ایستگاه مترو طراحی شده توسط معماران زاها حدید در ریاض در آستانه تکمیل است !

در جدیدترین خبر منتشر شده، مطلع شده‌ایم ایستگاه متروی منطقه اقتصادی ملک عبدالله در شهر ریاض کشور عربستان سعودی  که توسط استودیو معماری انگلیسی زاها حدید طراحی شده است، در آستانه‌ی تکمیل شدن است!

ایستگاه مترو طراحی شده توسط معماران زاها حدید در ریاض در آستانه تکمیل است !

این ایستگاه متروی ۴۵ هزار مترمربعی که قرار است در قالب یکی از ۸۵ ایستگاه پروژه‌ی متروی ریاض در اوایل سال آینده‌ی میلادی افتتاح شود، برای ارائه‌ی خدمت به منطقه اقتصادی ملک عبدالله به عنوان یکی از ۱۴ اَبَرپروژه‌ی در حال توسعه در کشور عربستان سعودی و همچنین بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ این کشور برای رهایی از اقتصاد مبتنی بر نفت، برنامه‌ریزی شده است.

اما ایستگاه متروی منطقه اقتصادی ملک عبدالله که توسط مرحوم زاها حدید و پاتریک شوماخر طراحی شده است، طرح برنده‌ی مسابقه‌ای بود که در سال ۲۰۱۳ میلادی برگزار شد! سازه‌ی این ایستگاه مترو متشکل از یک ساختمان پنج طبقه شامل شش سکوی پیچیده شده در یک چهارچوب فولادی است که توسط یک سری فرم‌های منحنی شکل و صفحات مشربیه (یا پنجره‌های مشبک به عنوان عنصری کلاسیک در سبک معماری خاورمیانه) دربرگرفته شده است.

لازم به بیان است مجموعه‌ای از پل‌های عابر پیاده، ساختمان ایستگاه مترو را به منطقه اقتصادی ملک عبدالله متصل می‌کند؛ منطقه‌ای به وسعت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع که شامل ۶۱ برج و آسمان‌خراش مختلف طراحی شده توسط استودیوهای سرشناس دنیا از جمله گنسلر ، اِس‌اُ‌اِم ، اِچ‌اُکِی و همچنین فاستر و شرکا است.

براساس اعلام استودیوی طراح این ایستگاه مترو، میزان تردد ریلی، خودرویی و عابرپیاده در این منطقه با هدف بهینه‌سازی عبورومرور و جلوگیری ازایجاد هرگونه ازدحام با دقت مدل‌سازی و ساختاربندی شده است!