صلح قریب الوقوع یمن و عربستان

دیدار محمدعلی الحوثی با هیئت سعودی برای اولین‌بار

صلح  قریب الوقوع  یمن و عربستان

منابع رسانه ای از دیدار محمدعلی الحوثی از اعضای شورای انقلاب مردمی یمن با هیئت نمایندگی عربستان سعودی در صنعا پایتخت یمن خبر می دهند.

یک منبع آگاه در دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، هیئت عربستان سعودی که شامگاه دیروز یکشنبه وارد صنعاء، پایتخت یمن شده بود، امروز یکشنبه با مهدی المشّاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن دیدار کرد.

به گزارش تسنیم، این اولین دیدار یک مقام رسمی سعودی به صنعا بعد از 8 سال جنگ ویرانگر علیه یمن است.

منابع و رسانه‌های یمن با انتشار تصاویری از دیدار هیئت مذکور با محمدعلی الحوثی از اعضای شورای عالی انقلاب مردمی یمن در صنعاء خبر دادند.

در همین راستا منابع خبری در یمن گزارش دادند که «محمد آل جابر»، سفیر عربستان سعودی در یمن، ساعاتی پس از ورود هیئت سلطنت عمان، در راس هیئت سعودی برای دیدار با جنبش انصارالله و دولت نجات ملی یمن وارد صنعا شده است. در تصاویری که تا این لحظه از این دیدار هیئت سعودی با مقامات یمنی منتشر شده، عمدا تصویر هیئت سعودی نشان داده نشده است.

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، رهبر انقلاب یمن در سخنرانی دیروز خود قبل از دیدار نمایندگان عربستان سعودی بر ایستادگی، جهاد و فداکاری مردم یمن تاکید کرد و اظهار داشت علیرغم اینکه جنگ بین المللی علیه آنها به راه انداخته شد، ولی این جنگ پیروزی‌ها و نتایج مهمی را به همراه داشته است.

منابع یمنی نزدیک به جنبش انصارالله یمن دیروز همزمان با اعلام سفر هیئت‌های عمانی و سعودی به صنعاء گفتند که در این دیدار درباره تمدید آتش بس با شروط جدید، اعلام رسمی پایان جنگ یمن و توقف دخالتش در یمن بحث و گفت‌وگو خواهد داشت.

منابع مذکور همچنین گفته‌اند: پس از اعلام رسمی پایان جنگ، رایزنی های یمنی-یمنی با نظارت سازمان ملل و سرپرستی عربستان برگزار خواهد شد.

این منابع افزودند: رایزنی‌های یمنی-یمنی با نظارت سازمان ملل و سرپرستی عربستان، تلاش خواهد کرد که توافقی برای مرحله انتقالی دو ساله حاصل شود. ریاض تصمیمش درباره پایان جنگ و بستن پرونده یمن را به شورای ریاستی یمن ابلاغ کرده است.