توقف تغییر کاربری باغات شیراز در ایستگاه کمیسیون ماده پنج

از شیراز در گذشته نه چندان دور به عنوان شهر باغات یاد می شد، شهری که درختان و باغستان های آن زبانزد بود و همواره به واسطه وجود هم باغات و درختان سرسبز، آب و هوای مطبوعی نیز داشته است.

توقف تغییر کاربری باغات شیراز در ایستگاه کمیسیون ماده پنج

اما با رشد جمعیت و توسعه شهر، رفته رفته باغ های سرسبز جای خود را به ساختمان ها بلند مرتبه و بناهای مختلف تجاری و مسکونی دادند.

روند توسعه و گسترش شیراز طی دو دهه گذشته به گونه‌ای بوده که مساحت باغ های این شهر که روزگاری دهها هزار هکتار بوده امروز به کمتر از یک هزار و 500 هکتار رسیده است.

به رغم موانع قانونی پیش روی تغییر کاربری باغات و تاکید بر لزوم حفظ باغات شهر شیراز اما با توجه به افزایش قیمت زمین، همواره تقاضاهای متعددی از جانب مالکان مبنی بر تغییر کاربری باغات به مسکونی در شهرداری دنبال شده که با برخی تقاضاها موافقت و با برخی نیز مخالفت شده است.

کاهش چشمگیر میزان موافقت با تغییر کاربری

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس، با اشاره به جدیت استاندار فارس در جلوگیری از تغییر کاربری باغ های شیراز گفت: همین مساله سبب شده که طی دو سال گدشته شاهد کاهش چشمگیر میزان موافقت با تغییر کاربری ها باشیم.

امیر حسین جمشیدی، روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کمیسیون ماده پنج نیز هم راستا با نظر استاندار فارس در مقابل درخواست‌های تغییر کاربری همواره نظر منفی داشته و با تغییر کاربری ها مخالفت کرده است.

وی ادامه داد: ظرف دو سال گذشته تاکنون با توجه به تاکید استاندار فارس مبنی بر عدم ارجاع هرگونه تقاضای تغییر کاربری به کمیسیون ماده پنج از سوی شهرداری ها، در شهر شیراز تنها دو مورد تغییر کاربری به مسکونی داشته ایم که هر دو مورد رای کمیسیون ماده 12 مبنی بر بایر بودن داشته اند.

او اظهار کرد: در سایر موارد با تمام تقاضاها مخالفت شده و با شهرداری نیز مکاتبه کرده ایم که توافق های تغییر کاربری باغات را به کمیسیون ماده پنج ارجاء ندهند چرا که مورد موافقیت قرار نمی گیرد و علاوه بر هزینه‌ای که ممکن است برای متقاضی ایجاد کند وقت و زمان زیادی نیز از او گرفته می شود.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس گفت: تنها شرطی که که از سوی استاندار برای ارجاع تقاضا به کمیسیون ماده پنج گذاشته شده این است که در 20 سال اخیر زمین مذکور فاقد درخت بوده باشد.

جمشیدی افزود: از مالکان تقاضا داریم که هیچ تقاضایی مبنی بر تغییر کاربری باغات به شهرداری ارائه ندهند و شهرداری نیز از موافقت اولیه و ارجاع تقاضا به کمیسیون ماده پنج خودداری کند.

وی ادامه داد: یکی از موارد مربوط به تقاضای تغییر کاربری باغات که اخیرا به کمیسیون ماده پنج ارجاع شد مربوط به باغی موسوم به باغ رزی در محدوده بلوار میرزای شیرازی است که با مخالفت جدی استانداری فارس همراه شد.

او اظهار کرد: البته این باغ از جمله باغات محدوده طرح تفصیلی است و جزو گروه‌های پنجگانه ستاد باغات قرار ندارد.

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل ترافیک استانداری فارس گفت: تقاضای تغییر کاربری که از سوی اداره اوقاف با توجه به موقوفه بودن پلاک و مستاجر آن ارائه می شود پس از توافق اولیه به کمیته فنی کمیسیون ماده پنج رفته و این کمیته این شرط را گذاشته که اگر 70 درصد باغ مذکور به پارک و فضای سبز اختصاص یابد با تغییر کاربری 30 درصد موافقت می شود.

جمشیدی افزود: با توجه به عدم موافقت متقاضی، پرونده به کمیسیون ماده پنج ارجاع داده می شود و با توجه به سختگیری های استاندار فارس در بحث تغییر کاربری باغات، استاندار فارس 70 درصد را به 80 درصد تغییر می دهد و عملا این تقاضا از دستور کار خارج می‌شود.

تغییر کاربری باغات شیراز خط قرمز راه و شهرسازی

مدیر کل راه و شهرسازی فارس نیز گفت: تغییر کاربری باغات شیراز و سایر نقاط استان خط قرمز ماست و با هرگونه اقدامی در این زمینه مخالفت جدی خواهد شد.

محمود رضا طالبان ضمن یادآوری اهمیت باغات شیراز در پاکسازی هوای این کلانشهر افزود: در شهر شیراز حوزه باغات قصردشت دارای پنج گروه است که در گروه یک که حساس ترین گروه است، تغییر کاربری تحت هیچ شرایطی انجام نخواهد شد و ممنوع است.

وی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که از تغییر کاربری در سایر گروه‌ها استقبال می‌کنیم و مقاومتی در این زمینه وجود ندارد بلکه در خصوص این گروه‌ها نیز با حساسیت و سختگیری برخورد می شود.

او اظهار کرد: در حقیقت می‌توان گفت که در موضوع باغات اولویت با حفظ باغات است و حتی المقدور تلاش می شود که باغات حفظ شوند.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: البته این مساله و حساسیت فقط باغات شیراز و به ویژه باغات قصردشت را شامل نمی‌شود بلکه اساسا در هر نقطه استان که در طرح تفصیلی باغ باشد این حساسیت وجود دارد.

طالبان افزود: لذا با توجه به تاکید استاندار فارس مبنی بر لزوم حفظ باغات و همچنین توجه به ارکان محیط زیستی و حفظ هوای پاک، در کمیسیون ماده پنج با تغییر کاربری ها در هر نقطه استان مخالفت جدی خواهد شد و تلاش می شود که هیچ تغییر کاربری در دستور کار این کمیسیون قرار نگیرد.