بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک جهان آماده پرتاب

اداره هوانوردی فدرال امریکا مجوز پرواز آزمایشی موشک فوق سنگین غول پیکر اسپیس ایکس به فضا را صادر کرد

بزرگ‌ترین و قدرتمندترین موشک جهان آماده پرتاب
صدور مجوز برای اولین پرواز استارشیپ |

اداره هوانوردی فدرال مجوزی به اسپیس ایکس اعطا کرد که طی آن روز دوشنبه موشک فوق سنگین (سوپر هوی)/استارشیپ غول پیکر خود را در اولین پرواز آزمایشی بدون خلبان به فضا پرتاب کند.

پس از یک فرآیند ارزیابی مجوز، اداره هوانوردی فدرال تشخیص داد که اسپیس ایکس تمام الزامات ایمنی، زیست محیطی، سیاسی و مسئولیت مالی را برآورده می‌کند. این مجوز به مدت پنج سال اعتبار دارد.

اسپیس ایکس بلافاصله در توییتی نوشت که دوشنبه، ۱۷ آوریل، اولین آزمایش پرواز یک موشک استارشیپ و سوپر سنگین از استاربیس در تگزاس انجام می‌شود. سوپر هوی/ استارشیپ که به طور خلاصه با عنوان استارشیپ شناخته می‌شود، بزرگترین و قدرتمندترین موشکی است که تا کنون ساخته شده و ارتفاع آن حدود ۱۲۰ متر  و عرض آن حدود ۹ متر است.

این موشک قادر به ایجاد نیروی رانش خیره کننده در هنگام بلند شدن است که توسط ۳۳ موتور رپتور طراحی‌شده توسط اسپیس ایکس ایجاد می‌شود و دو برابر قدرت موشک ماه سیستم پرتاب فضایی ناسا است. قسمت بالایی استارشیپ که برای حمل بار، مسافر یا هر دو طراحی شده است، حدود ۵۰ متر دیگر ارتفاع دارد و به شش موتور رپتور مجهز است

مجوز مورد نیاز اداره هوانوردی فدرال پس  از بیش از ۵۰۰ روز تجزیه و تحلیل دقیق، ارزیابی اثرات زیست محیطی، مسائل عمومی و اقدامات کاهشی دولت برای به حداقل رساندن تاثیر پرتاب - یا یک شکست فاجعه‌بار - بر سلامت عمومی، اموال و محیط ساحلی اطراف پرتاب بوکا چیکا در تگزاس صادر شد.

یکی از مقامات اداره هوانوردی فدرال گفت: وقوع اتفاق ناگوار بخشی از کار است و معمولا برای اولین پرتاب وسیله نقلیه فضایی جدید با نرخ حدود ۱۱ درصد رخ می‌دهد. کار ما این است که مطمئن شویم وقوع اتفاق ناگوار، تاثیر نامطلوبی برای مردم نداشته باشد.

استارشیپ در اولین پرواز آزمایشی خود، به سمت شرق پرتاب و در اتمسفر متراکم پایین‌تر توسط تقویت‌کننده سوپر هِوی تغذیه می‌شود. با هماهنگی اداره هوانوردی فدرال خطوط هوایی و دریایی در طول مسیر پرواز بسته شده و پس از پرتاب در اسرع وقت بازگشایی می‌شوند. پس از حدود دو دقیقه و نیم، سوپر هوی برای فرود با موتور در خلیج مکزیک، در ۲۰ مایلی سواحل تگزاس، با استفاده از باله‌های شبکه‌ای آیرودینامیکی سقوط می‌کند.

اسپیس ایکس در وب سایت خود اعلام کرد: «این اولین آزمایش پرواز یک موشک استارشیپ و سوپر هوی کاملا یکپارچه خواهد بود، یک سیستم حمل و نقل برای حمل خدمه و محموله به مدار زمین و قابل استفاده مجدد، که برای سفر به ماه و مریخ و فراتر از آن طراحی شده است