شیگروبان ، معمار ژاپنی به عنوان برنده جایزه پرمیوم ایمپریاله در سال 2024 انتخاب شد !

دهم ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی بود که شیگرو بان، معمار ژاپنی به عنوان برنده بخش معماری جوایز پرمیوم ایمپریاله در سال ۲۰۲۴ میلادی توسط انجمن هنر ژاپن انتخاب شد! پرمیوم ایمپریاله، یک برنامه‌ی جایزه سالانه (به مبلغ ۱۵ میلیون ین معادل ۹۰ هزار پوند ) است که از خلاقان در زمینه‌های معماری، موسیقی ، مجسمه‌سازی، نقاشی و تئاتر (یا فیلم) تجلیل بعمل می‌آورد.

شیگروبان ، معمار ژاپنی به عنوان برنده جایزه پرمیوم ایمپریاله در سال 2024 انتخاب شد !


این معمار ژاپنی که به‌ سبب فعالیت‌های معمارانه‌ی قابل توجه خود به هنگام  وقوع بلایای طبیعی در جهان (با هدف امدادرسانی سنجیده‌تر) شناخته می‌شود، توسط انجمن هنر ژاپن به عنوان

 معماری توصیف شده است که ماموریت خود را به عنوان یک معمار چه در مواقع صلح و چه در مواقع اضطرار به خوبی هر چه تمام بجا آورده است.

بد نیست بدانید شیگرو بان متولد سال ۱۹۵۷ در شهر توکیو می‌باشد. او تحصیلات معماری خود را در موسسه معماری کالیفرنیای جنوبی و دانشکده معماری کوپر یونیون انجام داده است. سال ۱۹۸۵ بود که او دفتر کار خود را ژاپن پایه‌گذاری کرد.

سال ۱۹۹۵ میلادی بود که او، شبکه معماران داوطلب (وی‌اِی‌اِن) را در قالب یک سازمان غیرانتفاعی با هدف مشارکت در برنامه‌های امدادرسانی در بلایای طبیعی سراسر راه‌اندازی کرد.

شیگرو بان را بیشتر با آثار معماری ساخته شده از مواد سبک و ارزان قیمت می‌شناسند! وی برای خلق ایده‌های خلاقانه ی خود از متریال کاغذ به ویژه لوله‌های مقوایی بازیافت شده استفاده می کند؛ ایده‌ای که در گذشته از آنها برای ساخت سریع خانه‌هایی ویژه ی قربانیان حوادث و بیماری‌ها استفاده نموده است. جالب است بدانید وی از سوی مجله تایم ، به عنوان برگزیده بخش مخترعین قرن ۲۱ در حوزه معماری و طراحی معرفی شده است.

از جمله آخرین پروژه‌های شیگرو بان می‌توان به طراحی خانه‌‌ای برای اسکان موقت با نام خانه مقوایی پس از زلزله ۶.۸ ریشتری که در سال ۲۰۲۳ مراکش را در هم کوبید و جان بیش از ۳ هزار نفر را گرفت، اشاره کرد!

البته ایده‌ی خانه مقوایی در ابتدا در پی زلزله‌ی ۷.۳ ریشتری هانشین که در سال ۱۹۹۵ در کوبه ژاپن اتفاق افتاد، ایجاد شد و چندی پیش نیز برای استفاده به عنوان ساختمان مدرسه پس از زلزله سال ۲۰۲۳ میلادی در ترکیه-سوریه در آنتاکیا مورد استفاده قرار گرفت.

در انتها بد نیست بدانید پرمیوم ایمپریاله یک جایزه بین‌المللی هنری است که از سال ۱۹۸۹ توسط خانواده سلطنتی ژاپن و به نیابت از انجمن هنر ژاپن در زمینه نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، تئاتر/سینما اهدا می‌شود.