حضور اثر یک عکاس ایرانی در فینال مسابقه عکاسی "هنر ساختمان"2023

بیست و ششم ژانویه سال ۲۰۲۴، موسسه‌ی منشور ساختمان (CIOB) برندگان مسابقه سالانه عکاسی “هنر ساختمان” در سال ۲۰۲۳ میلادی را اعلام کرد!

حضور اثر یک عکاس ایرانی در فینال مسابقه عکاسی "هنر ساختمان"2023


این رقابت به عنوان فرصتی برای درخشش عکاسان آماتور و حرفه‌ای در شاخه‌ی محیط ساخته شده که از سال ۲۰۱۰ میلادی برگزار می‌شود، هر ساله، دو برنده را در دو بخش به انتخاب مردم و به انتخاب داوران معرفی می‌نماید. همچنین هر دو برنده، یک جایزه نقدی ۱۵۰۰ پوندی (۱۹۰۰ دلار آمریکا) را دریافت می‌نمایند. علاوه بر این، فینالیست‌هایی نیز در هر یک از سه دسته‌ی معماری ، حفاظت و میراث و تعامل انسانی انتخاب می‌شوند...

در سال ۲۰۲۳ میلادی، عکسی با عنوان “مسجد ملی بنگلادش “ اثر عظیم خان رونی به انتخاب مردم و عکس دیگری نیز با عنوان “آجر “ اثر آلن شرودر به انتخاب هیئت داوران به عنوان برنده‌ی این رقابت جهانی معرفی شد.

اما در میان ۱۳ فینالیست مسابقه سالانه عکاسی “هنر ساختمان” در سال ۲۰۲۳ میلادی، عکاسی از کشور ایران نیز حضور دارد! فرشید احمدپور با عکسی با عنوان “سقف قیصریه (سقف دروازه قیصریه)” توانسته است در مرحله‌ی فینال این رقابت جهانی جای گیرد.

در توضیح این عکس چنین آمده است:

سقف دروازه قیصریه، بخشی از محل تشریفات دربار صفویه و عمارت ملی ۴۰۰ ساله است که توسط یونسکو مورد حفاظت قرار گرفته است.”

در توضیح بیشتر بایستی گفت سردر قیصریه، بنایی تاریخی مربوط به دوره صفویه است که در ورودی اصلی بازار اصفهان در میدان نقش جهان جای گرفته‌ است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ شمسی با شماره‌ی ثبت ۱۰۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.