به حداکثر رساندن فضاهای زندگی کوچک از طریق طراحی کارآمد پلان

به‌عنوان یک طراح داخلی، شما اهمیت ایجاد فضاهای زندگی کاربردی و زیبایی‌شناختی را در آپارتمان‌ها، خانه‌ها و استودیوهای کوچک می‌دانید. با تمرکز بر طراحی کارآمد پلان، می‌توانید این چالش‌ها را به فرصتی برای به نمایش گذاشتن مهارت‌های طراحی خود و جذب مشتریان بیشتر تبدیل کنید. آموختن نکات و ترفندهای متخصصان، برای به حداکثر رساندن فضاهای زندگی کوچک از طریق طراحی کارآمد پلان برای تمامی طراحان و معماران داخلی ضروری خواهد بود.

به حداکثر رساندن فضاهای زندگی کوچک از طریق طراحی کارآمد پلان

چگونه فضای کوچک را به حداکثر برسانیم؟

فضاهای زندگی کوچک، ممکن است برای طراح دست‌وپاگیر به نظر برسند؛ اما، طراحی با محدودیت می‌تواند یک چالش خلاقانه قدرتمند باشد. از فضاهای چندمنظوره و همچنین مبلمانی که می‌تواند دوکاره باشد، استفاده کنید. با سرمایه‌گذاری روی انباری، تعادل و تضاد را برای فریب چشم به‌کار گیرید و درنهایت منطقه را به خانه‌های کاربردی تقسیم کنید.

از فضاهای چندمنظوره برای بهینه‌سازی متراژ استفاده کنید

هنگام طراحی فضاهای زندگی کوچک، استفاده حداکثری از هر سانتی‌متر از فضای کف ضروری به‌نظر می‌رسد. یک راه‌حل، گنجاندن فضاهای چندمنظوره است که چندین هدف را برآورده می‌کند. برای مثال، یک اتاق غذاخوری که به‌عنوان دفتر کار خانگی به‌کار می‌رود یا اتاق نشیمنی که بتوان آن را به اتاق مهمان تبدیل کرد. با ترکیب‌ عملکردها، فضای کف خود را بهینه سازید و پلانی پویا و همه‌کاره داشته باشید.
نکته قابل‌توجه، این است که گاهی اوقات داشتن اتاق‌های چندمنظوره، می‌تواند احساس خستگی به وجود آورد؛ به‌خصوص زمانی که عملکرد زیادی برای یک ناحیه خاص از خانه در نظر گرفته شود. همان‌طور که بعدا به آن خواهیم پرداخت، داشتن راه‌هایی برای نگهداری وسایل و تغییر یک منطقه از عملکردی به عملکرد دیگر، برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش بسیارمهم خواهد بود.

مبلمان چندمنظوره انتخاب کنید

برای بهره‌مندی بیشتر از فضاهای زندگی کوچک، مبلمانی را انتخاب کنید که بیش از یک کارایی داشته باشد. گزینه‌ها، می‌توانند شامل مبل تختخواب‌شو، یک میز قهوه با فضای ذخیره‌سازی، یا نیمکتی باشند که به‌عنوان صندلی کنار پنجره و فضای ذخیره‌سازی عمل می‌کند. با گنجاندن مبلمان چندمنظوره، با ذخیره‌سازی فضای کف، بدون افزودن حجم بصری، کارایی فضای نشیمن را افزایش می‌دهید.

راهکارهای نوآورانه و کم جا برای ذخیره‌سازی اجرا کنید

به حداکثر رساندن فضاهای زندگی کوچک برای انباری در خانه‌ها و پروژه‌های کوچک، جهت ایجاد محیطی کاربردی و زیبا از نظر زیبایی ضروری است. به فکر اجرای راهکارهای نوآورانه و کم‌جا برای ذخیره‌سازی مانند فضای زیر تخت، قفسه‌های دیواری یا سیستم کمد لباس باشید تا وسایل را سازمان‌دهی‌ کنید و از دید پنهان نگه دارید. با فراهم‌کردن فضای ذخیره‌سازی کافی، فضایی برای زندگی دلبازتر و از نظر بصری جذاب‌تر به‌وجود می‌آورید و آن را سازماندهی‌شده و به‌صورت پایدار تضمین می‌کنید.

از مقیاس و تناسب برای گسترش بصری فضا استفاده کنید

ایجاد حس دلبازی بیشتر در فضاهای زندگی کوچک، نیازمند توجه دقیق به مقیاس و تناسب است. این امر، می‌تواند شامل استفاده از مبلمان بلندتر متناسب با فضا، انتخاب رنگ‌ها و مواد روشن‌تر و اجتناب از به‌هم‌ریختگی باشد. با ایجاد تعادل و هماهنگی، فضا را به‌صورت بصری گسترش خواهید داد و فضایی برای زندگی از نظر زیبایی‌شناسی دلنشین‌تر ایجاد خواهید کرد.
همچنین، برخی از توهمات بصری جالب وجود دارند که ممکن است به شما در گسترش بصری فضا بدون اینکه ظاهری کسل‌کننده و غم‌انگیز داشته باشد، کمک کنند:

  • از رنگ‌های روشن‌تر و گرم‌تر روی دیوارها استفاده کنید تا از سایه‌های خاکستری در مواقع کمبود نور جلوگیری شود.
  • طراحی روشنایی آرام و توزیع‌شده را برای برجسته‌سازی تمام گوشه‌های اتاق به‌وجود آورید.
  • مبلمان روکش‌دار را کمی بالاتر از حد معمول قرار دهید تا از هر اینچ از ارتفاع ممکن استفاده کنید و خطوط را در یک اتاق، کشیده‌تر سازید.
  • از آینه‌ها به‌صورت استراتژیک برای تقلید فضا استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از غلبه بصری، از مبلمان شیشه‌ای یا شفاف کمک بگیرید.
  • قفسه کتاب و فضای ذخیره‌سازی را برای جلوگیری از مبلمان اضافی در دیوارها بسازید.

فضاهای زندگی کوچک را به مناطق کاربردی تقسیم کنید

حتی در استودیوهایی که تقسیم‌بندی فوری با دیوار ندارند، تقسیم فضا به مناطق کاربردی مانند خواب، نشیمن و کار برای ایجاد یک پلان طبقه‌بندی‌شده و کارآمد ضروری است. با جداکردن این مناطق، فضایی دلبازتر برای زندگی و از نظر بصری جذاب‌تر ایجاد خواهید کرد. گاهی اوقات، این امر، به معنای بریدن پلان باز و استفاده از موانعی مانند قفسه‌ها و پارتیشن‌های تاشو برای جداکردن مناطق خواهد بود.

فضاهای زندگی کوچک در ژاپن: چگونه فضای زندگی کوچک را بهینه کنیم

در ژاپن، چه در خانه‌ای اشتراکی زندگی کنید و چه به اجاره آپارتمان خود بپردازید، اغلب با فضای محدودی برای زندگی روبرو خواهید شد. این امر، عمدتا به دلیل کمبود زمین در کشور است؛ زیرا 73 درصد از زمین‌های قابل‌سکونت کوهستانی هستند و بخش زیادی از زمین‌های مسطح کشور، به‌عنوان زمین کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، مسئله تراکم جمعیت در مناطق شهری ژاپن وجود دارد. به دلیل این عوامل، تورم املاک و مستغلات زیاد است و در نتیجه بسیاری از ساکنان به خانه‌های کوچک روی می‌آورند.

بهینه‌سازی فضاهای کوچک

ماه آوریل در ژاپن، به‌طور معمول نشان‌دهنده شروع‌های جدید است و آغاز سال مالی و تحصیلی و همچنین، زمانی است که فارغ‌التحصیلان جدید شروع به کار می‌کنند. با نزدیک‌شدن به این فصل، بسیاری از افراد به دنبال نقل‌مکان به‌عنوان پیش‌شرط شروع تازه خود هستند. در ادامه، ما به چند نمونه از فضاهای زندگی کوچک در ژاپن اشاره می‌کنیم و اینکه چگونه این فضاها توانسته‌اند بدون خدشه‌دار کردن راحتی، فضا را بهینه سازند.

خانه فشرده در کورامائه

خانه فشرده در کورامائه، به‌عنوان یکی از فضاهای زندگی کوچک توسط معماران و همکاران Kawakubo Tomoyasu که در شهر تایتو واقع شده است، با کوچه باریک مرکز شهر کورامائه روبرو است و جوامع زیادی آن را احاطه کرده‌اند. این خانه، با گسترش کوچه، ساکنان محلی را به تبادل تشویق می‌کند؛ زیرا، طبقه اول به خیابان متصل می‌سازد.
طراحی این خانه، به ساکنان امکان می‌دهد تا به‌طور موثر بین راه‌پله‌های شبیه نردبان بین فضاهای مشترک و اتاق‌های خصوصی در طبقات مختلف حرکت کنند و درعین‌حال به ضمانت حریم خصوصی بپردازند. راه‌پله، با عمل‌کردن به‌عنوان چاه نور، نور طبیعی را از پنجره‌های طبقات بالا وارد خانه می‌کند. برای به‌حداکثر‌رساندن مساحت کف، از قاب‌های فولادی و مصالح نازک و سبک استفاده شده است.

خانه کوچک با تراس بزرگ

خانه کوچک با تراس بزرگ، توسط معماران تاکورو یاماموتو که در توکیو واقع شده است، نمونه‌ای روشن از یکی فضاهای زندگی کوچک شهری مجهز به فضای بیرونی بزرگ محسوب می‌شود. این خانه، به یک تراس بزرگ متصل است؛ زیرا، مشتری مکانی را برای انجام آزادانه یوگا زیر نور خورشید درخواست کرده بود، بنابراین، اتصال تراس به اتاق نشیمن و اتاق‌خواب با پنجره‌های بزرگ، راهی ایده‌آل برای ارائه هوای تازه و نور روز به فضاهای داخلی به‌شمار می‌رفت.
این خانه، با اتصال فضاهای داخلی به امتداد نامحدود فضای خارجی، فضاهای داخلی راحتی ایجاد می‌کند. موثرترین راه برای دستیابی به فضای واقعی مسکن شهری در مناطق مسکونی با تراکم بالا، گنجاندن فضاهای خارجی نامحدود در طراحی به‌جای تلاش برای بزرگ‌تر کردن فضاهای داخلی است.

خانه‌ای در نادا

خانه‌ای در نادا، به‌عنوان یکی از فضاهای زندگی کوچک توسط معماران فوجیوارامورو در زمینی به مساحت 36.95 مترمربع واقع در یک منطقه مسکونی در مرکز شهر قرار دارد. کف‌های شیاردار شبیه تخته زهکش در طبقات اول تا سوم به میزهای شیاردار، راه‌پله و نورگیرها متصل می‌شود و اجازه می‌دهد نور خورشید به انتهای خانه برسد. شکاف‌ها و سوراخ‌های سه‌بعدی در میدان دید عمل می‌کنند تا هر حس تنگی فضایی دوبعدی را از بین ببرند و راحتی را در داخل خانه افزایش دهند.

خانه کوچک توسط UNEMORI ARCHITECTS

خانه کوچک توسط UNEMORI ARCHITECTS در محله مگورو، منطقه‌ای پرجمعیت در توکیو یکی از فضاهای زندگی کوچک به‌شمار می‌رود. فضای داخلی، ساختاری ساده دارد که توسط چهار کف‌پوش جدا شده است و با یک راه‌پله مارپیچ به هم اتصال پیدا می‌کنند. فضای اطراف خانه، نور و تهویه را به داخل خانه می‌آورد. دیوارهای اتاق، با فضای بیرونی هم مرز هستند؛ بنابراین، پنجره‌ها به‌گونه‌ای استراتژیک قرار گرفته‌اند که به بهترین وجه با محیط اطراف هماهنگ شوند و هر نما، به‌طور چشمگیری تغییر کند و تصویر خانه را گسترش دهد.