تکنولوژی  های جدید ساختمان سازی که آینده ساخت و ساز را متحول خواهند کرد

ساختمان ‌سازی صنعتی است که مدام در حال پیشرفت می ‌باشد و باید بتواند نیاز جمعیت رو به رشد جهان را پاسخ بدهد.

تکنولوژی  های جدید ساختمان سازی که آینده ساخت و ساز را متحول خواهند کرد

 صنعت ساختمان می ‌بایست در کمترین زمان بتواند بیشترین بازدهی را داشته و در کنار سرعت بالا باید دارای کیفیت، استحکام، زیبایی و خلاقیت هم باشد. از این جهت فناوری ‌های زیادی برای رسیدن به این مهم ابداع شدند که برخی از آنها واقعا باعث بهبود و پیشرفت این صنعت شده ‌اند.

واقعیت مجازی یا  VR

در طراحی معماری ساختمان یکی از مشکلات همیشگی این بوده که بخشی از مشکلات و ایرادات در حین ساخت مشخص می شوند بنابراین بحث تخریب و هدر رفت منابع برای اصلاح ایرادات تا رسیدن به طرح نهایی و بهره برداری همیشه مطرح بوده است. اما به کمک این تکنولوژی جدید در ساختمان سازی می توانید طرح های مختلفی را ایجاد کنید، آنها را به صورت مجازی کاملا درک کرده و بررسی نمایید و از همان ابتدا نقشه ساخت را اصلاح نمایید


 

پرینت سه بعدی

یکی از روش های ارائه نقشه ساختمان و طرح ساخت استفاده از شیت بندی معماری و بهتر از آن ماکت سازی است اما این کار زحمت طراحان معماری را دو چندان می کند و چنانچه با موافقت کارفرما همراه نشود این پروسه و زحمت آن را چند برابر خواهد ساخت. اما به کمک این فناوری نوین ساختمان سازی یعنی پرینت سه بعدی به راحتی می توانید آن را جایگزین ماکت کرده و پیچیده ترین طراحی ها را به شکل سه بعدی به نمایش بگذارید بدون اینکه وقت زیادی بگیرد.

بتن خود ترمیم شونده

همانطور که می دانید برای ساخت ویلا و کلیه ساختمان های اداری و تجاری، بتن یکی از مصالح بسیار پرکاربرد به شمار می رد که استحکام و مقاومت کششی و تنشی قابل قبولی دارد. اما بتن به مرور زمان دچار ترک خوردگی و شکستگی می شود که ترمیم آن پس از اجرای ساختمان غیر ممکن است. تکنولوژی جدید ساختمانی، بتن خود ترمیم شونده یا بیوبتن است. بتن های خود ترمیم شونده باکتری هایی دارند که پس از ترک خوردگی بتن فعال می شوند و از طریق فعال سازی واکنش رطوبت با کلسیم کربنات آن را به سنگ آهک تبدیل می کنند تا ترک های بتن را ترمیم کند.


هوش مصنوعی یا  AI

در هوشمندسازی ساختمان یا ساخت خانه هوشمند شاهد بکارگیری انواع مختلفی از فناوری های هوش مصنوعی یا AI هستید که به کمک تجهیزات مختلف کلیه فرایندها را بدون دخالت مستقیم انسان کنترل می کنند در خانه هوشمند شما می توانید تمامی کارها از جمله مصرف برق و انرژی، سیستم تهویه، روشنایی، سیستم امنیتی و غیره را از راه دور و از طریق گوشی و به کمک فناوری های دیگری مثل وای فای را کنترل کنید. کاربرد دیگر هوش مصنوعی این است که کل فرایند ساخت و ساز و طرح و نقشه های مهندسی را آنالیز می کنند و هشدارهای لازم و بهبودهای مورد نیاز را پیشنهاد خواهد کرد. بنابراین احتمال بروز خطا به صفر می رسد.


 آجر هوشمند

تکنولوژی جدید در ساختمان سازی آجرهای هوشمند هستند که در طراحی ساختمان اداری و تجاری و ساختمان های مسکونی استفاده از آن را در نظر می گیرند. آجرهای هوشمند در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی فرم خود را به گونه ای قرار می دهند تا به عنوان عایق گرما و سرما باشند. این آجرها که به فرم قطعات لگو هستند نصب بسیار راحتی دارند و اتصال بسیار محکمتری نسبت به آجرهای سنتی پیدا می کنند. با توجه به خاصیت عایق بودن در مصرف هزینه های انرژی هم صرفه جویی عظیمی خواهد شد.