستان انتخاب شده است و هدف آن کمک به افزایش درک عموم مردم از این رشته است.

فنگ‌ شویی چیست؟

فنگ‌شویی یک هنر سنتی چینی باستان است که از انرژی برای هماهنگ کردن مردم با محیط خود استفاده می‌کند. بسیاری از مردم آسیا و غرب به فنگ‌شویی اعتقاد دارند و به امید بهبود ثروت، زندگی، خوشبختی و خانواده خود با متخصصان این رشته مشورت می‌کنند. برخی حتی هنگام ساختن خانه یا پیش از خریدهای مهم به فنگ‌شویی روی می‌آورند. روز جهانی فنگ‌شویی برای کمک به مردم در راستای درک بهتر این موضوع معرفی شده است.

تاریخ روز جهانی فنگ‌شویی

روز جهانی فنگ‌شویی هر سال در هشتم‌آوریل مصادف با بیستم فروردین ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

تاریخچه روز جهانی فنگ‌شویی

بحث‌های زیادی حول محور زمان شکل‌گیری فنگ‌شویی وجود دارد. با این حال آنچه محرز است این‌که پیش از اختراع قطب‌نما به‌عنوان ابزاری برای پیشگویی توسط چینی‌ها، از فنگ‌شویی در نجوم برای یافتن همبستگی بین انسان و بقیه جهان استفاده می‌شد. با توجه به فرهنگ یانگ‌شائو و هنگشان، اولین شواهد شناخته‌شده استفاده از فنگ‌شویی به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

فنگ‌شویی در ۱۹۷۲ پس از بازدید ریچارد نیکسون از چین در غرب شناخته است و در ایالات متحده بسیار محبوب شد. در هشتم می ۲۰۰۴ جامعه‌ای پرشور از دانشگاهیان، کارشناسان و متخصصان فنگ‌شویی به راه‌اندازی انجمن بین‌المللی فنگ‌شویی با دفتر مرکزی در سنگاپور اقدام کردند تا فنگ‌شویی را به‌عنوان یک حرفه توسعه و وجهه آن را در سطح جهانی ارتقا دهند.

قدیمی‌ترین ابزار مورد استفاده برای فنگ‌شویی اسطرلاب‌های لیورن یا «شیء» است؛ تخته‌های دوطرفه با خطوط دیدنی نجومی که برای تعیین موقعیت و ارتفاع ستارگان و پیشگویی استفاده می‌شد. قدیمی‌ترین لیورن درون مقبره‌هایی پیدا شدند که قدمت آن‌ها بین سال‌های ۲۷۸ قبل از میلاد و ۲۰۹ پس از میلاد می‌رسد. نشانه‌های روی آن‌ها تقریباً مشابه نمونه‌هایی است که در اولین قطب‌نماهای مغناطیسی وجود دارد. قطب‌نمای مغناطیسی اولین بار در اوایل سلسله‌های هان و تانگ، حدود ۲۰۶ قبل از میلاد اختراع شد.

قطب‌نمای سنتی فنگ‌شویی که هنوز هم تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌عنوان «لوئپان» شناخته می‌شود. سوزن قطب مغناطیسی جنوب (نه قطب جغرافیایی) را نشان می‌دهد و فرد متخصص از آن برای تعیین جهت دقیق یک سازه، مکان یا آیتم استفاده می‌کند. این اقدام مشمول استفاده از فرمول‌ها و اطلاعات زیادی در مورد عملکرد آن است.

شهر ممنوعه پکن که با استفاده از فنگ‌شویی طراحی شده است، دارای یک کوه مصنوعی در پشت و دو رودخانه مصنوعی در کناره‌های آن است و یک جفت شیر نگهبان از ورودی‌های آن محافظت می‌کند. فنگ‌شویی در طول انقلاب فرهنگی در چین محدود شد و دولت مائو تسه تونگ بسیاری از کتاب‌های این رشته را سوزاند و آن را غیرقانونی اعلام کرد.

اصول فنگ‌شویی

فنگ‌شویی حول پنج عنصر چوب، آتش، فلز، خاک و آب می‌چرخد که هر یک از آن‌ها می‌توانند جنبه‌های مختلف یک فرد را بهبود بخشند، برای مثال آب برای خرد یا چوب برای خلاقیت است. این هنر به باد و آب ترجمه می‌شود چرا که باد و آب هر دو محفظه‌های نیروی حیاتی معروف به «چی» یا «شیء» هستند که باد آن را به حرکت در می‌آورد در حالی که آب آن را مهار می‌کند.

اصل فنگ‌شویی این است که همیشه باید بین یین و یانگ تعادل وجود داشته باشد، زیرا به مسیرهای باز برای جریان انرژی نیاز است. فرد متخصص باید موقعیت فرماندهی را در دست بگیرید، از پنج عنصر (چوب، آتش، فلز، خاک و آب) استفاده کند و توانایی درک نقشه باگوا را به‌دست آورد.

به گفته متخصصان این رشته، فنگ‌شویی در کمتر از سه ماه نتیجه می‌دهد، البته ممکن است برای بعضی افراد مدتی بیشتر طول بکشد. در طول این دوره نیز یک دستبند سنگ ابسیدین مشکی روی دست چپ بسته می‌شود. این دستبند قدرت لازم را برای محافظت و تمیز کردن فضای پر انرژی اطراف فرد افزایش می‌دهد. همچنین اعتقاد بر این است که باعث جذب ثروت و خوش‌شانسی می‌شود.