تبدیل شهر مافیایی سیسیل به پایتخت فرهنگی

آگریجنتو، شهر سیسیلی ایتالیا، از برنامه‌های فرهنگی برای تغییر چهره مافیایی خود و اجرای آمادگی‌های لازم به‌منظور تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی کشور در سال ۲۰۲۵ خبر داد.

تبدیل شهر مافیایی سیسیل به پایتخت فرهنگی

شهر سیسیلی آگریجنتو Agrigento در ایتالیا برای پاکسازی چهره خود قبل از تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی سال ۲۰۲۵ کشور، سوغاتی‌های مافیا را ممنوع کرد. این شهر قصد دارد به‌جای میراث مافیایی، بر ثروت‌های فرهنگی کشور تمرکز کند.

ممنوعیت سوغاتی‌های مافیایی

مغازه‌های سوغات‌فروشی در اطراف جزیره سیسیل ایتالیا، از آهن‌ربا و تی‌شرت گرفته تا درب بازکن و لیوان‌، کالاهایی با مضمون مافیا به فروش می‌رسانند، چراکه مافیای سیسیلی همچنان به فعالیت خود در این جزیره ادامه می‌دهد و به فعالیت‌های مجرمانه‌ای هم‌چون اخاذی، قاچاق مواد مخدر و آدم‌ربایی می‌پردازد.

آگریجنتو شهری واقع در جنوب سیسیل است و هنوز تحت کنترل مافیا قرار دارد، با این حال در تلاش برای تغییر وجهه بین‌المللی خود و سرکوب زرق‌وبرق سازمان‌های جنایتکار، مقامات آن تصمیم دارند فروش سوغاتی با مضمون مافیا را در شهر ممنوع کنند. کالاهای ممنوعه شامل مواردی هم‌چون تصاویر و نمادهای سازمان جهان اموات شهر از جمله سیسیلی‌هایی با لباس سنتی می‌شود که شات‌گانی معروف به «لوپارا» را در دست دارند.

آگریجنتو قرار است در سال ۲۰۲۵ پایتخت فرهنگی ایتالیا شود و این فرمان ممنوعیت امیدوار است نگاه گردشگران را نسبت به شهر تغییر دهد و پیام روشنی را ارسال کند که فعالیت‌های سازمان جنایتکار مورد تأیید مقامات محلی قرار ندارند.

شهردار آن تأکید کرد دستور ممنوعیت هرگونه اشیایی که به‌نحوی فعالیت‌های مافیامآبانه را ستایش می‌کند، با توجه به این امر صادر شده است که فروش چنین محصولاتی در قلمرو آگریجنتو موجب تحقیر جامعه محلی می‌شود که سال‌ها متعهد به اشاعه فرهنگ قانونمندی بوده است. بنابراین به نیروی پلیس محلی این اختیار داده شده است تا سوغاتی‌فروشی‌های شهر را بازرسی و در صورت یافتن محصولات ممنوعه جریمه صادر کنند. اینکه کسب‌وکارهای خاطی چقدر باید بپردازند هنوز تأیید نشده است.

برنامه فرهنگی شورای شهر آگریجنتو برای تبدیل این شهر مافیایی سیسیلی به پایتخت فرهنگی، همچنین شامل ۴۴ پروژه جدید می‌شود که رابطه انسان با طبیعت را بررسی می‌کند و یکی از مهم‌ترین رویدادهای آن برگزاری کنسرت‌های سه‌گانه پاپ-اپرایی ایتالیایی در دره معابد خواهد بود که یک مکان گردشگری ثبت‌شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو با بقایای باستان‌شناسی است و به زمانی بازمی‌گردد که این جزیره مستعمره یونان باستان در قرن‌های ششم و پنجم قبل از میلاد بود. این منطقه یک پالمپسست (یا طِرس، صفحه‌ای از یک نسخه خطی) از معماری باستانی، قرون وسطایی، باروک و مدرن است که یک موزه باستان‌شناسی قابل‌توجه در آن وجود دارد.