اتفاقی نادر در آسمان امشب که نباید از دست بدهید

امشب پنج سیاره در یک راستا قرار می گیرند

اتفاقی نادر در آسمان امشب که نباید از دست بدهید
امشب بهترین فرصت را برای دیدن این پدیده  فراهم می شود

گزارش های ستاره شناسان نشان می دهد: علاقه مندان حوزه نجوم باید شب های این هفته چشم به آسمان داشته باشند تا یک پدیده استثنایی را مشاهده کنند. در این شب ها می توان فرصتی برای دیدن یک پنج سیاره در یک راستا داشته باشند.

طی شب های پیش رو پنج سیاره عطارد، مشتری، زهره، اورانوس و مریخ در نزدیکی ماه و در یک راستا قرار خواهند گرفت.

بر اساس اعلام مراکز ستاره شناسی، امشب بهترین فرصت را برای دیدن این پدیده  فراهم می شود. بیل کوک، ستاره شناس ناسا، در این رابطه گفت: شما می توانید درست پس از غروب خورشید به افق نگاه کرده و این پنج ستاره را در یک راستا تماشا کنید. این سیارات از خط افق تا نیمی از آسمان شب کشیده خواهند شد. اما  در این میان زمان برای تماشای پدیده فوق محدود است زیرا عطارد و مشتری حدود نیم ساعت پس از غروب خورشید به سرعت زیر افق خواهند رفت.

خوشبختانه گسترش و همراستایی این پنج سیاره را می توان از هر نقطه ای روی زمین مشاهده کرد، به شرطی که آسمان صاف و منظره ای صاف و بدون ابر داشته باشید.

موضوع مهم دیگر برای تماشای پدیده همراستایی امشب این است که برای دیدن آن به دوربین دوچشمی نیاز نیست ولی داشتن یک دوربین قوی شما را قادر می کند به طور شفاف تری این سیارات را ببینید. در حالت عادی مشتری، زهره و مریخ همگی به راحتی قابل مشاهده خواهند بود زیرا به شدت می درخشند.

امشب زهره یکی از درخشان ترین اجرام در آسمان خواهد بود و مریخ با درخششی مایل به قرمز در نزدیکی ماه  دیده خواهد شد.

باید توجه داشت که دیدن عطارد و اورانوس می‌توانند پیچیده ‌تر باشد، زیرا این سیارات نور کمتری داشته و احتمالاً برای رصد آن ها باید یک جفت دوربین دوچشمی بردارید.

بیل کوک در پایان توضیحاتش گفت: اگر شما یک علاقه مند به حوزه نجوم هستید، شانس نادری برای مشاهده اورانوس خواهید داشت که معمولاً قابل مشاهده نیست. برای کشف اورانوس، به درخشش سبز آن درست بالای زهره دقت کنید.

در خاتمه گفتنی است این نوع هم سویی زمانی اتفاق می ‌افتد که مدار سیارات آن‌ ها را از منظر زمین در یک سمت خورشید قرار دهند.