بهبود کیفیت زندگی در شیراز با دستاوردهای نهضت‌های عمرانی و خدمات شهری/ امسال، سال طلایی توسعه شیراز است

۶ ماه نخست سال جاری در حالی سپری شد که نهضت خدمات شهری و عمرانی شهرداری شیراز همچون دو سال گذشته همچنان برمدار دوام، ادامه دارد؛ جریانات خدماتی و عمرانی که به‌طور مشترک بر اساس سیاست‌های توسعه‌ای شهر و متکی بر خواسته های مردمی برنامه‌ریزی و اجراشده و هدف آن علاوه بر توسعه همه‌جانبه، کیفیت‌بخشی به خدمات و بهبود زندگی شهری است.

بهبود کیفیت زندگی در شیراز با دستاوردهای نهضت‌های عمرانی و خدمات شهری/ امسال، سال طلایی توسعه شیراز است

آنچه به‌عنوان سودای پیشرفت و توسعه شیراز در افق ۱۴۰۴ ترسیم‌شده، رسیدن به سطحی از بهبود کیفیت خدمات عمرانی و خدماتی است که زندگی در شیراز را از دیگر کلان‌شهرها ممتاز و متمایز کند.

شهردار شیراز با اشاره به این نکات معتقد است: شهرها دریافته‌اند اگر ارائه خدمات شهری و عمرانی همسو باسیاست‌های توسعه‌ای، بر اساس خواست جمعی نیز برنامه‌ریزی و نیازسنجی شوند، کیفیت و رضایت بیشتری ایجاد خواهند کرد.

آن‌چنان‌که شاید باکمی تغییر و همسو با مقتضیات زمانه بشود گفت مصداق صلاح مملکت خویش مردمان دانند می‌تواند از سویی مفهوم معاصرتر و روشن‌تری داشته باشد و از سویی با از میان بردن شکاف عمیق میان مسئولین و مردم، شیوه‌ کارآمدتری را پیش روی تصمیم‌گیری‌های مدیران شهری قرار می‌دهد.

این نگاهی است که می‌توان ادعا کرد خواهد توانست به این نهضت‌های خدمات شهری و عمرانی، جریان مشخص‌تری ببخشد. کارگشا باشد و مدیریت شهری را مردمی‌تر سازد.

محمدحسن اسدی باور به مشارکت مردمی در اداره شهر را ضروری می‌داند و در این خصوص می‌افزاید: خوشحالم که بگویم یکی از مواهب شهرداری شیراز به‌ویژه در ۲ سال اخیر این بوده که مردم به مدیریت شهری نزدیک‌تر شده‌اند، راه توسعه و تعالی شهر را در خلال دغدغه‌هایشان به ما نشان خواهند داد و درنتیجه، فرهنگ اعتماد و درک متقابل، جای خود را به‌خوبی در گفتمان شهری شیراز پیدا خواهد کرد.

این مقام ارشد شهری شیراز اعتقاد دارد: فارغ از هر شعاری، باور دارم در کنار مردم و برای مردم بودن، نزد مدیریت شهری شیراز یک موهبت است و باید بگویم نهضت خدمات شهری و عمرانی شیراز بر اساس راهبرد مردمی سازی مدیریت شهر و توجه به همین نشانه‌های مطلوب بوده که تدوین گردیده، در حال اجراست.

شهردار شیراز با این توضیح که قصد داریم بادوام عملکرد خود از فضیلت اعتماد و همراهی مردم صیانت کنیم می‌گوید: پروژه‌ها و ابر پروژه‌های شهری شیراز باقدرت و بی توقف برمدار پیشرفت و تکمیل قرار دارند و هیچ‌یک به دلیل وجود کاستی‌های مالی و موانع فنی- شبیه به آنچه در بسیاری از کلان‌شهرها وجود دارد - لحظه‌ای متوقف نشده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: هم‌زمان در تمام جبهه‌های خدماتی و توسعه‌ای، زیرساختی و فرهنگی فعال هستیم و به‌یقین معتقدم که شیراز در کنار تمام جذابیت‌هایش در حال گذار به دوران طلایی خود در چند دهه اخیر است و این شتاب بخشی به‌ویژه در سال پایانی دوره ششم شورای اسلامی شهر جدی‌تر، شایسته‌تر و محسوس‌تر خواهد بود.

اسدی ماهیت شکل‌گیری نهضت خدمات شهری و عمرانی شهرداری شیراز را توجه به همین رسالت عنوان می‌کند و می‌گوید: علاقه‌مندیم کیفیت زندگی در شیراز به بالاترین سطح از رضایت‌مندی شهروندان برسد.

شیراز فراتر از یک کلان‌شهر منفعل است. شیراز هم‌زمان پایتخت و کاندید جهانی چندین عنوان مهم بین‌المللی ازجمله پایتخت زیست‌محیطی آسیا و پایتخت جهانی صنایع‌دستی است و بسیاری از جریان سازان علمی، فرهنگی، تاریخی و علمی جهان به‌طور مستمر درخواست دارند به دلیل جایگاه معتبر شیراز، این شهر را به‌عنوان پایتخت رویدادهای خود انتخاب کنند.

به همین خاطر برای استفاده از این ظرفیت‌ها، ضروری ست پیوندی میان فیزیک شهری و کمیت عناصر آن با کالبد انسانی و کیفیت زندگی شهری شکل بگیرد و به سطح مطلوبی از استانداردهای توسعه برسیم.

شهردار شیراز با تأکید بر این موضوع که سیاست مدیریت شهری این کلان‌شهر توزیع عادلانه خدمات شهری و عمرانی در شهر و به همه شهروندان است، معتقد است: به‌طور کامل و در تمام حوزه‌ها مشغول فعالیت هستیم.

 بهداشت عمومی، توسعه محیط ‌زیست شهری، تجهیز مبلمان شهری، توسعه زیرساختی، گسترش ناوگان جابجایی شهری و حمل‌ونقل ریلی، زیباسازی و بهسازی سیما، کالبد و منظر شهری، رویدادهای فرهنگی و هنری، ایجاد بسترهای سرمایه پذیری و سرمایه‌گذاری، زیرسازی و بهسازی پیکرواره معابر، آسفالت خیابان‌ها، جمع‌آوری آب‌های سطحی، بهسازی و ایمن‌سازی مسیل رودها، سیاست‌های مرتبط بانشاط اجتماعی، آموزش و فرهنگ‌سازی‌ها، کنترل ترافیک، مدیریت بحران‌های احتمالی، ایمن‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های غیرمترقبه و ایجاد مؤلفه‌های تاب‌آوری شهر، محرومیت‌زدایی و مدیریت آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مختلف گردشگری، تفریحات عمومی و ورزشی، همچنین توسعه سرانه پارکینگ‌ها و پایانه‌ها، بازارچه‌ها و میدان‌های مرتبط با صنایع و محصولات، مناسب‌سازی فضا و امکانات شهری برای بانوان، سالخوردگان، کودکان، توان‌خواهان و بیش از ۳۰۰ سرفصل و حداقل ۱۰۰ پروژه و ابر پروژه در تمام مناطق شیراز، هم‌زمان در عمق زمین، در پیکره و سطح و حتی بر پیشانی‌بلند ارتفاعات شیراز، در تلاش برای آنچه شایسته مردم شیراز است.