بزرگترین مرکز تولید هیدروژن سبز جهان در شهر هوشمند عربستان

نئوم، شهری در شمال عربستان سعودی، اولین هیدروژن سبز خود را در سال جاری تولید خواهد کرد و قرار است به بزرگترین مرکز تولید هیدروژن سبز جهان تبدیل شود.

بزرگترین مرکز تولید هیدروژن سبز جهان در شهر هوشمند عربستان

تا پایان سال جاری مرکز توسعه نوآوری هیدروژن (HIDC) با ظرفیت تولید روزانه هشت تن هیدروژن سبز در نئوم عربستان سعودی راه‌اندازی می‌شود و تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۲۶ روزانه ۶۰۰ تن سوخت هیدروژن تولید کند. یکی از اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان، تولید ۵۰ درصد برق کشور از منابع تجدیدپذیر از جمله هیدروژن است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پروژه، می‌تواند چشم‌انداز انرژی خود را تغییر دهد و سهم قابل‌توجهی در بازار جهانی هیدروژن به دست آورد.

در این منطقه یک واحد الکترولیز هیدروژنی ۲۰ مگاواتی قرار دارد که به عنوان یک مرکز تحقیق و توسعه اختصاصی عمل می‌کند. هیدروژن در فرایند الکترولیز آب و تقسیم آب به اکسیژن و هیدروژن با استفاده از جریان الکتریکی، تولید می‌شود. اکسیژن به دست آمده بدون تأثیر منفی به جو برمی‌گردد و از هیدروژن به عنوان یک منبع انرژی پاک استفاده می‌شود. از هیدروژن می‌توان به عنوان جایگزینی بدون انتشار دی‌اکسیدکربن برای سوخت‌های فسیلی در تمام زمینه‌ها استفاده کرد. فرایند الکترولیز با استفاده از برق انجام می‌شود و می‌توان گفت که نیمی از هزینه تولید هیدروژن مربوط به همین بخش است. به همین دلیل کشورهایی که به منابع انرژی فراوان و ارزان مانند انرژی خورشیدی و بادی دسترسی دارند در ردیف اول داوطلبان تولید هیدروژن قرار می‌گیرند. نئوم نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، در این دسته قرار دارد و انرژی بادی و خورشیدی، چهار گیگاوات برق مورد نیاز این پروژه را تأمین خواهند کرد که منجر به کاهش انتشار پنج میلیون تن کربن می‌شود.

علاوه بر این، نئوم یک بسته حمایتی ۸.۴ میلیارد دلاری از ۲۳ بانک و و مؤسسه مالی محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را دریافت کرده است. طبق برنامه‌ریزی‌های مرکز تحقیق و توسعه HIDC ، هیدروژن سبز تولید شده سالانه به ۱.۲ میلیون تن آمونیاک تبدیل می‌شود که ۱۰ درصد تقاضای جهانی را تا سال ۲۰۳۰ تأمین می‌کند و برای تمام آمونیاک سبز تولید شده یک قرارداد ۳۰ ساله با صنایع هوایی امضا کرده است.