سینمای ایران در سالی که گذشت

در این فیلم به اتفاقاتی که از شهریور 1400 تا شهریور 1401 بر سینمای ایران گذشت نگاهی گذار کردیم.

محمد جلالی - نامگذاری ۲۱ شهریور ماه در تقویم به عنوان روز ملی سینما، اتفاق مهمی بود که به زعم بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان باعث می‌شود تا این هنر به فراموشی سپرده نشود.

در این فیلم به اتفاقاتی که از شهریور 1400 تا شهریور 1401 بر سینمای ایران گذشت نگاهی گذار کردیم.

اسکار با طعم قهرمان فرهادی
«اسکار» در سال گذشته طعم و بوی فیلم‌های فرهادی گرفت و این بار فیلم سینمایی «قهرمان» به اسکار معرفی شد؛ اثری که کمتر از «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» در جشنواره‌های جهانی توانست جوایزی را دریافت کند اما به هر حال نسبت به فیلم‌های «دشت خاموش» و «بندربند» گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسید هر چند در نهایت نتوانست  مجسمه اسکار را از آن خود کند.

درگذشتگان
چرخ روزگار در یکسالی که گذشت بسیاری را از حضور در دنیای خاکی محروم کرد. کسانی که ما با نقش‌آفرینی‌های آنان شاد شدیم، اخم کردیم، غمگین شدیم و اشک ریختیم. در زیر به برخی از نام‌آوران سینما و تلویزیون ایران اشاره می‌کنیم:

فتحعلی اویسی(بازیگر)،  عزت‌الله مهرآوران (بازیگر)، جلال پیشوائیان (بازیگر)،  ایرج پزشک زاد(نویسنده دایی جان ناپلئون)، حلیمه سعیدی(بازیگر)، زهره فکور صبور(بازیگر)، منوچهر وثوق(بازیگر)، شهلا ناظریان(دوبلور)، اسماعیل شنگله(کارگردان و بازیگر) و منوچهر اسماعیلی(دوبلور)

موقعیت مهدی
جشنواره فیلم فجر 1400 با حوادث عجیب و غریبی روبرو شد، از بزرگانی که می‌گفتند داوران آنی نیستند که بتوانند کارشان را قضاوت کنند، تا لو رفتن اسامی برندگان قبل از مراسم اختتامیه!

اما در این بین جایزه نخست جشنواره به «موقعیت مهدی» به کارگردانی «هادی حجازی‌فر» رسید. 

داوری فرهادی در جشنواره کن
اصغر فرهادی در جشنواره کن به عنوان داور معرفی شد. این موفقیتی برای سینمای ایران به شمار می‌رفت.

حضور پررنگ ایران در جشنواره ونیز
لیلا حاتمی به عنوان داور در این جشنواره حضور داشت و همچنین در مراسم اختتامیه جشنواره ونیز سینمای ایران 3 جایزه به دست آورد.

یک جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم "خرس نیست" جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی و 2 جایزه هم در بخش افق‌ها برای فیلم جنگ جهانی سوم؛ بهترین فیلم به هومن سیدی و بهترین بازیگری مرد برای محسن تنابنده.