بیل کلینتون: از خلع سلاح هسته‌ای اوکراین پشیمانم

اوکراین حالا باور دارد که اگر هنوز سلاح‌هایش را داشت، هدف حمله روسیه قرار نمی‌گرفت

بیل کلینتون: از خلع سلاح هسته‌ای اوکراین پشیمانم

بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت که خود را در تمامیت ارضی «ضعیف» اوکراین سهیم می‌داند. به باور او، اگر اوکراین هنوز سلاح هسته‌ای داشت، «روسیه در ۲۰۱۴ و ۲۰۲۲ به آن حمله نمی‌کرد.»
کلینتون افزود: «من شخصا خود را سهیم می‌دانم، چون این من بودم که اوکراین را به تسلیم سلاح‌های هسته‌ای وادار کردم. اوکراین حالا باور دارد که اگر هنوز سلاح‌هایش را داشت، هدف حمله روسیه قرار نمی‌گرفت.»
آمریکا در ۱۹۹۴ باعث عقد تفاهمنامه بوداپست میان بوریس یلتسین و لئونید کراوچوک، روسای جمهوری سابق روسیه و اوکراین شد. این قرارداد با هدف خارج کردن سلاح‌های هسته‌ای اوکراین صورت گرفت که پس از فروپاشی شوروی هنوز در خاک این کشور مستقر بودند.
در این توافقنامه همچنین ذکر شده بود که روسیه باید به مرزها و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد که این هم به باور کلینتون نگاه سطحی و بدون در نظر گرفتن عواقب آن در آینده بوده است.
به گزارش وال استریت ژورنال، در سال ۱۹۹۴، کلینتون به کراوچوک پیشنهاد داده بود تا برای خلع سلاح‌های هسته‌ای به اوکراین «تضمین‌های امنیتی قدرتمند» و ۷۰۰ میلیون دلار بدهد.
کلینتون گفت: «می‌دانستم که پوتین از توافقی که یلتسین انعقاد کرده بود تا هرگز روسیه در امور سرزمینی اوکراین مداخله نکند، حمایت نمی‌کرد. او فقط توافق کرد تا اوکراین سلاح‌های هسته‌ای خود را رها کند. کی‌یف نگران بود چون باور داشت که تنها مانع در برابر حمله روسیه، همین سلاح‌ها هستند.»
به گزارش وال استریت ژورنال، در ۱۹۹۴ بعد از امضای توافق، کراوچوک گفته بود: «اگر فردا روزی روسیه به کریمه حمله کند، هیچکس متعجب نخواهد شد.»