ضرورت تسریع در ابلاغ وام جدید ساخت مسکن توسط بانک مرکزی

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: بانک مرکزی باید هرچه سریع‌تر آیین‌نامه مربوط به وام ۸۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن شهری را ابلاغ کند.

ضرورت تسریع در ابلاغ وام جدید ساخت مسکن توسط بانک مرکزی

حبیب قاسمی، عضو کمیسیون عمران مجلس، درباره تأخیر در ابلاغ آیین‌نامه جدید وام مسکن و افزایش سقف تسهیلات، و اثرات آن بر صنعت ساختمان گفت: انتقاد ما از عملکرد بانک مرکزی به دلیل عدم تعهد آن به اجرای مصوبات مرتبط با مسکن است. 

وی با اشاره به مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری درباره افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت: با وجود تصویب افزایش سقف وام ساخت مسکن شهری به ۸۰۰ میلیون تومان و ابلاغ آن به بانک مرکزی، هنوز این تسهیلات به متقاضیان پرداخت نشده است. این تأخیر طولانی امید مردم به خانه‌دار شدن را کاهش داده و باعث رکود در صنعت ساختمان شده است.

قاسمی تأکید کرد: فصل ساخت‌وساز در بسیاری از مناطق کشور محدود به چند ماه از سال است و تأخیر در ابلاغ آیین‌نامه و افزایش سقف تسهیلات مسکن، در حالی رخ می‌دهد که فصل ساخت‌وساز در این مناطق رو به پایان است. این تأخیر باعث می‌شود که بسیاری از مردم نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند و روند اجرای پروژه‌های ساختمانی آنها با مشکل مواجه شود. 

عضو کمیسیون عمران با اشاره به افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز گفت: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه‌های ساخت، افزایش سقف تسهیلات مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان ضروری است. اما بانک مرکزی هنوز پس از گذشت دو ماه، این آیین‌نامه را به بانک‌های عامل ابلاغ نکرده است.

قاسمی بر ضرورت پیگیری جدی این موضوع از سوی مجلس تأکید کرد و افزود: ما نمایندگان مجلس به عنوان صدای مردم، این موضوع را تا حل مشکل پرداخت تسهیلات مسکن شهری و ابلاغ آیین‌نامه با سقف جدید دنبال خواهیم کرد. همچنین، در کمیسیون عمران مجلس نیز این موضوع را پیگیری می‌کنیم. 

وی در پایان گفت: بانک مرکزی باید به عنوان متولی نظام بانکی کشور، نظارت بیشتری بر عملکرد بانک‌ها داشته و آنها را به اجرای مصوبات قانونی ملزم کند.

وی افزود: بانک مرکزی باید مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد و به گونه‌ای عمل کند که اعتماد عمومی به این نهاد تقویت شود. هرگونه تعلل در این موضوع نه تنها به ضرر مردم است، بلکه می‌تواند به اعتبار بانک مرکزی نیز لطمه وارد کند.

در پایان، عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اهمیت هماهنگی بین دولت و مجلس برای حل مشکلات مسکن، گفت: امیدواریم که با همکاری تمامی نهادهای مسئول، به زودی شاهد گشایش در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و ابلاغ آیین‌نامه‌های مرتبط باشیم تا نیازهای اساسی مردم در حوزه مسکن برآورده شود و صنعت ساختمان به رونق دوباره برسد.